سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

بیش از ۶۰ درصد خاک‌های کشور کمتر از یک درصد مواد آلی دارند

اکبری با اشاره به اینکه کمبود مواد آلی یکی از بزرگترین مشکلات ما به شمار می‌رود، گفت: هم اکنون بیش از ۶۰ درصد خاک‌های کشور کمتر از یک درصد مواد آلی دارند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علیمراد اکبری معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نخستین همایش ملی کشاورزی و رونق تولید با اشاره به اهداف کلان معاونت آب و خاک اظهار کرد: ارتقای بهره وری منابع آب و خاک کشاورزی، حفاظت کمی و کیفی از منابع پایه و تقویت امنیت غذایی از جمله اهداف پیش رو به شمار می‌رود.

به گفته وی حدود ۱.۱ درصد منابع آب شیرین دنیا در کشور ما موجود است.

اکبری با اشاره به اینکه شرایط بارندگی طی سال‌های ۶۰ تا ۹۸ سیر نزولی در کشور داشته است، بیان کرد: بر اساس آمار میزان بارندگی‌های موثر در چند سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته است.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: تعداد بارندگی یا بارندگی‌هایی که چند سال اخیر در کشور اتفاق افتاده کمتر از ۱۰ میلی‌متر بوده که این امر تأثیری در بخش تولید نداشته است.


بیشتر بخوانید: اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار به سامانه‌های نوین آبیاری


او درباره میزان پراکنش و توزیع فصلی بارندگی‌ها گفت: ۳۰ درصد بارش‌ها در فصل آبیاری و ۷۰ درصد خارج از فصل آبیاری اتفاق می‌افتد.

اکبری با اشاره به اینکه طی چند دهه اخیر سالانه حدود ۰.۴ سانتی گرانتی گراد میزان دما افزایش یافته است، بیان کرد: بر این اساس تبخیر آب افزایش یافته و به ازای همین ۱.۵ درجه حرارت طی چند دهه گذشته سالانه ۳۰ میلیارد مترمکعب به تبخیر آب اضافه شده است.

به گفته وی از مجموع ۱۶۵ هکتار منابع خاک کشور ۳۷ میلیون هکتار به اراضی قابل کشت، ۱۸.۵ میلیون هکتار در چرخه کشت و ۸.۵ تا ۸.۷ میلیون هکتار به میزان اراضی آبی کشور اختصاص دارد.

اکبری درباره آخرین وضعیت خاک کشور گفت: کمبود مواد آلی یکی از بزرگترین مشکلات پیش روی ما به شمار می‌رود چرا که بیش از ۶۰ درصد خاک‌های کشور کمتر از ۱ درصد مواد آلی دارند و چنانچه نتوانیم میزان مواد آلی و کربن را اضافه کنیم در آینده دچار مشکل می‌شویم.

به گفته این مقام مسئول در حال حاضر تنها ۱.۳ میلیون هکتار اراضی کشور بدون محدودیت مواد آلی و کربن هستند.

اکبری با اشاره به برنامه‌های عملیاتی معاونت آب و خاک گفت: توسعه روش‌های نوین آبیاری در سطح ۲ میلیون هکتار، زهکشی در ۳۰۰ هزار هکتار، انتقال آب برای توسعه اراضی شیبدار، احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی و احداث کانال‌های آبیاری از دیگر برنامه‌های این معاونت به شمار می‌رود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تا قبل از سال ۹۲، ۱۰۱۹ هزار هکتار شبکه فرعی آبیاری زهکشی در کشور داشتیم، بیان کرد: این در حالی است که طی سال‌های ۹۲ تا کنون با رشد ۵۶ درصدی نسبت به قبل، شبکه فرعی آبیاری به ۵۷۷ هزار هکتار رسیده است.

وی ادامه داد: قبل از سال ۹۲، ۲۹۰ هزار هکتار روش‌های مدرن آبیاری در کشور داشتیم که طی سال‌های ۹۲ تا کنون با رشد ۷۲ درصدی، روش‌های مدرن آبیاری طی این سال‌ها به بیش از یک میلیون هکتار رسیده است.

