سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نورشرق: بلبلی ۶ ماه محروم است/ باشگاه استقلال وضعیت آشفته‌ای دارد/ طلب قلعه نویی از استقلال ۸۱۰ میلیون تومان است

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، جمشید نورشرق، رئیس کمیته وضعیت بازیکنان فدراسیون فوتبال در ابتدای نشست با تشریح فعالیت‌های این کمیته در حوزه‌های گوناگون اظهار داشت: کمیته وضعیت فدراسیون به طور کلی در سه زمینه فعالیت می‌کند؛ اول در مسائل مالی حوزه فوتبال، دوم مسائل مربوط به نقل و انتقالات و سوم مسائل مربوط به حوزه کارگزاری فوتبال که این فعالیت به شفاف بودن فوتبال کمک می‌کند. ما به همراه همکاران‌مان در این کمیته از دی‌ماه ۹۷ شروع به فعالیت کردیم و قبل از ما آقای وثوق احمدی و همکارانش زحمات بسیار زیادی کشیدند که از آن‌ها تشکر می‌کنم.

در بحث رسیدگی به مسائل مالی فعالیت زیادی انجام شده است

وی ادامه داد: در بحث رسیدگی به مسائل مالی فعالیت زیادی انجام شده است. وقتی ما شروع به فعالیت کردیم حجم پرونده‌ها و حجم مراجعات اقتضا می‌کرد که فکری کنیم. بعضی دوستان می‌گفتند گویا قراردادی نیست که بعد از ثبت شدن به طرح دعاوی منجر نشود. ما یک آسیب شناسی کردیم چرا که لازم بود تکلیف پرونده‌های گذشته را مشخص کنیم. در گذشته این‌گونه بود که باشگاه برای ثبت قرارداد ۲۵ درصد از بدهی‌اش را پرداخت می‌کرد و مجوز می‌گرفت. اولین تصمیم ما این بود که باشگاهی که درخواست ثبت قرارداد بازیکن یا مربی دارد نباید بدهی داشته باشد. آمار مشخص است که ما چه تعداد پرونده را مختومه کردیم. در این فصل این کار را با شدت بیش‌تری دنبال کردیم. البته در این مسیر با مشکلات زیادی مواجه هستیم. صرف نظر از تفاوت باشگاه‌های دولتی و خصوصی و شبه دولتی باید گفت باشگاه‌ها منابع درآمدی مرسوم را ندارند. این یکی از دلایلی است که باشگاه‌ها به تعهدات‌شان عمل نمی‌کنند، اما این برای ما توجیه معقولی نیست.


بیشتر بخوانید: وضعیت بحرانی باشگاه‌های لیگ برتری فوتبال ایران/ چه تیم‌هایی مجوز ثبت قرارداد می‌گیرند؟


مجموع پرونده‌های مختومه از زمان حضور ما بالغ بر ۲۴۰ پرونده و با رقم واصل شده بیش از ۱۸ میلیارد تومان است

نورشرق اضافه کرد: ما این موضوع را با جدیت کامل پیگیری می‌کنیم. در هفته قبل برخلاف درخواستی که شده بود، گرچه از ۳ هفته قبل ما اعلام کرده بودیم که باشگاه‌ها بدهی‌های خود را پرداخت کنند. در نهایت منجر به تشکیل جلسه‌ای شد و تصمیم گرفتیم نیمی از قرارداد‌ها ثبت شود و نیمی دیگر معطل بمانند تا بدهی‌ها چرداخت شود. این آخرین وضعیتی است که می‌توانیم درباره بدهی‌ها در فصل جاری به آن اشاره کنیم. مجموع پرونده‌های مختومه از زمان حضور ما بالغ بر ۲۴۰ پرونده و با رقم واصل شده بیش از ۱۸ میلیارد تومان است. ما هم عهده‌دار صدور رای هستیم و هم ضامن اجرای رای. البته حل و فصل نهایی هم می‌تواند پرداخت بدهی باشد و هم می‌تواند جلب رضایت شاکی باشد. یکی از دغدغه‌های دیگر این است که متاسفانه با بازیکنان و برخی اعضای کادر فنی دو قرارداد بسته می‌شد. یک قرارداد برای سازمان لیگ و ثبت بسته می‌شد و قرارداد دیگر که رقمش واقعی بود بین باشگاه و بازیکنان بسته می‌شد. اعلام کردیم به سازمان لیگ قراردادی که نزد آن‌ها ثبت می‌شود معتبر است و در مقابل آن قرارداد دیگر را معتبر نمی‌دانیم. در یکی از پرونده‌ها در دو ماه گذشته یک پرونده به همین صورت بود و ما بر اساس قرارداد ثبت شده در سازمان لیگ رای صادر کردیم. فعالیت ما پیامد‌های متفاوتی دارد. یکی از آن‌ها کمک کردن به واقعی کردن بدهی‌های باشگاه‌هاست.

