به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، استانداردسازی مجتمعها و اماکن بینراهی بویژه واحدهای غذاخوری و رستوران هایی که در جادهها مستقر هستند، موضوع مهمی است. به طوری که کارشناسان تغذیه و سلامتی معتقدند موادغذایی ارائه شده در اماکن بینراهی و جادهها باید به مراتب درجه سلامت و بهداشت بالاتری نسبت به غذاهای ارائه شده در سایر نقاط شهری داشته باشند.
اماکن بین راهی و تیرپارکها عموما مجموعههایی هستند که به منظور ارائه خدمات به رانندگان، مسافران و گردشگران در جادههای مواصلاتی شهرها یا استانها تعریف و احداث شدهاند و عموما دارای امکانات و خدمات بهداشتی، درمانی، تغذیه، جایگاه عرضه سوخت، پارکینگ و سایر خدمات رفاهی هستند.
به طور کلی احداث و راهاندازی اماکن بینراهی را میتوان بر حسب معیارهای مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، بصری، گردشگری، بازرگانی، اقتصادی و زیست محیطی محل و مکان مدنظر تعریف و تشریح کرد.
نادر فلاحی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در گفتوگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، گفت: بیش از ۳۰ مجتمع بین راهی در سطح استان فعالیت دارند که با نظر مثبت جهاد کشاورزی در واگذاری اراضی مورد نیاز، سعی بر افزایش این تعداد از واحدهای اقامتی، گردشگری و رفاهی بین راهی است.
فلاحی با اشاره به اینکه از ابتدای سال یک مورد مجوز راهاندازی و احداث مجتمع بینراهی در سطح استان از سوی میراث فرهنگی صادر شده است، اضافه کرد: مجتمعهای بینراهی گردشگری و رفاهی استان اردبیل، بر حسب نوع فعالیت و کیفیت خدمات ارائه شده درجهبندی میشوند که در این میان تنها ۲ مجتمع در ردیف مجتمعهای درجه یک هستند.
او برخی مشکلات مجتمعهای بینراهی را یادآور شد و بیان کرد: مشکلات اصلی مجتمعهای بینراهی در واقع در خصوص تغییر کاربری است که در این راستا از سوی جهاد کشاورزی استان کمی سختگیری میشود، که امید است با نظر مساعد این سازمان مشکلات خرد و کلان این حوزه نیز با هدف توسعه اشتغال و بهبود کیفیت خدمات ارائه شده به هماستانیها و گردشگرانی که اردبیل را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب میکنند، برطرف شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در خصوص برخورد با متخلفان گفت: با همکاری بازرسان مستقر در اداره کل بازدید هفتگی از مجتمعهای بینراهی صورت میپذیرد.
فلاحی افزود: در این راستا تعداد ۱۰ بازرس و کارشناس در بازدیدهای دورهای میراث فرهنگی در واحدهای بینراهی گردشگری و رفاهی حضور مییابند.
او در پاسخ به سوال ما در رابطه با رعایت نرخ و موازین حقوقی گردشگران در این مجتمعهای بینراهی اظهار کرد: همه مجتمعهای بینراهی گردشگری موظف به رعایت نرخ مصوب و برخی موازین حقیقی و حقوقی هستند، که در صورت مشاهده هرگونه تخلف با خاطی به شدت برخورد میشود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در معرفی پروژههای شاخص بینراهی گردشگری و پذیرایی گفت: تمامی مجتمعها و پروژههای مذکور و غیر مذکور، قابل اعتماد، مناسب برای اقامت محدود و دارای ویژگیهای منحصر هستند.
صامت صالحیان مدیرسلامت محیط و کار معاونت اموربهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، گفت: طبق ماده ۱۳ قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، واحدهای مشمول این ماده، شامل مراکز تهیه و توزیع، نگهداری و فروش مواد غذایی و اماکن عمومی ملزم به رعایت مقررات بهداشتی میباشند و عدم رعایت دستورالعملها و آئین نامههای بهداشتی در حوزههای بهداشت فردی، وضعیت ساختمانی و وسایل کار و .. تخلف محسوب میشود.
او با بیان اینکه تمامی این تخلفات در صورت رخداد مستوجب مجازات میباشد، افزود: مقررات بهداشتی مربوط به مراکز تهیه و تولید، نگهداری، توزیع، فروش و حمل و نقل مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و اماکن عمومی مشمول ماده ۱۳ در آئین نامه اجرائی این ماده پیش بینی شده که تمامی صاحبان واحدهای مرتبط با موادغذایی و امور بهداشتی باید به آن توجه داشته باشند.
