سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرمربی پیشین تیم ملی بسکتبال نوجوانان:

اگر باهوش‌تر بازی می‌کردیم پورتوریکو را شکست می‌دادیم/ اشتباه کردیم و تنبیه شدیم

کیانی گفت: بازیکنان ما تحت تاثیر دفاع شدید پورتوریکو پر اشتباه ظاهر شدند و توپ‌های زیادی را لو دادند.

قاسم کیانی، کارشناس بسکتبال کشورمان در گفت و گو با  خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص نخستین بازی تیم ملی کشورمان در جام جهانی توضیحاتی ارائه کرد.

نوع بازی پورتوریکو، میزان اشتباهات بازیکنان ما را بالا برد

 تا کوارتر سوم بازی خوبی انجام دادیم، اما در کوارتر چهارم شرایط تغییر کرد و نتیجه را واگذار کردیم. من اعتقاد دارم این قابل پیش بینی بود که پورتوریکو در اواخر بازی رو به دفاع و پرس در تمام نقاط زمین بیاورد. زیرا بازیکنانی در سطح بازیکنان تیم ملی پورتوریکو همیشه در دفاع انفرادی عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند و از این قدرتشان به عنوان یک امتیاز خیلی خوب برابر حریفانشان بهره می‌گیرند. آن‌ها در این نوع بازی دفاع را از زیر سبد حریف آغاز می‌کنند و در بازی امروز هم این کار را انجام دادند که باعث شد میزان اشتباهات بازیکنان ما خیلی بالاتر برود و نتیجه اش را هم گرفتند. گذشته از این که بازیکنان ما تحت تاثیر دفاع شدید پورتوریکو پر اشتباه ظاهر شدند و توپ‌های زیادی را لو دادند و آن‌ها این توپ‌ها را تبدیل به گل کردند، ما بر عکس حریف در دفاع خیلی اشتباه داشتیم. تیمی مانند پورتوریکو که تیم شانزدهم جهان است و بازیکنان آن در معتبرترین لیگ‌های جهان شاغل هستند وقتی در یک بازی عقب می‌افتد مسلما تمام توانش را برای کوارتر آخر می‌گذارد و خودش را به آب و آتش می‌زند تا نتیجه را جبران کند. کادرفنی تیم ملی می‌دانست که پورتوریکو در بازی پیرامون یعنی بازی اطراف سبد و نه زیر سبد مهارت بالایی دارد. امروز هم این را دیدیم و حدادی هم زیر سبد خودمان و هم زیر سبد پورتوریکو نمایش خوبی داشت.


بیشتر بخوانید:

آشنایی با تیم ملی بسکتبال اسپانیا/ رنکینگ دوم جهان در دست‌های ماتادور‌ها

ایران ۸۱ - پورتوریکو ۸۳ / آسمان‌خراشان برای هت‌تریک تنها ۳ ثانیه کم آوردند


در ریباند و دفاع ضعیف عمل کردیم

دلیل شکست ایران برابر پورتوریکو این بود که ما در کار‌های دفاعی غفلت کردیم و در دفاع نفر به نفر موفق نبودیم و در مقابل بازیکنان پورتوریکو از غفلت ما نهایت استفاده را کردند. وقتی در برابر تیم‌هایی مانند پورتوریکو که از بازیکنان باتجربه در ترکیب بهره می‌برند، غفلت کنید، تنبیه می‌شوید و آن‌ها از هر غفلت امتیاز می‌گیرند. ضعف دیگر ما در این دیدار که از بقیه مشهود‌تر و نابود کننده‌تر بود ضعف ما در ریباند بود. به طوری که آن‌ها در یک حمله ۵ بار توپ‌های برگشتی را گرفتند که در نهایت هم بازیکنان پورتوریکو آن را به گل تبدیل کردند.

روز خوب بازیکنان نبود و به جزئیات دقت نکردیم

اگر چه می‌دانستیم که پورتوریکو تیم شانزدهم جهان است و ما در رتبه بیست و هفتم قرار داریم، باز هم به پیروزی برابر پورتوریکو امیدوار بودیم، زیرا در بازی‌های تدارکاتی عملکرد خوبی داشتیم و نتایج خوبی گرفته بودیم. اعتقاد دارم باید یاد صحبت‌های سرمربی تیم ملی قبل از اعزام به چین بیفتیم. شاهین طبع در مصاحبه‌هایی که انجام داده بود ابراز امیدواری کرد که ما می‌توانیم در این مسابقات عملکرد خوبی داشته باشیم، اما در عین حال موفقیت ایران در جام جهانی را منوط به ۲ مورد دانست. یک مورد آن این بود که باید روز خوب بازیکنانمان باشد و دیگری این که باید به طور ویژه به جزئیات بازی توجه داشته باشیم یعنی حواسمان به جزئیاتی که نتیجه بازی را رقم می‌زند باشد که ما موفق نشدیم این کار‌ها را انجام دهیم.