رئیس کمیته تعیین وضعیت فدراسیون بیان کرد: با این کار باشگاه‌ها با هر مبلغی با بازیکنان و کادر فنی قرارداد می‌بندند. یکی دیگر از موضوعات ما مسائل مربوط به نقل و انتقالات تیم هاست. اخیرا سه موضوع در این زمینه مطرح شد. یکی از پرونده‌ها منجر به مصالحه شد. این پرونده مربوط به باشگاه کارون اروند خرمشهر و داماش گیلانیان بود که توافق کردند که از حالت اختلاف بیرون بیایند و به قرارداد پایبند باشند.
او درباره این که مسوولان سازمان لیگ می‌گفتند بدون پرداخت تمام بدهی‌ها هیچ باشگاهی حق ثبت قرارداد بازیکنان و کادر فنی‌اش را ندارد، اما باز هم در این فصل این اتفاق افتاد اظهار کرد: ما باشگاهی را نداریم که با وجود بدهی قرارداد همه بازیکنانش را ثبت کرده باشد. ما فقط اجازه دادیم نصف بازیکنان جدید قراردادشان ثبت شود. وقتی خودمان اعلام می‌کنیم باشگاه‌ها باید تسویه حساب کنند باید پای تصمیممان بایستیم. یک‌بار برای همیشه فوتبال باید به سمتی برود که این مسائل حل شود. چرا بازیکن و کادر فنی سال ۹۴ قرارداد ببندد با رقم ۱۵۰ میلیون تومان و هنوز هم نتوانسته باشد پولش را بگیرد؟ این پول الان چقدر ارزش دارد؟ باشگاه‌ها باید بدانند اگر قراردادی منعقد می‌کنند حتما باید رقم آن قرارداد پرداخت شود. اگر این را بدانند حتما با رقمی قرارداد می‌بندند که قدرت پرداخت آن را داشته باشند. بعضی‌ها گفتند این یک سنگ بزرگ است که نشانه نزدن است. بعضی باشگاه‌ها مثل نساجی و استقلال و نفت مسجد سلیمان توانستند قرارداد نیمی از بازیکنان جدیدشان را ثبت کنند. ما چند باشگاه داریم که اصلا بدهی نداشتند. پرسپولیس از ما تسویه حساب گرفت و فاقد بدهی است. پرونده باز شاید داشته باشد، اما فاقد بدهی قطعی است. این تصمیم چه در نیم فصل و چه در فصل بعد تکرار نمی‌شود. ما به این سمت می‌رویم که در فصل آینده هیچ باشگاهی بدهی نداشته باشد.

نورشرق اضافه کرد: نکته اول این است که من به شخصه در زمینه به کارگیری مربی و بازیکن خارجی یک اعتقاد شخصی دارم که شاید خطا باشد. مقام معظم رهبری فرمودند که باید در تمامی حوزه‌ها به سمت تولید داخلی برویم. این یک رهنمود در همه زمینه هاست. چه دلیلی دارد که باشگاه بدهکاری که توان تامین منابع لازم را ندارد بازیکن و یا مربی خارجی جذب کند؟ من در همین جا اعلام می‌کنم کارگروهی راه اندازی شد و آیین نامه‌اش همین روز‌ها در حال تصویب نهایی است که جذب مربی و بازیکن خارجی نظام‌مند بشود. دو نکته در این دستورالعمل وجود دارد. اول اینکه باشگاهی که می‌خواهد مربی یا بازیکن خارجی جذب کند از کمیته تعیین وضعیت گواهی تصفیه حساب کامل بگیرد. دوم باشگاه باید مستنداتی ارائه کند که نشان بدهد می‌تواند از عهده تعهدات مالی بازیکن یا مربی مورد نظرش بربیاید. البته موارد و شروط فنی دیگری هم هست که مرتبط با حوزه فعالیت ما نیست، اما اگر همین دو شرط اجرا شود خیلی از مشکلات ما حل می‌شود.