مدیر سلامت محیط و کار استان، از فعالیت سیستم پایش و نظارت بر اماکن در شهرستانهای استان خبر داد و گفت: بازرسان بهداشت محیط بعنوان بازوهای اجرایی مدیریت سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی در کلیه شهرستانهای استان مشغول فعالیت بوده و متناظر با مسئولیتهای تعریف شده بهداشت محیط انجام وظیفه مینمایند. فعالیت بازرسان یاد شده در قالب مراکز بهداشت شهرستانها و تحت مسئولیت واحد بهداشت محیط شهرستان بوده و شامل موارد ویژه بهداشتی نظیر گشتهای مشترک، رسیدگی به شکایتهای بهداشتی و بازرسی اماکن و مراکز در مناسبتهای خاص نیز میشود.
صالحیان در رابطه با نحوه کار بازرسان در راستای پایش مراکز و اماکن تحت پوشش تصریح کرد: هرچند هر بازرس بر اساس قانون میبایست ۲۵۰ تا ۳۰۰ امکنه تحت پوشش خود داشته باشد، لیکن در حال حاضر و به دلیل وجود برخی کمبود ها، تعدادی از بازرسان بیش از ۴۵۰ امکنه را نیز تحت پوشش خود دارند و علی رغم مشکل بودن امر بازرسی در این شرایط بنحو احسن انجام وظیفه میکنند.
او ادامه داد: خوشبختانه طی سالهای گذشته نحوه بازرسی از مراکز و اماکن در حوزه سلامت محیط و کار تغییر یافته و در حال حاضر بازرسیها و ثبت نتایج بازرسی به صورت الکترونیکی و از طریق تبلتهایی که در اختیار بازرسان بهداشت محیط قرار دارد انجام میگیرد و نسبت به حذف چکلیستهایی که به صورت نسخه چاپی در اختیار بازرسان و صاحبان امکنه قرار میگرفت اقدام و با درایت مسئولان این روش کار سنتی به کلی منسوخ شده است.
مدیر سلامت محیط و کار معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: سابقه این امر به سال ۱۳۹۲ بر میگردد که با توجه به راه اندازی سامانه جامع بازرسی از اواسط سال ۱۳۹۲ و رفع مشکلات اجرایی سامانه به تدریج نسبت به حذف چک لیستها و پروندههای کاغذی اقدام گردید بنحوی که تقریباً از دوسال پیش قسمت اعظم اقدامات بهداشت محیط در سامانه مزبور ثبت و پیگیری میگردد. با استفاده از این سامانه با وارد کردن کد هر امکنه در سامانه، و از طریق چک لیست الکترونیکی بیش از ۱۰۰ آیتم بهداشتی در مراکز و اماکن مورد نظرکنترل میگردد.
صالحیان بر دریافت کارت بهداشت از سوی صاحبان واحدهای پذیرایی بین راهی تاکید و بیان کرد: به طور کلی بازرسان بهداشت محیط وظیفه نظارت بر بهداشت فردی، بهداشت ابزار و بهداشت ساختمان مراکز و اماکن تحت پوشش را بر عهده دارند که در این راستا مراکز و اماکن بینراهی از اهمیت بیشتری برخورداند و کارت بهداشت متصدیان و کارکنان بعنوان یک از مهمترین آیتمهای بهداشتی قطعا مورد توجه جدی بازرسان بهداشت محیط قرار میگیرد، زیرا بطور مستقیم با سلامت کارکنان و در نتیجه سلامت مصرف کنندگان ارتباط دارد.
او تصریح کرد: طی سالهای گذشته طرح تشدید جهت افزایش کنترل و بازرسی در اماکن تعریف شده است که در این طرح بصورت گشت سیار صورت میپذیرد که همانند بازرسیهای روتین و روزانه رد صورت مشاهده تخلف در واحدهای تحت پوشش، مراتب در سامانه ثبت و از طریق مراجع قضایی یا تعزیرات پیگیری میگردد. لازم به ذکر است بازرسیهای انجام شده در قالب طرح تشدید که بطور سرزده و ساعات غیراداری و گاه بصورت بازرسیهای شبانه انجام میگیرد به نتایج خوبی منجر میشود.
مدیرسلامت محیط و کار استان در خصوص تعداد بازرسی از اماکن و واحدهای بین راهی گفت: طی ۵ ماهه نخست امسال در ۱۱۱ مراکز و اماکن بین راهی موجود در مجموع ۲۶۵ مورد بازدید انجام و در مورد ۲۰ امکنه اقدام قانونی انجام صورت گرفته که دو مورد منجر به پلمپ گردیده است.
صالحیان بیان کرد: تخلفات معمول به دو دسته بحرانی و غیربحرانی تقسیم بندی میشوند که در این میان یک سری شکایات معمولی است که همزمان مسئول شهرستان نیز بر این دسته نظارت دارد،، اما بحرانی به این صورت است که یا مسمومیت اتفاق افتاده باشد یا شکایت تلفنی گزارش داده شود.