به گفته اکبری، تا قبل از سال ۹۲، ۲۳۷ هزار هکتار طرح زهکشی در کشور انجام شد، در حالیکه طی سال‌های ۹۲ تا کنون ۱۶۳ هزار هکتار زهکشی در کشور صورت گرفته که این امر بیانگر رشد حدود ۷۲ درصدی نسبت به گذشته است.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: با اجرای طرح زهکشی در بسیاری از مناطق این امکان وجود دارد که تولید را از ۱.۵ تن تا ۶ تن افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه اعتبار مرمت قنوات در سال ۹۳ تنها رقمی حدود ۸ میلیارد تومان بود، بیان کرد: این در حالی است که هم اکنون به رقم ۱۲۵ میلیارد تومان افزایش یافته است. ناگفته نمماند برای دستیابی به اهداف برنامه ششم توسعه، سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

به گفته اکبری، میزان راندمان آبیاری از ۳۹ درصد سال ۹۲ قبه ۴۵ درصد افزایش یافته است که بدین ترتیب به ازای هر واحد راندمان حدود ۲ میلیارد متر مکعب آب صرفه جویی با بهینه مصرف می‌شود.

این مقام مسئول افزایش بهره وری آب در سال ۹۲ را ۹۲۰ گرم در متر مکعب اعلام کرد و گفت: هم اکنون میزان بهره وری به ۱۴۵۰ گرم در متر مکعب رسیده است.

وی از تشکیل دفتر خاک خبر داد و افزود: با توجه به آنکه خاک مخزن آب است و برنامه ریزی برای آب بدون خاک به نتیجه نخواهد رسید، از این رو آیین نامه قانون حفاظت از خاک در حال تدوین است و به زودی ابلاغ می‌شود. از بهره برداران تقاضا داریم که در بخش خاک غفلت نکنند چرا که آینده کشاورزی کشور در گرو منابع آب و خاک کشور است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره افزایش پتانسیل صرفه جویی آب در راستای جبران کم آبی گفت: این رقم قبل از سال ۹۲، ۸.۶ میلیارد متر مکعب بوده و در چند سال گذشته نیز ۳.۴ میلیارد متر مکعب کم آبیاری را جبران کردیم که در مجموع رقمی بالغ بر ۱۲ میلیارد متر مکعب بوده است.

وی با اشاره به اینکه با انجام این طرح‌ها و به لحاظ افزایش بهره وری در حدود ۸ درصد از سطح اراضی زراعی کم شده است، بیان کرد: همچنین افزایش ۲۸ درصدی در تولیدات بخش زراعت فراهم شده، ضمن اینکه به طور خاص در کشت گندم، سطح زیر کشت حدود ۲۱ درصد کاهش یافته، اما در کل ۳۰ درصد افزایش تولید این محصول استراتژیک را شاهد هستیم.

اختصاص ۱۵۰ میلیون یورو اعتبار به آبیاری تحت فشار

علیمراد اکبری معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه همایش ملی کشاورزی و رونق تولید در جمع خبرنگاران از اختصاص ۱۵۰ میلیون یورو اعتبار برای آبیاری تحت فشار خبر داد و گفت: امسال با این رقم ۱۵۰ هزار هکتار طرح‌های آبیاری تحت فشار را می‌توانیم اجرا کنیم که هم اکنون در ۴۵ هزار هکتار آبیاری نوین انجام شده و این طرح در ۱۳۰ هزار هکتار از اراضی کشور در حال انجام است.

اکبری افزود: ۱۳۰ هزار هکتار اجرای عملیات طرح‌های آبیاری تحت فشار در حال انجام است و به طور مرتب قسمتی از آن تمام می‌شود و قسمتی دوباره در مدار اجرایی قرار می‌گیرد، اما مجموع اجرای طرح برای امسال ۱۵۰ هزار هکتار است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان با اشاره به اینکه همه ساله الگوی کشت به سبب محدودیت منابع آبی در حال تغییر است، تصریح کرد: الگوی کشت متناسب با شرایط آب و خاک کشور در حال تدوین است که اجرای آن در اقتصادی شدن کشاورزی تاثیر بسزایی دارد.

 

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.