سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راه اندازی رشته‌های مهارتی متناسب با اشتغال و نیاز جامعه

وزیر علوم با اشاره به لزوم حمایت از دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و توجه به مهارت افزایی دانشجویان، گفت: تلاش می‌کنیم تا به رشته‌های مهارتی متناسب با اشتغال و نیاز جامعه توجه شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، منصور غلامی وزیر علوم در افتتاح ۳۴ طرح دانشگاهی کشور به صورت ویدئو کنفرانس در انزلی با اشاره به اینکه شاهد دستاورد‌های بسیار خوب در حوزه دانشگاهی کشور بوده‌ایم، گفت: البته در برخی بخش‌های نیز طی دو گذشته خلا‌هایی نیز وجود داشته است.

او با بیان اینکه در همان سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب تلاش‌های فراوانی برای توسعه و حفظ مقاطع دانشگاه‌های حرفه‌ای و مهارتی انجام شد، افزود: در بخش‌هایی از آموزش عالی در مقطع تحصیلات مهارتی از جمله دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور تلاش شد که از این دانشگاه حمایت شود.

وزیر علوم با اشاره به اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای تنها دانشگاهی است که مجوز گسترش داشته و مجاز است رشته، مقطع و آموزشکده ایجاد کند، گفت: در سایر مراکز شاهد گسترش کمتری در این حوزه‌ها بوده‌ایم.

او در ادامه با تأکید بر اینکه در تلاش هستیم رشته‌های مهارتی را متناسب با اشتغال و نیاز جامعه راه اندازی کنیم، تصریح کرد:
به روز کردن این رشته‌ها به گونه‌ای که در توسعه کشور بخش‌های صنعتی به هر میزان و تعداد که نیرو و مهارت نیاز دارند بتوانند از طریقه این دانشگاه‌ها تأمین کند در دستور کار قرار دارد


غلامی با بیان اینکه باید نسل جوان را برای کسب مهارت و همچنین اشتغال مناسب ترغیب کنیم، گفت: باید از این ظرفیت بسیار خوب برای اشتغال زایی در جامعه به درستی استفاده شود.

او با اشاره به اینکه خوشبختانه مسئولان استان‌های مختلف کشور از دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای حمایت‌های لازم را انجام داده‌اند، تصریح کرد: خیران نیز برای توسعه دانشگاه و تجهیز امکانات و زیر ساخت‌های این دانشگاه حمایت‌های خوبی کرده‌اند.

به دنبال بهبود اعتبارات دانشگاه‌ها هستیم

وزیر علوم با بیان اینکه امسال باید بتوانیم وضع اعتبارات دانشگاه را نسبت به سال‌های گذشته بهبود دهیم، تصریح کرد: با وضع اعتبارات موجود نمی‌توانیم در کوتاه‌ترین زمان به نقطه ایده آل برسیم لذا نیازمند توجه و حمایت بیشتر و همچنین تخصیص اعتبارات مناسب برای تجهیز دانشگاه‌ها و رسیده به هدف شویم.

او با اشاره به اینکه در سطح کلان آموزش عالی نیز تلاشمان بر این است که دانشجویان در دوره تحصیلی مهارت کافی برای اشتغال در کنار تحصیل کسب کنند، ادامه داد: از سال ۹۶ طرحی با عنوان مهارت افزایی دانشجویان شروع شده که طی دو سال گذشته بازخورد‌های بسیار خوبی داشته است.

غلامی با تأکید بر لزوم توجه بیشتر دانشگاه‌ها به مهارت افزایی دانشجویان، افزود: یکی از دغدغه‌های ما آینده شغلی جوانان تحصیل کرده است که با توجه به سرمایه، وقت و انرژی که صرف می‌شود باید از آن برای توسعه جایگاه اقتصادی و اجتماعی کشور بهره برداری شود

او با اشاره به اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقرر شده اساتید دانشگاه‌ها نیز توانمند و قوی باشند، تصریح کرد: در انتخاب اساتید، ارتقا و تغییر وضعیت آن‌ها مد نظر قرار می‌گیرد و انتظار می‌رود که دانشگاه‌های کشور از بهترین و توانمندترین اساتید برای مهارت افزایی بهره ببرند تا جامعه دانشگاهی در قبال انتظاراتی که از آن‌ها می‌رود موفق عمل کنند.

وزیر علوم با بیان اینکه در چند سال اخیر ارتباط با صنعت و انجام تحقیقات مرتبط با صنایع و واحد‌های صنعتی و تولیدی با دانشگاه‌ها با رشد قابل توجهی داشته است، گفت: در آینده نیز شاهد گسترش ارتباط بین دانشگاه‌ها و بخش‌های مختلف صنعتی و تولیدی خواهیم بود و قطعاً علاوه بر اینکه دانشگاه‌های کارآفرین را به عنوان دانشگاه‌های نسل سوم با دانشجویان خوب و توانمند پیش می‌برد حتماً دانشگاه در خدمت جامعه را به عنوان دانشگاه نسل سوم نیز مد نظر قرار می‌دهیم.

منصور غلامی وزیر علوم در ادامه با اشاره به اینکه در سال آینده ساماندهی آموزش عالی کشور از اولویت‌های این وزارتخانه است، گفت: در سال‌های گذشته شاهد تعدد و کثرت واحدها و مراکز آموزش عالی در کشور بوده‌ایم.

او با بیان اینکه این ساماندهی با رویکرد کیفی سازی دوره‌های مهارتی در مراکز آموزش و عالی انجام خواهد شد، تصریح کرد: قطعاً با دقت در استانداردها و تاکید بر افزایش آنها، شرایط لازم برای دوره‌های دانشگاهی پیش خواهد رفت.

غلامی با اشاره به اینکه کاهش جمعیت داوطلب دانشگاه‌ها و استقبال کمی از برخی از رشته‌های دانشگاهی و دانشگاه‌ها به گونه‌ای که آن دانشگاه با صندلی خالی مواجه می‌شود دومین هدف از ساماندهی مراکز آموزش عالی کشور است، ادامه داد: باید دانشگاه‌ها و مراکز علمی به سمت مأموریت‌های اختصاصی هدایت شوند تا به جای اینکه همه به یک دانشگاه جامع با همه رشته‌ها تبدیل شوند بتوانند بر اساس ظرفیت‌های مناطق و استان‌های خود هدف‌گذاری شوند.

او با بیان اینکه به دنبال ارتقای فعالیت‌های تحقیقاتی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی هستیم، گفت: عمق کارهای تخصصی و فعالیت‌های این دانشگاه قطعاً زیاد خواهد شد.

وزیر علوم ادامه داد: انتظار داریم این دو رویکرد در آینده آموزش عالی کشور را به یک آموزش عالی پویا و کیفی و با فارغ التحصیلان کارآمدتر تبدیل شود.

انتهای پیام/آ

ساماندهی مراکز آموزش عالی با دو رویکرد اولویت وزارت علوم است

برچسب ها: وزیرعلوم ، افتتاح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.