او ادامه داد: در صورت گزارش وضعیت بحرانی قاضی شعبه یا کشیک ویژه بهداشت به همراه بازرس و نیروی انتظامی در محل حضور یافته و مورد را بررسی و نسبت به برطرفسازی آن اقدام مینمایند.
مدیر سلامت مرکز بهداشت استان در خصوص تشریح سامانه پاسخگویی سلامت یا پل ارتباطی "۱۹۰" و نحوه کارکرد آن گفت: به منظور ارتقای پاسخگویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و استان به مردم، اطلاعرسانی و آگاهی از نحوه ارائه خدمات سلامت، امکان دسترسی سریع متقاضیان به خدمات و اطلاعات مورد نیاز، هماهنگی بین مراکز متولی نظارت، سیاستگذاری و مدیریت و پاسخگویی خدمات، تهیه اطلاعات آماری جهت کمک به اتخاذ تصمیمات مدیریتی و برنامهریزی آتی برای افزایش کیفیت ارائه خدمات سلامت و مطالبات مردمی، مرکز پاسخگویی سلامت ۱۹۰ راهاندازی شده وکلیه هم استانیها ومسافرین محترم میتوانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف و یا موارد مشکوک نقض مقررات بهداشتی و تهدید سلامت عمومی مراتب را از طریق تماس و ارتباط با سامانه ۱۹۰ در میان گذاشته و در اصلاح وضعیت بهداشتی عمومی ومحیطی مشارکت نمایند.
علی رحمتی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اردبیل در مصاحبه اختصاصی به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: در حالحاضر به طور حقیقی ۱۳ مورد مجتمع بینراهی، رفاهی و خدماتی در محورهای مواصلاتی استان به صورت شبانهروزی فعال بوده که مابقی مجتمعها به صورت تک شیفته فعالیت دارند.
رحمتی با اشاره به اینکه این مجتمعها تحت نظارت و فعالیت بخش خصوصی هستند، اضافه کرد: از تمامی این مجتمعها به صورت دورهای و یا سرزده بازدید و کنترل صورت میگیرد، که در این راستا برخی دستگاههای اجرایی استان از قبیل تعزیرات، میراث فرهنگی و بهداشت با ما همکاری گسترده ای دارند.
او به برخی اقدامات ستاد سفر استان در رابطه با استقبال از مسافران در فصول گردشگری نیز اشاره و تصریح کرد: اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اردبیل در قالب کمیته حمل و نقل ستاد اجرایی خدمات سفر استان، اقدامات زیادی در طول نوروز و تابستان داشته که بررسی نوع فعالیت و کیفیت خدمات ارائه شده در مجتمعهای بینراهی و راهدارخانهها کوچکترین این اقدامات است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان ادامه داد: بیشتر مجتمعهای بین راهی استان اردبیل شامل رستوران، جایگاه سوخت، نمازخانه، فروشگاه خدمات خودرویی، سرویس بهداشتی زنانه و مردانه، فضای سبز و غذاخوری میباشند، که هدف از ارتقای استاندارد در این اماکن، کیفیسازی خدمات ارائه شده به گردشگران و مسافران عزیز است.
صنعت گردشگری به عنوان یکی از صنایع مهم در کشور ما، در صورت تامین شرایط لازم و زیرساختها مطابق با استانداردهای روز دنیا، حرفهای زیادی برای گفتن در حوزههای بازرگانی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دارد، لیکن پربار ساختن این صنعت مستلزم یک سری استانداردهای ریز و درشت بوده که عملیاتی کردن این مولفهها هم نیاز به تعامل و همت مستمر دارد.
اما اینکه نقش مجتمعهای بینراهی و اماکن رفاهی در جادهها در این صنعت چیست و کجاست؛ باید گفت مجتمعهای بینراهی و تیرپارکها عموما به عنوان یک اهرم در جذب گردشگران تلقی میشود؛ چرا که راحتی گردشگر در یک منطقه صرفا به نقاط داخل شهری و محل اقامت آن محدود نمیشود، چه بسا که نقش اساسی در آسایش و رضایت گردشگران را همین مجتمعهای بینراهیِ استاندارد هم تامین میکنند.
امید است در راستای جلب رضایت حداکثری گردشگران در استان اردبیل نیز مسئولان ساعی و غیرساعی تمام تلاش خود را جهت تامین زیرساختهای گردشگری در جادهها و استانداردسازی اماکن رفاهی این استان به کار گیرند.
گزارش از نوشین سلامت
انتهای پیام/