بیشتر بخوانید:

حدادی بهترین بازیکن ایران برابر پورتوریکو

کارشناس بسکتبال: تیم ایران باید تهاجمی‌تر بازی می‌کرد/ کادرفنی برنامه‌ای برای لحظات آخر بازی نداشت


بازیکن پورتوریکو ظرف چند ثانیه ۲ پرتاب ۳ امتیازی موفق داشت

وقتی پورتوریکو بازی را مساوی کرد، یک بازیکن این تیم در فاصله چند ثانیه ۲ شوت ۳ امتیازی پرتاب کرد. این بازیکن از ابتدای بازی هم امتیازات زیادی برای تیمش گرفت. در چنین فاصله کوتاهی نباید اجازه داد که یک بازیکن پشت سر هم ۲ شوت ۳ امتیازی بزند. زمانی که ۴ ثانیه به پایان بازی باقی مانده بود و تیم تحت فشار است نباید به بازیکنی که مالکیت توپ را در اختیار دارد نباید اجازه نفس کشیدن داد. حداقل باید به او فشار می‌آوردند و با ۲ بازیکن او را دفاع می‌کردند تا او مجبور به دریبل زدن شود و همین وقت بازی را بگیرد تا بازی به وقت‌های اضافه کشیده شود. حتی در این مواقع می‌توان با ۳ بازیکن دفاع کرد البته ممکن است برخی بگویند در این صورت بازیکنان دیگر آزاد می‌شوند و او می‌تواند پاس بدهد، اما ۳ بازیکنی که وظیفه دفاع را بر عهده دارند باید طوری به بازیکن صاحب توپ فشار بیاورند که او نتواند کسی را برای پاس دادن پیدا کند.

باهوش‌تر بازی می‌کردیم، پورتوریکو را شکست می‌دادیم 

بازیکنان ما سعی داشتند دفاع کنند تا مانع از گلزنی پورتوریکو شوند، اما در همان موقع یک خطای مبتدیانه انجام شد که تیم ما را به هم ریخت و باعث شد علاوه بر این که حریف صاحب ۲ ضربه پنالتی شود، مالکیت توپ را هم در اختیار بگیرد. اشتباهاتی که بازیکنان ما برابر پورتوریکو مرتکب شدند تفاوت آن‌ها را با بازیکنی که در بالاترین سطح باشگاهی بازی می‌کند، مشخص کرد. گاهی اوقات تیم حریف روی یک اشتباه توپ را از دست می‌دهند و بازیکنان ما در مواقعی توپ را گل می‌کنند یا موقعیت به وجود آمده را از دست می‌دهند، اما تیمی مثل پورتوریکو که بازیکنان حرفه‌ای دارد از تمامی اشتباهات ما بهره می‌برد. به هر حال همین که توانستیم شانه به شانه تیم قدرتمندی مانند پورتوریکو پیش برویم و حتی در ۳ کوارتر اول سرتر از حریف بازی کنیم، جای خوشحالی دارد. باید پذیرفت که بسکتبال همین است، اما اتفاقات کوارتر چهارم قابل پیش بینی بود و اگر باهوش‌تر عمل می‌کردیم، برنده بازی بودیم.


بیشتر بخوانید:

شاهین طبع: پورتوریکو در دقایق پایانی فشار زیادی به ما وارد کرد/ هنوز شانس صعود داریم


آماده کردن بازیکنان برای بازی بعدی مسئولیت سنگین کادرفنی است

پورتوریکو با قابلیت‌های فردی بازیکنانش موفق شد ایران را شکست دهد، اما بازی آینده برابر تونس خیلی متفاوت‌تر خواهد بود. کادرفنی کار خیلی سختی دارد که بازیکنان را از نظر روحی روانی آماده بازی با تونس کند. این مسئولیت سنگین کادرفنی برای بازی بعدی است. به هر حال ماهیت مسابقه برد و باخت است. بعد از هر بازی چه ببریم و چه ببازیم باید آن را فراموش کنیم و آماده دیدار بعدی باشیم البته این کار سختی است. تونس هم بر خلاف پورتوریکو در بازی زیر سبد خوب کار می‌کند، اما در بازی پیرامونی ایران نسبت به آن‌ها برتری دارد.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.