سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست:

سالانه ۲۵۰ نفر به تعداد محیط بانان افزوده می‌شود

کلانتری گفت: براساس تفاهم نامه‌ای که بین سازمان محیط زیست و سازمان استخدامی کشور صورت گرفت سالانه ۲۵۰ نفر به تعداد محیط‌بانان افزوده می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،  عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به عملکرد این سازمان در دولت دوازدهم اظهار کرد: براساس بیانات رهبری محیط زیست، محیط زیست است و برای این دولت و آن دولت نیست و محیط زیست یک مساله فرا قومی و فرا ملیتی و فرا نسلی است.

او با بیان اینکه دولت در یک سال گذشته اقدامات مهمی را در زمینه محیط زیستی انجام داده است، افزود: محیط زیست دو بخش انسانی و طبیعی دارد.

کلانتری گفت: زیستگاه‌ها، حیات وحش، آب، خاک، تالاب، ریزگرد‌ها و تمام مشکلات طبیعی که در کشور روی می‌دهد مربوط به بخش محیط طبیعی است.

او ادامه داد: تخلفات انسان در برهم زدن محیط زیست از جمله آلودگی هوا، آب، پسماند، موضوعات مربوط به خودرو‌ها و آلودگی‌های مربوط به آن که باید پایش شوند که به بخش محیط انسانی باز می‌گردد.

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: بخش عمده وظایف در محیط طبیعی بر عهده محیط بانان است که در دو سال گذشته محیط بانان در مناطق تحت حفاظت حدود ۴۴۰ ساعت کار می‌کردند این در صورتی است که کار کرد کارمندان دولت حدود ۱۶۰ ساعت است.

او بیان کرد: محیط بانان در دوسال گذشته جز پایین‌ترین قشر‌های جامعه از لحاظ پرداختی بودند که از دو سال گذشته با کمک سازمان برنامه و بودجه ۷۵ درصد پرداختی محیط بانان افزایش پیدا کرد.

معاون رئیس جمهور گفت: هم اکنون تعداد محیط بانان حدود ۳ هزار و ۲۰۰ نفر است، این به معنای آن است که برای هر ۴ هزار هکتار تنها یک محیط بان وجود دارد که براساس تفاهم نامه‌ای که بین سازمان محیط زیست و سازمان استخدامی کشور صورت گرفت سالانه ۲۵۰ نفر به تعداد محیط بانان افزوده می‌شود.

او افزود: همچنین براساس تفاهم نامه بین سازمان و نیرو‌های مسلح سالانه ۵۰۰ سرباز برای خدمت به مناطق حفاظت شده اعزام شوند که امسال حدود ۲۲۰ سرباز به سازمان محیط زیست اعزام شدند.

کلانتری اظهار کرد: در دوسال گذشته نزدیک به ۴۰ میلیارد تومان برای خرید و نوسازی تجهیزات محیط بانی اختصاص یافت و محیط بانان در مناطق تحت حفاظت ملکف به حفاظت از ژنتیک جانوری و گیاهی برای نسل‌های آینده هستند.

او با اشاره به این که محیط زیست به سیاست آلوده شده است،گفت: سازمان محیط زیست محل فعالیت‌های سیاسی نیست که هم اکنون با اقدامی که صورت گرفت محیط زیست در خدمت محیط زیست قرار گرفت و محیط زیست تنها سازمانی است که در خدمت تمام نسل قرار دارد یعنی ما باید حافظ منافع نسل فعلی و آینده باشیم، چون تکنولوژی و منابع انسانی داریم تمام منابع را هم اکنون تمام کنیم.

کلانتری همچنین با بیان این که مدیران دولتی از محیط زیست آگاهی کامل ندارند، افزود: در دانشگاه‌ها درس ادبیات برای تمام رشته‌ها اجباری کرده ایم زبان خارجه و ریاضیات نیز همچنین، اما محیط زیست را در هیچ دانشکده‌ای تدریس نمی‌کنیم مدیران این کشور فارغ التحصیلان این کشور هستند و تقریبا هیچ چیزی در دانشگاه‌ها به این آموزش داده نشده است چرا که محیط زیست یک موضوع فرابخشی است.

