وی در مورد وضعیت فروش خودرو و مشکلات فعلی این بخش گفت: در حوزه فروش خودرو و عمل به تعهدات قبلی خودروسازان، قرارداد نخست مشتریان را مبنای کار قرار دادیم و البته خودروسازان هم استدلالهایی داشتند که تحریم بوده و شرایط کار و تحویل خودرو سخت شده است، اما ما معتقدیم تعهدات قبلی خودروسازن باید طبق قرارداد انجام شود.
وی ادامه داد: مهمترین کار ما اصلاح وضعیت صنعت خودروسازی بود. این خودروسازی نه در شان ملت و نه در شان صنعت کشور است. برخی در این شرایط انتظار داشتند حرکت چکشی شود و خودروسازی کشور تعطیل شود که این تحلیلها سطحی است.
وزیر صنعت معدن و تجارت تصریح کرد: ما یک بسته جامع برای صنعت خودرو تهیه کردیم و در واقع قطار در حال حرکت صنعت خودرو را میخواهیم اصلاح کنیم که از ساختن یک صنعت از صفر هم سختتر است.
در ادامه مجری برنامه بیان کرد که شما در دوران سختی مسئولیت را تحویل گرفتید و گفته شد بدهی خودروسازان به ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار میلیارد تومان هم میرسید و رحمانی پاسخ داد: در همین شرایط اگر تولید را ادامه نمیدادیم برای واردات خودرو باید ۱۴ میلیارد دلار ارز از کشور خارج میشد.
وی ادامه داد: زیان انباشته ایران خودرو ۱۷ هزار میلیارد و زیان سایپا ۱۸ هزار میلیارد تومان است. روزی که بنده آمدم ۲۴ هزار میلیارد تومان پیش فروش خودرو گرفته بودند و پرداخت نشده بود، ۲۰ هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکار بودند و ۸۰ هزار میلیارد تومان هم بدهی داشتند.
رحمانی تصریح کرد: خودروسازان در آستانه تعطیلی قرار داشتند، اما نباید این صنعت تعطیل میشد چراکه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار اشتغال مستقیم دارد. در این مدت از تولید تا فروش اصلاح ساختای انجام دادیم و برخی واگذاریها انجام شد. این اقدامات برای این انجام شد تا این صنعت زمین نخورد و کیفیت محصولات را بالا ببریم.
مجری برنامه در ادامه در خصوص بحث پارکینگ خودروها و خودداری خودورسازان از فروش محصولات و همچنین روش ارائه محصول با نرخ ۵ درصد زیر قیمت بازار سوال کرد که وزیر صمت پاسخ داد: بحث احتکار خودرو در پارکینگها را دقیق بررسی کردیم، مشخص شد برخی ماشینها از نظر ظاهری عیبی ندارد، اما برخی تجهیزات همچون کاتالیست نداشتند و نباید خودرو ناقص فروش میرفت برخی معتقد بودند باید به فروش میرسید بعد فراخوان میشد، اما در مسائل ایمنی و زیست محیطی نمیتوان کوتاه آمد.
رحمانی تصریح کرد: در یک دوره از حدود پاییز سال گذشته تا تیرماه امسال ۶ میلیون متقاضی خرید خودرو بود در حالی که تولید خودرو یک میلیون بود و هرفردی که از ما میخرید صاحب یک رانت میشد، در این شرایط پیشنهاد شد که با نرخ ۵ درصد زیر قیمت بازار عرضه کنیم. البته این پیشنهاد هم مطرح بود که این مبلغ اضافه به حساب خزانه ریخته تا برای مباحث عمومی خودرو خرج شود.
وی ادامه داد: در این مقطع تا اسفند ماه قیمتها حدود ۱۰ درصد پایین آمد، اما اسفند و فروردین دوباره قیمتها بالا رفت.
وی درباره دلایل این رشد قیمت گفت: سررسید سپردههای بانکی بود در آن زمان به اتمام رسید و به دلیل کاهش سود، بخشی از منابع بانکی به خودرو و مسکن آمد و افزایش قیمتها را رقم زد.
