سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ضرورت تجهیز هواشناسی زهک به دستگاه سنجش گردوغبار / زهک پرگردوغبارترین شهر کشور

فرماندار شهرستان زهک گفت: با توجه به فراوانی وقوع روز‌های همراه با بادوگردوخاک در این شهرستان و طولانی شدن زمان وزش باد‌های ۱۲۰ روزه باید هواشناسی این شهر به دستگاه سنجش غبار مجهز شود.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، وبه نقل از روابط عمومی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان، غلامرضا اربابی فرماندار شهرستان زهک در جریان دیدار مدیرکل هواشناسی استان  اظهار داشت: این که زهک پرگردوغبارترین شهر کشور است، ولی دستگاه سنجش غبار ندارد برای مجموعه فرمانداری و ستاد مدیریت بحران پذیرفتنی نیست.

او  با بیان اینکه فرمانداری تمام تلاش خود را برای تأمین اعتبار و خریداری دستگاه سنجش غبار بکار خواهد گرفت، افزود: داده‌های هواشناسی نشان می‌دهد که هوای این شهرستان در اغلب اوقات همراه با وزش باد و گردوخاک است که این شرایط در فصل گرم سال بیش از سایر مواقع است.

محسن حیدری مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه با تأیید ضرورت تجهیز هواشناسی زهک به دستگاه سنجش غلظت گردوغبار، گفت: سال گذشته موضوع ضرورت توسعه شبکه پایش گردوغبار استان در عالی‌ترین سطح استان پیگیری و مکاتباتی نیز در این زمینه انجام شد.

او  افزود: نامه‌ای منضم به درخواست هواشناسی از سوی معاون عمرانی استاندار به رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ارسال شد تا در تخصیص‌های اعتبارات مواد ۱۰ و ۱۲ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و تشکیل سازمان مدیریت بحران به هواشناسی استان نیز توجه شود.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در ادامه به وضعیت وقوع پدیده‌های خاکدار در زهک اشاره کرد و گفت: در سال گذشته حدود ۲۰۰ روز شعاع دید افقی در زهک به دلیل وقوع یکی از پدیده‌های خاکدار به کمتر از ۱۰ هزار متر رسید. در همین سال ۵۲ روز دید افقی به دلیل باد و گردوخاک شدید به زیر هزار متر رسید. این شرایط نشان می‌دهد که تجهیز هواشناسی زهک به دستگاه سنجش غبار الزامی است.

حیدری در بخش دیگری به افزایش تبخیر آب‌های سطحی زهک به دلیل وزش باد‌های ۱۲۰ روزه و گرمای تابستان اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۴۲۵۰ میلی متر از آب‌های سطحی این شهرستان تبخیر شد که عدد قابل توجهی است.

انتهای پیام/ع

وزش باد‌های ۱۲۰ روزه در  سیستان 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.