او افزود: شما در تمام موضوعات با مسائل محیط زیستی رو به رو هستید، اما کمترین اطلاعات را فارغ التحصیلان دانشگاه‌های ما در تمام رشته‌ها در ارتباط با محیط زیست دارند.

کلانتری گفت: سازمان محیط زیست از رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش درخواست کرده است که درس محیط زیست را در تمام رشته‌ها تدریس کنند که قرار شد درس محیط زیست به عنوان یک درس اختیاری در مدراس و دانشگاه‌ها تدریس شود، اما فایده‌ی ندارد چرا که باید حداقل با اصول محیط زیست آشنایی اولیه داشته باشند.

او ادامه داد: خوشبختانه هم اکنون دولت به مسائل زیست محیطی اهمیت می‌دهد، اما اگر مردم آگاهی لازم را داشته باشند هیچ راضی به آلوده شدن محیط زیست نخواهند شد.

معاون رئیس جمهور اشاره‌ای به مدیریت پسماند شمال کشور نیز کرد و گفت: در جلسه‌ای که در استان اردبیل با سمن‌های کشور داشتیم سمن‌های شمال کشور به جمع اوری پسماند اعتراض کردند که بنده عرض کردم که در سال ۹۶ حدود یک و سه دهم میلیارد دلار برای مدیریت پسماند با اولویت شمال کشور برای سال ۹۷ پیش بینی کردیم، اما این بودجه در مجلس شورای اسلامی حذف شد.

او در ادامه افزود: بنده در این جلسه گفتم که در مجلس هارت و پورت زیاد می‌شود، ولی در عمل چیزی دیده نمی‌شود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز گفتند که بنده از قانون اساسی بی خبر هستم.

کلانتری با اشاره به اینکه تاکنون درخصوص مدیریت پسماند موفقیت چشمگیری نداشتیم، گفت: پسماند، کیفیت هوای کلانشهر‌ها، ریزگرد‌ها و احیای تالاب از جمله موضوعات مهم در دولت است که متاسفانه در موضوع مدیریت پسماند موفق نبودیم.

او افزود: مجلس شورای اسلامی یک هزار میلیارد تومان بودجه برای مدیریت پسماند در سال ۹۷ اختصاص داد، در حالی که برای جمع‌آوری پسماند و مدیریت آن به حدود ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

به گفته معاون رئیس جمهور، تا دو سال گذشته استاندارد بنزین‌های یورو ۴ و ۵ کمتر از ۴۰ درصد بود که هم اکنون با بهبود سوخت، استاندارد یورو ۴ و ۵ به بیش از ۸۵ درصد افزایش یافته که همین موضوع منجر به کاهش آلودگی شده است، به گونه‌ای که در ۵ ماهه سال جاری با بهترین کیفیت هوا رو به رو شدیم.

او همچنین در خصوص وضعیت حقابه تالاب‌ها نیز افزود: مقدار آبی که وارد تالاب می‌شود، باید دائمی باشد. ما حقابه دائمی را از تالاب‌ها گرفته‌ایم که با وزارت نیرو به توافق رسیدیم  که حدود ۶۰ درصد حقابه به تالاب‌ها اختصاص یابد.

کلانتری گفت: با توجه به توسعه کشاورزی و مصرف و برداشت آب در بالادست‌ رودخانه‌ها و همچنین نیاز شهر‌ها و صنایعی که در نزدیکی تالاب‌ها قرار دارند، آبی به رودخانه نمی‌رسد، اما در برخی از تالاب‌ها مانند هورالعظیم یا شادگان آب از بالادست می‌رسد و آن نیز بستگی به برداشت آب دارد، اما در برخی از تالاب‌های کشور با توجه به نیاز آبی که برای توسعه کشاورزی انجام دادند، تقریبا آب رودخانه‌ها به مقصد نهایی نمی‌رسد.

او افزود: سازمان محیط زیست باید حقابه تالاب‌ها را در فصل غیر زارعی بگیرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.