آرای ما غیرقطعی بوده و قابل تجدید نظر در کمیته استیناف است

او ادامه داد:ما در این کمیته رسیدگی می‌کنیم. یعنی وقتی یک بازیکن شکایت می‌کند اولین اقدام ما این است که درخواست بازیکن را به باشگاه مربوطه اعلام می‌کنیم و یک مهلت معقول مشخص می‌کنیم که در بسیاری از موارد باشگاه‌ها پاسخی نمی‌دهند. اگر باشگاهی پاسخ بدهد از نمایندگانش دعوت می‌کنیم تا در جلسه‌ای صحبت‌های‌شان را بشنویم. شاید مبلغ درخواست شده از سوی بازیکن اشتباه باشد. ما خودمان را مکلف می‌دانیم که به دفاعیات باشگاه‌ها گوش کنیم. آرای ما غیرقطعی بوده و قابل تجدید نظر در کمیته استیناف است، اما بعد از آنکه قطعی شد وارد لیست بدهی باشگاه می‌شود.


بیشتر بخوانید: تنها ۵ تیم لیگ برتری حق ثبت قرارداد دارند/ تپه بدهی باشگاه‌ها به کوه تبدیل شده است


باشگاه‌ها ممکن است مطالباتی از سازمان لیگ داشته باشند

نورشرق اضافه کرد: باشگاه‌ها ممکن است مطالباتی از سازمان لیگ داشته باشند. آن جای خودش است. این که تعهدات‌شان را از چه منبعی پرداخت کنند به خودشان مربوط است. باشگاه‌ها می‌توانند از ما بخواهند که مبلغ بدهی را از منبع مورد نظرشان به شاکی پرداخت کنیم.
وی ادامه داد:ما الان پرونده‌های بسیار زیادی داریم که برد خبری زیادی دارد، اما در مرحله رسیدگی نباید اطلاعات این پرونده‌ها منتشر شود تا زمانی که حکم قطعی صادر شده باشد. استقلال پرونده‌های قابل توجهی دارد در واقع ارقام یک یا دو عدد از پرونده‌های باشگاه استقلال موجب شد میزان بدهی این باشگاه بالا برود. همچنین باید بگویم وضعیت پرونده‌های باز در لیگ یک بسیار بیش‌تر از لیگ برتر است. باشگاهی مثل نفت تهران که اصلا معلوم نیست چه شد. خیلی‌ها شکایت کرده‌اند از نفت، اما الان این باشگاه وجود خارجی ندارد. به همین دلیل ما اعلام کردیم اگر امتیاز باشگاهی می‌خواهد جا به جا شود حتما باید از ما تصفیه حساب بگیرند و بدهی‌ها پرداخت شود.

نورشرق درباره پرونده بلبلی و استقلال هم توضیح داد:یکی از اتفاقاتی که ما مواجه بودیم این بود که یک بازیکن با دو باشگاه قرارداد می‌بست. تصور غلط از قرارداد داخلی باعث این اتفاق می‌شد.‌ای تصور وجود داشت که تنها قرارداد رسمی معتبر است. ما اصلا چیزی به اسم قرارداد داخلی نداریم. باید بگویم این پرونده هم منجر به صدور رای شده است. البته فرصت برای تجدید نظر فراهم است. ما رسیدگی زیادی کردیم و حرف تمام افراد درگیر موضوع را شنیدیم. او با باشگاه فولاد قرارداد بسته در صورتی که با باشگاه سپیدرود قرارداد داشت. همین کار را با استقلال هم کرد. ما در این مورد بازیکن را ۶ ماه محروم کردیم. هیچ اغماضی در این خصوص نخواهیم کرد. حواشی و نکاتی در این پرونده هست و جای طرحش در اینجا نیست. در این پرونده تخلف صورت گرفته بود. فولاد هم نباید با بازیکنی که تحت قرارداد باشگاه دیگر است قرارداد می‌بست. بازیکن تحت قرارداد حرمت زیادی دارد با این وجود باشگاه استقلال مدعی شده نامه فسخ قرارداد این بازیکن را در اختیار داشته و به همین دلیل اقدام به امضای قرارداد نموده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا باشگاه استقلال بلبلی را اغوا کرده است یا خیر؟ گفت:مستندات و مدارکی دال بر این مسئله در اختیار ما قرار نداشت.

