سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

«بند‌»هایی که رمق موسیقی پاپ کشور را گرفته‌اند/ لطفاً برخی خوانندگان به احترام گوش مردم سکوت کنند

این روزها غلط‌های املایی خواننده معروف پاپ کشور در پست صفحه مجازی‌اش خبرساز شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در وخامت احوال این روز‌های موسیقی پاپ کشورمان که بیشتر از سنتی و کمتر از رپ حالش خراب است، مطلب زیاد گفته شده. شبیه مضمون حکیم طوس «هنر خار شده و جادویی ارجمند».

تکرار، تقلید و فقدان خلاقیت، بی‌محتوا شدن متن و کلام ترانه‌‎ها، حضور افراد غیرمتخصص در کسوت ترانه‌سرا، خواننده و ... از علائم این بیماری هنری است. انگار رقابتی برای ارائه آثار سخیف در جریان است که هرکس تلاش بیشتری برای به سخره گرفتن ادبیات و موسیقی کرده و با شاهکار ناپلئونی خود به گوش و سلیقه‌ مخاطب توهین بیشتری کند، برنده میدان خواهد بود.

از دو منظر می‌توان این معضل را بررسی کرد؛ اول پرداختن به صورت مسئله و دوم علت‌جویی و ریشه یابی آن. برای صورت مسئله همین بس که یکی از ستاره‌های به اصطلاح مگاهیت این روز‌های موسیقی باندپیچی شده کشورمان که اتفاقاً دریافت تندیس بهترین تک آهنگ سال ۹۶ را از پنجمین جشنواره سالانه موسیقی ما برای قطعه «یه لحظه نگام کن» در کارنامه دارد، در متن نظر سنجی صفحه مجازی خود موفق به خلق حماسه‌ای شد که مرز‌های غلط نویسی را تا حد زیادی جابه جا و معلم املای دوران مدرسه‌اش را عمیقاً مأیوس کرد. به این تصویر دقت کنید:

در یک بازی فوتبال اگر شما تنها ۲ اخطار دریافت کنید، از زمین بازی اخراج می‌شوید. البته تاکید می‌شود که فوتبال نه صنعت ترانه. مگر مظلوم‌تر و زبان بسته‌تر از زبان فارسی هم داریم؟ لفظ صنعت به کار برده شد چون پدیده‌ای که ما امروزه با آن روبرو هستیم، دیگر به لحاظ هنری جزو چند ستاره که آن‌ها هم رهسپار موزه خاطره‌ها شده‌اند، حرفی برای گفتن ندارد.

بی‌سوادی املایی و انشایی فرد تا حدی معلول نظام نادرست آموزشی است، اما دامنه این ندانستن و غلط آموختن، فقط به نوشتار این دوستان محدود نمی‌شود.

لطفا این بار این درو محکم ببند برو!

امثال این به اصطلاح هنرمندان حتی به لحاظ موسیقیایی هم دانشی درست و کافی ندارند و اثری که به لحاظ هنری، ماندگاری و اصالت داشته باشند، تولید نمی‌کنند. نتیجه این می‌شود که ملت شاید با موسیقی‌های لاله‌زاری و چهل‌تکه آغاسی‌های زمانه دست بزنند، اما برای خلق یک اثر فاخر و ماندگار هنوز چشمشان به چشم‌آذر و روحانی و هم‌نسلانشان است.

درد بزرگتر این است که برخی به اصطلاح منتقد در پوشش روزنامه‌نگار، شاعر، آهنگساز، خواننده و ... وقتی متنی در نقد افراد مورد نظر می‌نویسند، متن خودشان هم خالی از اشکال نیست. این یعنی مشکل ریشه‌دار‌تر از این حرف‌هاست و ما اسیر یک بی سوادی همه‌گیر شده‌ایم.

