ب
او ادامه داد: جرائم اقتصادی جدا از اینکه چه جرمی است،در قانون تعریف نشده و بیشتر به مصادیق جرائم اقتصادی توجه شده است.
مسعودی مقام گفت: هیچگونه اجماعی در جرائم اقتصادی وجود ندارد و متاسفانه در کشور ما بدون توجه به مسائل اقتصادی حقوق تعریف شده دارای خدشه است و قانون گذار ما برای آنکه از دنیا عقب نباشد این قانون را تدوین کرده است.
قاضی پرونده مفاسد اقتصادی درباره مباحث اقتصادی بیان کرد: هیچ مرز بندی درباره جرایم اقتصادی وجود ندارد و غالب کشورها به سمت ارائه مصداق رفته اند.
او با اشاره به تعاریف جرائم اقتصادی گفت: تعریف واحدی درباره این جرائم بیان نشده است؛ برخی کشورها بر اساس فعالیت اقتصادی، برخی راجع به انگیزه فرد این جرم را تعریف کردهاند.
مسعودی مقام گفت: در سیاست اقتصادی سه محور پولی، درآمدی و مالی وجود دارد اگر بخواهیم جرم را علیه سیاست اقتصادی بدانیم باید هر بخش را بصورت مجزا تعریف کنیم.
قاضی پرونده مفاسد اقتصادی ادامه داد: در ایران بانک مرکزی سیاستهای مالی را تعیین میکند و به همین دلیل باید تعاریف مجزا گفته شود.
او با بیان اینکه بخشی از جرائم اقتصادی سیاستهای پولی را نادیده میگیرند، گفت: البته ممکن است برخی هم سیاستهای درآمدی را نقض کنند و ممکن است کارکنان دولت و اشخاص عادی در راستای نقض این سیاستها حرکت کنند و ممکن است شرکتهایی با تبانی ماموران دولت و شخص ثالث اقدام به ایجاد ضرر برای معاملات دولتی کند.
مسعودی مقام تصریح کرد: بخشی دیگر از جرائم اقتصادی در حوزه فعالیت اقتصادی است و از زمان ایجاد شرکت تا آنجا آن ادامه دارد؛ بسیاری از جرایم اقتصادی، اموال، بازرگانی و ... در این حوزه وجود دارند.
قاضی پرونده مفاسد اقتصادی با اشاره به تعاریف جرم اقتصادی گفت: وقتی تعریف کاملی نباشد باید به سمت مصادیق رفت، شاخصه اصلی جرایم اقتصادی مرتکب آن است و این صاحب منصبانی که از موقعیت خود استفاده میکنند مرتکب بزه اقتصادی میشوند.
او گفت: جرائم اقتصادی ما احصا شده اند و به همین دلیل مصادیق بیان میشوند، اما در عمل اجرا صرف نظر از اختلاف نطرها باید به جرائم با دید اقتصادی نگریست.
مسعودی مقام ادامه داد: کلاهبرداری اگرچه جرم اقتصادی است، اما دهها جرم دیگر هم دارد در ایران برخی از حقوقدانان برای جرم اقتصادی ضابطه ها را ارائه دادهاند و مهمترین آنها ظابطه موضوعی است.
بیشتر بخوانید:تهیه وثیقههای میلیاردی در کمتر از ۵ دقیقه توسط متهمان فساد اقتصادی/ جزئیات میلیاردر شدن خاندان جهانبانی با پول معلمان
قاضی پرونده مفاسد اقتصادی تصریح کرد: زمانی که بخواهیم از جرائم اقتصادی دفاع کنیم و براین آن حکم صادر کنیم کار سخت میشود قانون گذاری ما مبتنی بر جرائم اقتصادی نیست.
او بیان کرد: ساختار کشور ما به نحوی است که نیازی به بهره هوشی برای جرایم اقتصادی نیست اکثر جرایم اقتصادی از حوزه ساختارهای غلط اقتصادی، سو استفاده از موقعیتها و علی الخصوص رشوه است و غالب مفسدان اقتصادی بی سواد هستند و حتی الفبای مفاسد اقتصادی را هم نمیداند.
مسعودی مقام درباره مرتکبین جرایم اقتصادی گفت: ۸۰ درصد مجرمان اقتصادی کارمندان دولتی هستند و در ایران میان یک کارمند خصوصی و دولتی تفاوت قائل میشویم.
قاضی پرونده مفاسد اقتصادی اظهار کرد: شخص حقوقی در جرایم اقتصادی باقی میماند و شخص حقیقی مجازات میشود درصورتی که من باب اشخاص حقوقی سوالات بسیاری مطرح میشود باید مشخص شود که آیا مسئولیت کیفری شخص حقوقی هم محرز میشود.
او ادامه داد: برخی اوقات مهرههایی که قرار داده میشوند نشان دهنده ساماندهی برای اجرای جرم اقتصادی است و باید پذیرفت که فساد اقتصادی در کشور ما سازمان یافته است.
مسعودی مقام گفت: در پرونده بانک سرمایه و پتروشیمی موضوع سازمان یافتگی به وضوح دیده میشد و حتی زده پایی از بیرون مرزها هم وجود دارد و آنها با رفتار مجرمانه خود به دنبال نشانه گرفتن اقشار ضعیف هستند.
قاضی پرونده مفاسد اقتصادی گفت: جرایم اقتصادی نیاز به کار تخصصی دارد، صفحات پرنده اقتصادی به یک میلیون و صدها جلد میرسد و بیش از ۱۷ میلیون عملیات بانکی وجود دارد و همین موضوع سبب میشود که کارشناسی پرونده چندسال طول بکشد و به خنیا دلیل مرور زمان در این پرونده معنا ندارد.
