سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیت الله سبحانی عنوان کرد؛

مخاطب شناسی؛ یک اصل مهم در تبلیغ/مبلغان به دنبال اثرگذاری باشند

آیت الله سبحانی گفت:مبلغ باید مخاطب شناسی کند،شنونده را در نظر بگیرد و بر اساس اندیشه،فکر و استعداد او سخن بگوید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،آیت الله سبحانی از مراجع عظام تقلید ضمن تبیین رسالت‌های مبلغان دینی در ایام محرم، با بیان این که در قرآن کلمه تبلیغ بیش از تبشیر استفاده شده است، گفت: عموما انبیای الهی از واژه تبلیغ استفاده می‌کنند و اساس کار قران نیز کلمه تبلیغ است؛ همچنین اینکه پیامی از کسی به دیگران ارسال شود تبلیغ نام داشته و مبلغ نیز حامل پیام بوده که آن را به مستمعان می‌رساند.

او با بیان این که در محرم و صفر آقایان مبلغ، کلام حق را به مستمعان می‌رسانند و عملا واسطه‌ای بین خدا و مردم هستند تا کلام الهی به دست آنان رسانده شود، اظهار کرد: مبلغ باید مستمع را در نظر بگیرد و بر اساس اندیشه، فکر و استعداد او سخن بگوید؛ همچنین مبلغ باید به مخاطبین خود توجه داشته باشد، چراکه گاهی پای مجلس وعظ او افراد دانشگاهی حضور دارند که باید به گونه‌ای سخن گفته و گاهی نیز مستمعان عالی هستند که باید به زبان آنان به شیوه دیگری سخن بگوید.

معظم له با بیان این که مستمعان و مخاطبان باید از حکایات و سرگذشت انبیا و اولیا بهره گرفته و اثرگذاری داشته باشند، ابراز کردند: طلاب و روحانیون مبلغ باید منطق مناسبی داشته و تلاش کنند سخنرانیشان در مستمعان اثرگذار باشد.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که به منظور اثرگذاری سخن در جمع مخاطبان، مبلغان دین باید چنانچه شبهه و کجی در سخنان آنان وجود دارد، آن را به صورت غیر مستقیم مرتفع کنند، خاطر نشان کرد: چنانچه مبلغان دین کاستی در عمل می‌بینند و یا اینکه نسبت به عفت و حجاب کم فکرند باید در رابطه با آن تحولی ایجاد کنند تا عملشان اسلامی شود.

او ادامه دادند: در همین راستا می‌بینید که انبیای الهی تحول در عقیده و عمل را داشتند؛ بنابراین وظیفه و رسالت شما آن است که این معارف را بیان کنید، عواطف مخاطبین خود را تحریک کنید و به فکر آن باشید که اثر بگذارید، همان طور که رسول گرامی اسلام (ص) به شیوه‌های مختلف تلاش مبتنی برآن داشت تا افراد را از باب روحیه آنان اصلاح کند.

او با بیان این که در میان طلاب حوزه گروهی نه استعداد فقه و نه اجتهاد دارند که باید برنامه خاصی برای آنان مدنظر بوده و گروه دیگری نیز دارای بیان و خطابه روشن هستند که روش برخورد آنان باید به گونه دیگری باشد، عنوان کردند: در این میان دروس مشترک باید میان هر دو باشد یعنی یک دوره فقه اسلامی را هردو طی کنند و پس از آن فرضا یکی از اینان به دنبال تحقیق در اعمال کتاب جواهر و دیگری سراغ اعمال آداب و اخلاق می‌رود و در زمینه کاری خود تخصصی می‌شود.

آیت الله سبحانی با بیان این که طلبه باید مقداری از خطب نهج البلاغه، کلمات قصار و تاریخ انبیا را بداند، مقداری به جهان به صورت مجتمع نگاه کند، نقاط قوت و ضعف را درک کند و سخنش تابع شرایط زمان باشد، اظهار کردند: نظر بنده بر این است که همه مبلغان و طلاب باید در اثنای کار سطح واحدی را داشته و دوره‌ای عقاید و احکام اسلام را ببیند و متن شرح لمعه و تفسیر علامه را حفظ کنند و حقوق اسلام را بدانند که پس از این مرحله نیز این رشته‌ها جدا می‌شوند.

او ادامه داد: به واقع همانطور که پزشکان تا پزشکی عمومی همه یکسان هستند و بعد از آن متخصص شوند، اجتهاد نیز اندیشه خاص می‌خواهد، اما در این راستا نوع انسان‌ها برای یک کار آفریده شده اند؛ بنابراین مبلغ باید در حدی اصول فقه و عقاید را بداند و بعد به دنبال مسائل تخصصی برود، اما اگر بخواهد همه مسائل کفایه را بداند کمتر در مسائل تبلیغی موفق می‌شود.

این مرجع تقلید با بیان این که از سوی دیگر مبلغان باید روانشناسی اسلامی و تاریخ انبیا و اولیا را دانسته و آیات را حفظ کند که این استعداد‌های خاص می‌طلبد، به شیوه‌های تبلیغی پیش و پس از انقلاب اشاره و عنوان کرد: قبل از انقلاب تبلیغ‌ها به گونه‌ای بود و بعد از انقلاب تبلیغ به گونه دیگر شد که باید بین هردو جمع صورت گیرد و مبلغ از شیوه گذشتگان و شیوه امروز استفاده کند.

اوبا بیان این که در آن زمان قلم‌ها و بیان‌ها زنجیر داشت و مبلغان در حدود مرزی می‌توانستند بحث کنند، اما امروز که مرز‌ها برداشته شده است، هم باید از شیوه قبلی و هم از شیوه فعلی استفاده شود، خاطر نشان کردند: منابر باید اخلاقی، تحولی و الهی باشد و معنویت ایجاد کند و گاه به گاهی نیز در منابر نسبت به سیاست‌های ظالمانه اشاراتی صورت گیرد.

آیت الله سبحانی با بیان این که از سوی دیگر اثرگذاری مبلغ باید به گونه‌ای باشد که روح و روان امت‌ها را آگاه ساخته و با حقایق و معنویات بیش‌تر آشنا کنند، عنوان کرد: برخی‌ها از نظر علمی عملا در سطح بالایی نبودند، اما منبرشان موثر بود، چون زبان مردم را می‌دانستند و می‌توانستند با آنان با زبان خودشان سخن بگویند و مجذوب کلام حق کنند.

او با بیان این که مبلغان برای خارج کشور نیز باید تربیت شود که در این زمینه آموزش عربی بر انگلیسی اولویت دارد، چون مجامع علمی دنیا غالبا مسلمانان و عرب‌ها هستند، تصریح کرد: البته چنانچه مبلغان بخواهند در مناطقی که عرب زبان نیستند، نیز سخن بگویند ناچار بر این هستند که زبان مشترک جهانی را آموزش ببیند و با آن سخن بگوید.

آیت الله سبحانی در پایان گفت: مبلغانی که برای خارج تربیت می‌شوند باید مجهز باشند همانطور که پیامبر اکرم (ص) وقتی می‌خواستند سفیر بفرستند، سفرایی می‌فرستادند که با آن منطقه رفت و آمد و آگاهی از خصوصیات آن داشته باشند.

انتهای پیام/ش

رسالت مبلغان محرم در بیان آیت الله سبحانی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.