موسیقی هنر تهذیب روح و تعالی اندیشه است. بتهوون می‌گوید: «موسیقی واسطه بین زندگی روحانی و نفسانی‌ است». پیش‌تر علیرضا بدیع شاعر و ترانه‌سرای جوان کشور در گفتگو با یک برنامه تلویزیونی، با اشاره به صحبت‌های حمید هیراد در برنامه «دورهمی» گفت: «شما شعرهایت را سرقت می‌کنی! ما را که از بچگی با شعر‌های مولانا بزرگ شده ایم نمی‌توانی گول بزنی!»

حضور دو خواننده ماکان بند هم در برنامه «فرمول یک» و اظهار بی‌اطلاعیشان از دستگاه‌ها و گوشه‌های موسیقی ایرانی و عدم شناخت نت‌های موسیقی و فواصلشان، در پاسخ به سوالات مجری برنامه شاهد دیگر این مدعاست.

اکبر آزاد، ترانه‌سرای پیشکسوت هم در یک مصاحبه خود گفته بود: «کدام خواننده؟ کدام ترانه‌سرا؟ کدام آهنگساز؟ هر کس که دهانش را باز کند و بخواند که خواننده نیست! خواننده کسی است که همه گوش‌ها مستقیم به دنبال صدای او باشند ... این‌ها خواننده نیستند، باور کنید نیستند».

خالقی کجایی که موسیقی ایرانیتو کشتن؟

اما کم لطفی چه کسانی و یا حاکم شدن چه طرز نگاهی در مدیریت فرهنگی کشور به هنر اول، باعث شد تا پهلوانی که صدای تصنیف بنان و ناظری را در گوش و آهنگ‌های چشم‌آذر و خالقی را در سینه داشت، این گونه در گود ناجوانمردی زمین‌گیر شود؟ چه چیزی باعث شد تا امثال خشایار اعتمادی‌ها و حمید حا‌می‌ها جایشان را در ذهن و گوش مخاطب جوان، به «بند»‌هایی بدهند که با تیشه‌ی صدایشان، بند بند پیکره با شکوه هنر موسیقی کشور را از هم گسسته‌اند؟

