سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حرف زدن اعضای خانواده با یکدیگر کم شده است

یک مشاور خانواده گفت: حرف زدن اعضای خانواده با یکدیگر کم شده است و خانواده ها نمی دانند درچه مواردی با هم حرف بزنند چون ریشه مشکلات این است که حال آدم ها خوب نیست و هیچکس هم برای بهبود حال خود تلاش نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،مریم دهقانیان، مشاور خانواده در کانون توسعه فرهنگی کودکان نوش آباد گفت: امروز در هر خانه ۱۵ خدمتکار مثل ماشین ظرفشویی و لباسشویی، تلفن و ... وجود دارد که قرار بود حال آدم‌ها را خوب کند، اما با افزایش آسایش افراد، به نوعی تهدید برای آرامش آن‌ها شده است.

او با تاکید بر اینکه حال آدم وقتی خوب است که درون فرد خوب باشد افزود: خرید‌ها و لذت‌های زودگذر نمی‌تواند منجر به بهبود کیفیت زندگی شود و با وجود آنکه امکانات رفاهی امروز بیشتر شده است، اما به اندازه پیشرفت تکنولوژی حال آدم‌ها خوب نیست.

به گفته مشاورخانواده، افراد جامعه امروز، ریشه مشکلات خود را در همه چیز و همه کس به غیر از خودشان جستجو می‌کنند در حالیکه حال خوب بستگی به رفتار خود شخص دارد هر چند که عوامل بیرونی نیز در آن اثر دارد.

نویسنده کتاب احساس زندگی گفت: صحبت افراد در بسیاری از دورهمی ها، اعتراض به شرایط موجود خودشان است، اما هیچ کس از تلاش برای بهبود کیفیت زندگی خود حرف نمی‌زند.

دهقانیان، تصریح کرد: اگر حال آدم‌ها با خودشان خوب باشد بسیاری از مشکلات وجود نخواهد داشت.

او، مشکل اصلی را درگیری فرد با خودش دانست و گفت:، زیرا ناکامی فرد برای رسیدن به آرمان و آرزوهایش، موجب آن شده که به رفتار دیگران اعتراض کند و دیگران را غیرقابل تحمل بداند و مدام مبارزه می‌کند و در نتیجه از درون خوشحال نیست.

 

برای داشتن خانه و خانواده خوب حال مادران باید خوب باشد

این مشاور خانواده گفت: حال مادران باید خوب باشد، زیرا مدیر خانواده هستند و می‌توانند کانون خانواده را گرم کنند چرا که بدون داشتن مادر شاد و خانه تمیز خانواده مانند نمایشگاهی برای تماشا و دیدن دیگران است.

دهقانیان، با اشاره به اینکه اولین اصل برای شادی درون و حال خوب، ارتباط سالم با خود و دیگران است گفت: حال خراب ناشی از رابطه خراب است که در بیشتر موارد، متوجه نزدیکان می‌شود و خود ارزیابی، صرف نظر از نوع رفتار دیگران، یکی از مولفه‌های رضایتمندی است.

او تمرکز بر رفتار خودمان را در ایجاد حال خوب تاکیدکرد و گفت: در بسیاری از مواقع باید رفتار خود را تغییر دهیم حتی اگر در جایی صد درصد حق داشته باشیم و قبل از هر صحبتی باید از خود بپرسیم آیا این حرف منجر به نزدیکی یا دوری طرف می‌شود؟ اگر دور کننده است نباید گفته شود، چون رابطه‌ها خرابتر می‌شود.

به گفته او، رشد شخصیتی سومین گام برای رضایت از خود است، زیرا باعث تقویت احساس ارزشمندی در شخص می‌شود و در قالب انواع آموزش‌ها بروز می‌کند. نیاز به خود ارزشمندی و قدرت مانند ظرفی است که بر اثر کار‌هایی که رشد شخصیت را به دنبال دارد، مثل آموزش‌های جدید و یادگیری پر می‌شود.

این مشاور خانواده اظهار کرد: اگر قرار باشد که شخص احساس خوبی نسبت به خود داشته باشد، باید یادگیری جزئی از زندگی او باشد و این رشد شخصی ربطی به شغل و میزان سواد ندارد و هرکس بر اساس علاقه خود، آموزش یک موضوع را پیگیری می‌کند.

 

حال خوب باعث تقویت حافظه و انتقال ارزش‌ها به افراد خانواده می‌شود

او در مورد شیوه‌های کسب حال خوب گفت: عادت کنیم تا هر شب، حال خوب ناشی از سه کاری را بنویسیم که باعث احساس خودارزشمندی در ما می‌شود. این شیوه هم باعث تقویت حافظه است و هم منجر به انتقال ارزش‌ها به افراد خانواده می‌شود.

مشاور خانواده حال معنوی را یکی از مولفه‌های رضایتمندی از خود ذکر کرد و افزود: تقویت رابطه با خدا موجب می‌شود که حال ما خوب شود و هرکس می‌تواند به سبک خود، این راه را پیدا کنید یکی در نماز شب و اعمال معنوی و یکی دیگر در خدمت به مردم و اخلاق خوب، رابطه با خدا را تقویت کرده و به احساس خوبی از خود می‌رسد.

دهقانیان تصریح کرد: اخلاق معنوی موجب ذهن آگاهی می‌شود. ذهن آگاهی به ما کمک می‌کند که حواسمان به آدم‌های اطرافمان باشد.

او تاکید کرد: مهمترین ابزار سلامت روان بچه ها، تفریح و بازی است. بچه‌های دوره ابتدایی برای سلامت روان، روزی شش ساعت بازی و تحرک لازم دارند که لااقل دو ساعت آن باید با حضور پدر مادر باشد. بچه‌ها به خاطر نداشتن همبازی به فیلم تلویزیون و بازی کامپیوتری پناه برده اند و ما نیز ناخواسته به آن دامن می‌زنیم.

او اظهار کرد: بزرگسالان جامعه نیز به یک ساعت تفریح روزانه نیاز دارند که به علت شرایط مختلف این وقت به کار‌های دیگر اختصاص پیدا کرده است و در نتیجه بیماری‌های توسعه پیدا کرده که ریشه اصلی آن ناراحتی اعصاب و روان است.

او گفت: اگر به مدت سه روز گزارش روزانه خود را بنویسیم و سپس آن را مرور کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که زمان برخی از کار‌ها می‌تواند کاهش پیدا کند که مجموع این زمان را برای تفریح برنامه ریزی کنیم.

او تاکید کرد: فاجعه کردن امور یک خطای شناختی است که کار‌های ساده را بیش از اندازه مورد توجه قرار می‌دهیم تا تبدیل به بحران می‌شود.

دهقانیان تصریح کرد: برای رسیدن به هدف، باید از مسیرموفقیت و خشنودی گذشت و محدود کردن هدف به موفقیت در نهایت به نارضایتی از خود می‌رسد و لذت‌های مادی حال ما را خوب نمی‌کند و به لذت‌های درونی منجر نمی‌شود.

کارگاه آموزشی بهبود کیفیت زندگی، با مشارکت موسسه روانشناختی دنیای مطلوب در کانون توسعه فرهنگی کودکان نوش آباد برگزار شد.

انتهای پیام/م
برچسب ها: خانواده ، اخبارسلامت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.