رئیس کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال درباره احتمال فشار از سمت نهاد‌های دولتی برای گذشت از برخی باشگاه‌ها هم بیان کرد:این‌گونه باشگاه‌ها و خصوصا دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از لحاظ حقوقی وضعیت آشفته‌ای دارند. دولت از کمک به این باشگاه‌ها ممنوع است و از سوی دیگر این‌ها در جریان اصل خصوصی‌سازی خیز برداشتند، اما واگذار نشدند. باشگاه این وسط مانده و می‌گوید اگر من خصوصی هستم که درآمدزایی کنم اگر دولتی هستم که بودجه بدهید. امیدواریم خصوصی‌سازی در این باشگاه‌ها انجام شود. البته در خصوص این سوال باید بگویم ما تحت فشار نیستیم و قطعا این کمیته در راستای اجرای قانون توصیه پذیر نخواهد بود. خوشبختانه از جانب رئیس محترم فدراسیون و سرپرست دبیرکلی هم همواره مورد حمایت بوده ایم و به همین دلیل با قاطعیت تلاش می‌کنیم قانون را اجرا کنیم. اگر قرار بود ما آخرش کوتاه بیاییم این کار را شروع نمی‌کردیم و خود من با صراحت از ابتدا این مسائل را بیان نمی‌کردم. همه در این مسیر همگام هستند. نتیجه کار ما نشان می‌دهد تا حد قابل توجهی موفقیت در این مسیر داشتیم و این مسیر را ادامه می‌دهیم. این دو باشگاه موعد نزدیکی دارند و باید مجوز حرفه‌ای‌گری قبل از هفته سوم برای آن‌ها صادر شود. همین چند روز پیش نامه‌ای به سازمان لیگ ارسال کردیم و خواستیم که دریافت مجوز منوط به کسب تسویه حساب از کمیته وضعیت باشد. همچنین به طور قطع نه باشگاه‌ها از ما درخواست می‌کنند به صورت غیر واقعی مسئله‌ای را اعلام کنیم و گواهی تصفیه حساب نادرست صادر کنیم و نه قطعا خود ما حاضر به انجام چنین کاری هستیم. بر این اساس لازم است که نسبت به تصفیه بدهی‌ها اقدام کنند. ممکن است در همین فرصت باقیمانده بدهی‌های‌شان را پرداخت کنند. استقلال در همین دو روز گذشته چند پرونده‌اش را مختومه کرد. دو پرونده باشگاه استقلال باعث کلان شدن رقم بدهی‌های این باشگاه شده است. اگر این دو پرونده حل شود رقم به شدت پایین می‌آید. همین دیروز دیدم که اعضای باشگاه پیگیر بودند و بقیه پرونده‌ها را در حال پیگیری هستند. یکی از بدهی‌های استقلال مربوط به قرارداد آقای قلعه‌نویی است. ما مدعی شفافیت هستیم. هر رایی صادر کنیم آن را رسانه‌ای می‌کنیم مگر این که شاکی خودش نخواهد رسانه‌ای شود. رقم طلب آقای قلعه‌نویی هم دقیقا ۸۱۰ میلیون تومان است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت پرداخت بدهی باشگاه‌ها آن‌ها در هر زمانی می‌توانند برای بازیکنان جدیدشان مجوز بازی بگیرند یا خیر؟ اظهار کرد: موعد ثبت قرارداد سازمان لیگ که گذشت دیگر ما دخالتی نداریم. هر باشگاهی می‌تواند در هر زمانی بدهی‌اش را پرداخت کند، اما اگر از زمان پنجره نقل و انتقالات گذشته باشد با توجه به قوانین سازمان لیگ صدور مجوز بازی برای بازیکن به پنجره نقل و انتقالاتی بعدی موکول می‌شود.

۴۰۰ قرارداد بازیکنان و مربیان با کارگزاران دارای اعتبار است

نورشرق در پایان پیرامون وضعیت کارگزاران نیز گفت: در حال حاضر ۴۰۰ قرارداد بازیکنان و مربیان با کارگزاران دارای اعتبار است که در فدراسیون به صورت قانونی ثبت شده و ما به دنبال سامان دهی این بخش هستیم. همچنین به زودی امتحان کارگزاری برگزار خواهد شد چرا که معتقدیم بسیاری از جوانان توانمند و مستعد هستند که می‌توانند در این عرصه فعالیت مفید و سالم داشته باشند.

انتهای پیام/

اظهارات نورشرق در نشست خبری

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.