رحمانی درباره تعهدات معوق خودروسازان گفت: تعهداتی که اکنون خودروسازان دارند برای نیمه دوم ۹۷، همچنین ۹۸ و ۹۹ است الان در پرداختها ۶ یا ۷ ماه عقبیم، اما منظم شده و متقاضیان می دانند که با کمی تاخیر محصول خود را دریافت خواهند کرد.
وی افزود: خودروسازان قول دادند تا آخر امسال تعهدات معوق خود را صفر کنند.
وزیر صمت درباره قرارداد با شرکت پژو پس از ترک بازار ایران گفت: در قرار داد پژو یک تضمینهایی ذکر شده که در دوره تحریمهای پیشین هم بود، اما این بار محکمتر است که بتوانیم ادعای دریافت خسارت کنیم البته الان در شرایط تحریم نمیشود هر کاری را بدون تصمیم گیری مناسب انجام داد.
وی در پاسخ به اینکه برای انتخاب مدیرعامل ایران خودرو یا سایر شرکتهای حوزه صنعت ومعدن فردی به شما تحمیل شده یا خیر گفت: بحث تحمیل نبوده، اما ما استعلامات امنیتی یا مشورت از دولت گرفتیم، در مورد ایران خودرو هم به خاطر حساسیت های ویژه خودم میخواستم هماهنگیهای لازم انجام بگیرد.
بیشتر بخوانید: تعهدات خودروسازان تا پایان سال به روز می شود/رصد مستمر قیمت کالاهای پرمصرف
عضو کابینه دولت در ادامه درباره نمایشگاه ساخت داخل تصریح کرد: برگزاری این نمایشگاه در رفع موانع و مشکلات کاملا جواب داد و برکت داشت. اولین بار بود که نمایشگاه عرضه محور نبود بلکه تقاضا محور بود. ۲۰۰ شرکت و موسسه داخلی از همه کشور در این نمایشگاه حضور داشتند و همکاریهای خوبی شکل گرفت.
رحمانی در خصوص وضعیت واحدهای تولیدی گفت: سال ۹۸ تحریم بیشتر شده، اما وضع تولید ما بهتر شده است. سال ۹۷ نسبت به ۹۶، جواز تاسیس ۲۰ درصد، پروانه بهره برداری ۶.۵ درصد افزایش یافت و در ۴ ماهه ۹۸ وضعیت بهتر هم شده است.
وی تاکید کرد: رونق تولید به بازار یابی و سرمایه در گردش نیاز دارد. افزایش قیمت ارز باید صادرات را توجیه پذیر و قاچاق را توجیه ناپذیر کند الان صادرات به صرفه شده و قاچاق هم تا حدودی کم شده است. پوشاک تولید داخل به شدت رشد کرده است.
رحمانی تصریح کرد: طبق قانون باید نظام بانکی حداقل ۴۰ درصد تسهیلات به بخش صنعت و معدن پرداخت کند که به گفته بانک مرکزی تا کنون ۲۷ دصد پرداخت شده است.
وزیر صمت تاکید کرد: راهکار حل مشکلات اساسی کشور همچون بیکاری و فقر به طور حتم رونق تولید است.
وی افزود: در حمایت از تولید وظیفه داریم به تولید کننده کمک کنیم، اما اگر کسی به نام تولید از این منابع سوء استفاده کند حتما با آن برخورد میکنیم چنانچه ۲ هزار پروانه تولید تعلیق شده است.
وی ادامه داد: یکی از سیاستهای اساسی وزارت صنعت حمایت از تولید کننده و برخورد با رانت و فساد است که این کار را از رصد مبدا تولید شروع کردیم تا مقصد فروش ادامه دارد. برای رصد این زنجیره سامانههایی همچون سامانه جامع انبارها راه اندازی شده است که تا سال آینده تکمیل میشود و در این صورت هر کالایی قابلیت ردیابی خواهد داشت.
انتهای پیام/