گزارش از مصطفی غلامی

انتهای پیام/ 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
علیرضا
۱۸:۵۲ ۰۷ شهريور ۱۳۹۸
واقعا تاسف باره موسیقی داره با سلایق و دیدگاه های چند تا زیر سن قانونی داره پیش میره و به این دلیل روز به روز داره موسیقی نابود تر از قبل میشه. خواننده ی حرفه ای مثل علی زیبایی (تکتا) که عده ی زیادی از مردم با آهنگ هاش خاطره دارند به حقش توی موسیقی نمیرسه در نتیجه نادیده اش می گیرند و موسیقی رو میزاره کنار ولی این ماکان بند یه شعر بی محتوا رو میخونن و همه جای ایران رو کنسرت میزارن و انگار نه انگار.
ترانه‌ دانش
۱۷:۰۴ ۲۱ فروردين ۱۴۰۰
نگا عزیزم این خواننده عزیزی هم که شما می گید ایشون هم جایه خود
ولی یه خواننده تا مورد پسند مردم نباشه که اینجوری محبوب نمیشن ماکان بند از اول هم گفتن که واسه نسل جوان کار می کنن
این پست بالا هم فقط ایرادش این هست که نوشته هاشون کتابی نیس فقط همین
مشکل اینجاس که ما بدمون میاد یکی خیلی از ما جلوتر باشه ومحبوب واس همین همه روش زوم میکنن تا که یه چیز خیلی خیلی ناچیز پیدا
کنن بعد یه چند روز بشه سوژه کاش بجایه اینکارا یکم بیشتر هوایه همدیگه رو داشتیم شاید که کشور ماهم یه پیشرفت بکنه
ماکانی
۱۰:۴۳ ۰۶ شهريور ۱۳۹۸
آخه من موندم محمد اصفهانی چی داره ک بخواد خواننده باشه
تو خوانندگی صدا اصل موضوع هست ک اصفهانی هم ندارم
امیر
۱۰:۰۷ ۰۶ شهريور ۱۳۹۸
بعضی از خواننده ها از ترس اینکه جلوی مردم بیان بخونن میگن از کنسرت گذاشتن خوشمون نمیاد....
ناشناس
۰۹:۴۰ ۰۶ شهريور ۱۳۹۸
متاسفم
ناشناس
۰۷:۲۷ ۰۶ شهريور ۱۳۹۸
وضعیت موسیقی از همین هم که هست بد تر میشه تمام
Rotina
۰۰:۴۹ ۰۶ شهريور ۱۳۹۸
این دلایل واقعا مسخره است ولی خواننده گروه پاپ نمیتواند الات موسیقی سنتی را بداند دلیل هم برای دانستن نیس مثل این است که به یک مهندس ساختمان بگوییم وسایل پزشکی را نام ببر؟!
امیر مقاره خواننده گروه ماکان هستند نه معلم ادبیات که غلط املایی نداشته باشند.
بهتره به جوان های کشورمان بیشتر اهمیت بدیم وقتی میبینیم دو جوان انقدر مردم دوستشان دارند نباید بهشان توهین کرد و همچنین به طرفدارانشان که همه میگویند بچه هستند ایا بچه ها دل ندارند اهنگ گوش بدهند و خواننده مورد علاقه داشته باشن بعضی جاها همین بچه ها هستند که بزرگترها را درس میدهند
ناشناس
۱۵:۱۹ ۲۳ آبان ۱۳۹۸
چه قیاس بی ربطی..مهندس ساختمان قرار نیست لوازم پزشکی را نام ببره ولی کسی که ادعا داره موسیقی دان هست
معین
۱۵:۴۳ ۲۳ آبان ۱۳۹۸
چه توجیحات مسخره ای...!!
اولا که خدائیش هیچ کدوم از متون آهنگ های این گروه محتوا و سرو ته درست درمونی نداره. درثانی دوستار این دو ژیگول، مردم نیستند یه عده نوجوان سرخوش واسشون سرودست میشکونند.
نیایش
۱۰:۵۸ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
حرف شما کاملا درسته متاسفانه مردم نمیخوان یاد بگیرن که به نظر هم احترام بزارن
ناشناس
۲۳:۴۲ ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
خداروشکر
ناشناس
۲۳:۲۴ ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
خورشت بند، فسنجون بند، کوروش بند،بند شلوار
يه بنده خدا
۱۶:۴۲ ۲۲ شهريور ۱۳۹۸
شما ياد بگير درست حرف بزني چون طرز حرف زدن نشاته شخصيت انسانه كه ماتسفانه شما هيج بهره اي أز اون نبرديد
راستي شب ها شام تون رو كامل بخوريد كه ساعت ١٢ شب هوس خورشت و فسنجون نكنيد
#انتقاد بيجا ممنوع
ناشناس
۲۳:۰۴ ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
عالی بود
ناشناس
۲۲:۵۲ ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
کسی که پول داشته باشه متاسفانه خواننده میشه.
ناشناس
۲۲:۳۴ ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
بعضی شون موسیقی رانمشناسن فقط با یه آهنگ میخونن
ناشناس
۲۲:۰۹ ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
این متن کجا مشکل داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فقط به زبان عامیانه نوشته شده.........
نیایش
۱۰:۵۶ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
نمیدونن از چی ایراد بگیرن دارن گیر بی خود میدن
ناشناس
۲۱:۱۳ ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
کی به اینا مجوز کنسرت میده؟!!
ناشناس
۱۹:۵۵ ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
فرهنگ بانان تلاش کنند
و مردم هم اگر گوششان را به اینگونه خواننده ها ندهند
مشکل حل میشود
وقتی خواننده های وزین و خوش صدا داریم چه نیازی به این افراد هست.
پس مردم عزیز مراقب گوش باارزشتان باشید.
نیایش
۱۰:۵۴ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
فرهنگ ینی بلد باشیم که به سلیقه ی هم احترام بزاریم
حبیب
۱۹:۳۷ ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
واقعا متاسفم واسه این اوضاع دردناک موسیقی کشورمون.خواننده هایی خوبی مثل محمد اصفهانی و...خیلی کمتر دارن دیده میشن اما خواننده هایی مثل همین اقایون باند و بند و مندو....اومدن مثلا شدن خواننده.