او با بیان اینکه جرایم اقتصادی وارد فضای مجازی شده است، اظهارکرد: معاملات تجاری در دورترین نقاط دنیا هم انجام میشود و متاسفانه چه در جهت شکلی و چه در جهت ماهوی با ضعفهای بسیاری روبه رو هستیم.
مسعودی مقام تصریح کرد: برخی میگویند اصل عمدی بودن باید در جرایم اقتصادی کمتر باشد و نباید وارد رکن معنوی شد و شاید این حرف صحیح نباشد.
قاضی پرونده مفاسد اقتصادی بیان کرد: در کشور ما اسناد عادی دچار چالشهایی هستند و متهمان مشهور حتی ریالی هم به نام آنها نیست، زیرا بصورت اسناد عادی هستند، مردم باید آرامش خاطر معامله انجام دهند، اما روزانه بسیاری از مردم در دادگاهها و دادسرا درحال تردد هستند و این بستر برای ارتکاب جرم مجرمین فراهم است و هر روزه میبینیم که یک پلاک ثبتی به چندین نفر فروخته شده است.
او تصریح کرد: جرایم اقتصادی مبتنی بر واقعیتها نیست و به همین دلیل باید به آنچه که مقنن در بحث احصا گفته است متوسل شویم.
او ادامه داد:کشور ما جرم اقتصادی را بر محور احصا تعریف کرده است و تمام جرایم ماده ۳۶ و ۱۰۹ از آن دستهای هستند که باید مورد بررسی قرار گیرند.
مسعودی مقام درباره شیوه قانون گذاری گفت: شیوه قانون گذاری محل بحث است و درباره آن اختلاف نظرهای متعددی وجود دارد و رویه قضایی و نظریه دکترین با یکدیگر متعارض هستند.
قاضی پرونده مفاسد اقتصادی گفت: مجلس شورای اسلامی باید قانونی را تصویب کند که در هر زمانی قابلیت اجرا داشته باشد
او تصریح کرد: قانون اخلال گران نظام اقتصادی تبصره ۲ ماده ۶ رسیدگی را تنها به دادگاه انقلاب اسلامی سپرده بود و سال ۷۳ صلاحیت محاکم اقتصادی احصا شد و سال ۸۱ باردیگر این قانون احصا شد رای وحدت رویه سال ۸۶ صراحتا صلاحیت دادگاه انقلاب اسلامی محدود به حوزه اخلال گران نظام اقتصادی محدود شد و صلاحیت سایر محاکم به دیگر دادگاهها داده شد.
مسعودی مقام گفت: محاکم اختصاصی جرایم اقتصادی حتما علنی به تشخیص رئیس دادگاه هستند و باید انتشار هم داده شوند درصورتی که در محاکم خاص محدودیتهای بسیاری وجود دارد و نمیشود آنهارا منتشر کرد.
قاضی پرونده مفاسد اقتصادی با اشاره به علنی برگزار شدن دادگاهها بیان کرد: خیلی مواقع میگویند انتشار خبر دادگاه باعث مشهور شدن قاضی میشود، اما این کار مشکلات نیز متعددی دارد چرا که بعضی وقتها اسیر افکار عمومی می شوید و ممکن است رای صادر شود که این کار خطرناک است.
او ادامه داد: آثار و تبعات پروندههای بزرگ و علنی بسیار زیاد است من مسئولی از دولت قبل را محاکمه کردم که هنوز تبعات پست گذاشتنهای آنان در فضای مجازی را میبینم، اما اکنون مردم مطالبه گر شده اند و دیگر عقب نشینی نمیکنند محاکمات علنی زمینه ساز این مطالبه گری شد، اما در پروندههای علنی و بزرگ تهدیدهای بسیاری از سوی مسئولین و دستگاهها وجود دارد.
مسعودی مقام بیان کرد: جرایم اقتصادی نیازمند انگیزه مالی، حفاظتی و امنیتی است و کار در جرایم اقتصادی بسیار سخت است، زیرا هر روز نیازمند تجربه هستند.
مسعودی مقام گفت: درحال حاضر نقاط ضعف فراوانی در پروندهها وجود دارد و دلیل آن هم نبود پلیس خاص جرایم اقتصادی است.
او تصریح مرد: تقریبا تمام قوانین ما دارای نقص هستند و در جرایم اقتصادی زمان بسیار مهم است و قاضی موفق است که در زمان کوتاه ادله خود را جمع کند و ممنوعیت معاملاتی را صادر کند اگر به زمان توجه نشود همان اتفاقی میافتند که برای مدیر سابق بانک ملی ره داد و متهم از کشور خارج میشود.
قاضی پرونده مفاسد اقتصادی بیان کرد: دسترسی به تبادل اطلاعات در ایران بسیار ضعیف است و با موانع متعدد مواجه هستیم؛ سعی میکنیم مواعد کافی به متهمان داده شود و فاصله جلسات رعایت شود.
مسعودی مقام تصریح کرد: کشف جرم تا مرحله اجرای احکام متفاوت است و آیین دادرسی افتراقی در ایران وجود ندارد و در بسیاری از موارد با خلا قانونی مواجه هستیم.
او با اشاره به لایحه جرایم اقتصادی بیان کرد: این لایحه در پژوهشکده مجلس نوشته است و سعی شده که نقاط ضعف آن کم شود.
انتهای پیام/