سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صادرات ۱۸۰ میلیون دلار کالا از قزوین

استاندار قزوین گفت: در ۴ ماه نخست امسال ۱۸۰ میلیون دلار کالا از استان صادر شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: در ۴ ماه اول امسال، علیرغم تحریم‌ها و مشکلات بانکی که بر صادرات استان اثر منفی گذاشته است، اما ۱۸۰ میلیون دلار، صادرات داشتیم.

زاهدی در ادامه از بهره برداری از یک پایانه صادرانی در آبیک در سال آینده خبر داد.

او در ادامه به جذابیت‌های استان قزوین برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی اشاره کرد و افزود: شهرک‌های صنعتی کاسپین، لیا و خرمدشت از معافیت مالیاتی برخوردارند و اخیراً هم زمین یک واحد تولید خودرو در شهرک صنعتی خرمدشت واگذار شده است.

استاندار گفت: در ۵ ماهه اول امسال ۴۳ قرارداد سرمایه گذاری احداث واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی منعقد شده و بیش از ۱۶۰ هکتار زمین هم به سرمایه گذاران واگذار شده است.

زاهدی افزود: برای سهولت در سرمایه گذاری، از حدود یک ماه پیش، پنجره واحد سرمایه گذاری استان که به صورت اداری و سنتی فعالیت می‌کرد، به پنجره واحد الکترونیک تبدیل شد تا تمامی استعلام‌ها برخط انجام شود.

او اضافه کرد: همچنین با حضور مسئولان استان و شهرستان آوج، نشستی برای حل مشکلات شهرک صنعتی آوج برگذار شد تا زمینه‌های حضور سرمایه گذاران فراهم شود.

*بهره برداری از ۹۰ واحد تولیدی

زاهدی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امسال ۹۰ واحد تولیدی به بهره برداری رسیدند، گفت: برخی واحد‌های بزرگ صنعتی، مشکلات قضایی و حقوقی دارند که در تلاش هستیم با کمک مسئولان قضایی استان، مشکلات آن‌ها را حل کنیم و از همین جا اعلام می‌کنم که کارگران این واحدها، نگران نباشند.

او افزود: در جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی که مسئولان قضایی استان هم در آن حضور دارند، قرار شد همه واحد‌های صنعتی دارای مشکل شناسایی شوند و مشکلات آن‌ها برطرف شود.

زاهدی بر همین اساس به دیدارش با رئیس سازمان تأمین اجتماعی برای حل مشکلات واحد‌های صنعتی استان به ویژه واحد‌های متعلق به شرکت شستا و صندوق بازنشستگی اشاره کرد و گفت: بر اساس تصمیم‌های اخذ شده، اگر این واحد‌ها فعال نشوند، امکان واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی فراهم خواهد شد.

*انسداد بیش از ۲ هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان

زاهدی در ادامه با بیان اینکه ۲۴۰ میلیون متر مکعب آب از سد طالقان برای بخش کشاورزی استان، دریافت می‌شود، گفت: مشکل اساسی بخش کشاورزی در استان، وجود چاه‌های غیرمجاز است که بیش از سهمیه شان برداشت می‌کنند.

زاهدی افزود: در طول سه سال گذشته، بیش از ۲ هزار حلقه چاه غیرمجاز مسدود شد و تعداد قابل توجهی کنتور هوشمند هم برای بخش کشاورزی نصب شده است.

استاندار در ادامه به افت آب‌های زیرزمینی و فرونشست در برخی نقاط مانند ارداق و بوئین زهرا اشاره کرد و گفت: فرونشست زمین، بسیار خطرناک است و علاوه بر اینکه سفره‌های زیرزمینی از بین می‌روند، اگر در آینده بارندگی هم صورت بگیرد، آب در سفره‌های زیرزمینی ذخیره نخواهد شد.

زاهدی با تأکید بر اینکه با چاه‌های غیرمجاز و همچنین برداشت‌های غیرمجاز از منابع آب، برخورد قانونی می‌کنیم، گفت: باید به سمت اجرای طرح‌های آبیاری‌های نوین و کشت گلخانه‌ای حرکت کنیم، بر همین اساس یک مجموعه شهرک گلخانه‌ای هزار هکتاری از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان آماده شده که تا به حال ۷۲ هکتار آن که شامل ۷۲ گلخانه می‌شود، واگذار شده است.

وی افزود: همچنین ایجاد دو شهرک خصوصی گلخانه‌ای در دستور کار قرار دارد.

*لزوم رعایت الگوی کشت در استان

استاندار قزوین در ادامه با بیان اینکه در موضوع رعایت الگوی کشت، از کشت محصولات آب بر، پشتیبانی نمی‌کنیم، گفت: در منطقه آوج، مقدار بسیار زیادی گوجه فرنگی کاشته شده است که فروش آن به قیمت‌های کیلویی ۸۰۰ تا هزار و ۲۰۰ تومان به صنایع تبدیلی و همچنین بازار، توجیح اقتصادی ندارد و کشاورزان باید به توصیه‌های سازمان جهاد کشاورزی توجه کنند.

او افزود: محدودیت‌های اعلام شده از سوی جهاد کشاورزی، به نفع خود کشاروزان است و وقتی که بازاری برای مصولات کشاورزی وجود نداشته باشد، قطعاً کشاورز، آسیب می‌بیند.

انتهای پیام/ک

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.