سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بافنده هنر ورنی بافی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

گرانی مواد اولیه، گریبان «ورنی بافی» را می‌فشارد/ قالیچه‌های تزئینی بازار فروش ندارند

عظیم مرادی گفت:بافندگان از گرانی مواداولیه، نبود تسهیلات کم بهره گلایه دارند.

عظیم مرادی تولید کننده و بافنده هنر ورنی بافی در گفت و گو با خبرنگارحوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نبود بازار فروش و گرانی مواد اولیه این رشته صنایع دستی گفت: صنعت ورنی بافی یکی از رشته‌های تاریخی صنایع دستی است که از نسلی به نسل بعد منتقل شده و به یادگار مانده و این صنعت یکی از مشاغل اصلی زنان و دختران عشایری است به طوریکه از هر خانواده عشایری حداقل دو نفر به بافت ورنی مشغول هستند و به صورت آماری ۸۵ درصد عشایر آذربایجان شرقی به این رشته مشغول هستند.

او ادامه داد: با توجه به آمار بالای بافنده‌ها در آذربایجان شرقی که این شهر را به عنوان پایتخت ورنی معرفی می‌کنند، اما بافندگان و تولید کنندگان با مشکلات بسیاری مانند گران شدن و تغییر قیمت لحظه‌ای مواد اولیه، نبود مواد باکیفیت در بازار، نبود تسهیلات کم بهره برای تولید کننده‌ها و مشکل بیمه درگیر و بسیاری از بافندگان و تولید کنندگان ورنی از مشکلات بسیاری دلگیر هستند.

تولید کننده ورنی کشورمان بیان کرد: تار و پود و مواد اولیه مورد کاربرد ورنی پنبه، پشم وابریشم است. سال‌های گذشته بافندگان و تولید کنندگان، پشم را به قیمت کیلویی ۱۸ هزار تومان خریداری می‌کردند اما اکنون برای تهیه همان یک کیلو پشم باید ۹۰ هزار تومان بپردازند همچنین قیمت کیلویی ابریشم ۲۳۰ هزار تومان بود که این قیمت به یک میلیون ودویست هزار تومان افزایش قیمت داد.

او ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت مواد مورد استفاده این رشته هنری، اما تولید کنند‌های ورنی فقط ۲۰ تا ۳۰درصد روی تولیدات افزایش قیمت داده اند زیرا این هنر جزو هنر‌های تزئینی صنایع دستی است و افزایش بیشتر بر قیمت قالیچه‌ها باعث فروش حداقلی خواهد شد.

عظیم مرادی گفت: سال‌های قبل بافندگان برای هر بافت خود مبلغ ۲۰۰ هزار تومان دستمزد دریافت می‌کردند که با توجه به تورم بالا این قیمت به ۵۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داده است. بافندگان برای یک قالی یک تا سه ماه زمان می‌گذاشتند که روزانه ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان دستمزد روزانه محسوب می‌شود، بافندگان به همین مبلغ نیز راضی هستند چرا که اگر خودشان به صورت مستقیم و بدون حضور تولید کنندگان بزرگ به فروش برسانند خیلی کمتر از این مبلغ به دستشان خواهد رسید.

هنرمند ورنی بافت کشور مطرح کرد: سال‌های پیش برای هنرمندان صنایع دستی شرکت کننده در نمایشگاه بین المللی، هزینه اجاره غرفه رایگان بود و به صنعتگران محل اسکان مناسب می‌دادند همچنین هزینه حمل ونقل محصولات صنایع دستی نیز رایگان بود، اما اکنون این امکانات برداشته شده است به طوریکه مبلغ ۲ میلیون هزینه اجاره غرفه ۱۲ متری برای ۷ روز را پرداختیم.

او افزود: تسهیلات و مزایای ویژه‌ای به هنرمندان صنایع دستی تعلق نمی‌گیرد به طوریکه خود من نیز بعد از ۸ ماه دوندگی برای دریافت وام کم بهره وپرداخت کردن هزینه ها، هنوز وامی دریافت نکرده ام.

عظیم مرادی ادامه داد: اگر از تولید کنندگان ورنی بپرسید که فروششان خوب است یا نه می‌گویند که محصولاتمان را با احتساب قیمت تمام شده محصول و کم‌ترین سود، باز هم نمی‌توانیم بفروشیم.

بافنده ورنی درباره شرکت نکردن بافنده‌ها در کلاس‌های آموزشی تخصصی گفت:بیشتر بافند‌ه های این صنعت عشایر و مردمان روستایی هستند و با مرکز شهر مسافت طولانی دارند و نمی‌توانند در کلاس‌هایی برای  ورنی و آموزش‌های تخصصی‌تر شرکت کنند.

او ادامه داد: بیشتر افراد مشغول در این رشته بیمه نیستند و تعداد اندکی را سازمان صنایع دستی بیمه کرده است بطوریکه با بهانه‌های مختلف مانند اینکه هنرمند ورنی باف که شاید پول لازم رابرای تهیه خرید وسایل مورد نیازش را نداشته باشد و چند ماهی است که محصولی را تولید نکرده است از لیست بیمه خارج می‌کند و می گوید که تولید نداشته است.

عظیم مرادی گفت: قیمت ورنی از ۳۰ هزار تومان شروع و این مبلغ با توجه به نوع وکیفیت مواد به کار رفته همچنین ابعاد قالیچه به ۵ میلیون تومان می‌رسد، مسلما حمل ونقل محصولات ورنی باقیمت‌هایی که دارد نیازمند حفاظت بیشتری است، اما این جابجایی را خود تولید کننده‌ها و بافند‌ه ها انجام می‌دهند و جابجایی محصولات هنری تزئینی نیازمند نگاه ویژه است.

انتهای پیام/

گلایه هنرمند ورنی باف از گرانی مواد اولیه

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.