سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عشق و علاقه مردم شیعه وسنی سیستان و بلوچستان در جشن های عیدغدیر

جشن‌های غدیر در سیستان وبلوچستان باعشق و علاقه مردم شیعه وسنی استان به شکل خودجوش و با شکوه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  سیستان و بلوچستان به عنوان مرکز وحدت در روز عید غدیر با نصب پرچم‌های رنگین در معابر عمومی، سر در مساجد و ادارات و اماکن خصوصی و عمومی، آذین بندی شهرها، برپایی ایستگاه‌های صلواتی، برگزاری ویژه برنامه‌های شاد همراه با ساز و دهل محلی و چوب بازی و نورافشانی گوشه‌ای از جشن و سرور مردم ولایت مدار شیعه وسنی سیستان و بلوچستان  عاشقان و شیفتگان ولایت این روز تاریخی و به یادماندنی شادی و سرور خود را به نمایش می گذارند.در این روز که روز عید سادات نیز نام گرفته، سادات بزرگوار به رسم تبرک به مردم عیدی می دهند.

شهر زاهدان در روزهای منتهی به عید غدیر شهری زنده، پویا و رنگارنگ می شود، در تمام نقاط این شهر آذین بندی ها و پلاکاردهای شادی بخش و شادی آفرین را می توان دید و بسیاری از جوانان این روز مبارک را برای آغاز زندگی مشترک خود انتخاب کرده اند.

واقعه غدیرخم در سال دهم هجری (۶۳۲ میلادی) در محلی به همین نام در ۶۸ کیلومتری شهر مکه اتفاق افتاد و پیامبر مکرم اسلام با احضار تمامی حجاجی که در حجه الوداع شرکت داشتند پس از سخنانی ارزشمند با بالا بردن دستان حضرت علی (ع) در مقابل مسلمانان، آن حضرت را جانشین و وصی خود معرفی کردند.

غدیر چشمه ای است جاری که برکات آن می تواند تمام مسلمانان را سیراب معرفت الهی کند و چه خوشبختند آنان که غدیر را درک کرده اند و علی (ع) را الگوی خود در زندگی و کار قرار داده اند و از این چشمه معرفت الهی به قدر توان جام برداشته اند.

اینگونه بود که مبدا امامت به دست پر برکت پیامبر(ص) رقم خورد و برای پیروان فرمان پیامبر(ص) عید غدیر پدید آمد، عید غدیر خم در میان مسلمانان دنیا به ویژه شیعه وسنی به عید ولایت معروف است چرا که در این روز رسالت پیامبر (ص) بنا بر فرمان خداوند با اعلام ولی و جانشین بعد از وی کامل و کسی که لایق این جایگاه بود معرفی شد. 

در این آیین محمد (ص) فرمودند حاضران به غایبان و پدران به فرزندان خود این واقعه مهم را منتقل کنند.

نگاه اهل سنت به عید غدیر خم 

مولوی عبدالغنی دهانی مدیر امور روحانیون در مساجد اهل سنت سیستان وبلوچستان در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت:  بحث غدیر خم یک حادثه و اتفاقی است که در تاریخ ذکر شده است و هیچ گروه و یا مذهبی نمی تواند این جریان بسیار مهم را انکار کنند.

دهای افزود: پیامبر(ص) بزرگوار در آخرین سفر حج خود به مکه مکرمه پس از بازگشت به سمت مدینه در جایی به نام غدیر خم توقف می کنند و همه مردم را جمع می کنند و این مکان را بهترین جایگاه برای معرفی حضرت علی(ع) انتخاب کردند.

او ادامه داد: بعد از نماز ظهر که همه مردم جمع بودند پیامبر (ص) دست حضرت علی(ع)  را بلند می‌کنند و می فرماید نبی اولا بالمومنین من انفسهم ای مردم پیامبر ازشما و از ابا و اجداد شما از خودشما سزاوارتر و جان پیامبر(ص) عزیز است نسبت به شما وخاندان شما .

پیامبر(ص) فرمود :من کنت مولی فهذاعلی مولی .هرکس که من مولای او هستم علی(ع) هم مولای اوست .خدایا هرکس که علی را دوست خودش انتخاب کند آن را دوست بدار و هرکس دشمنی می‌کند شما هم دشمن او باش.این دعای پیامبر(ص) در حق همه کسانی که با حضرت علی(ع) محبت می‌کنند .

او ادامه داد: در روایات داریم در این موقع، مردم به امیر مؤمنان، امام علی(علیه السلام) تهنیت گفتند.

پس از این روایت ها و واقعه تاریخی حضرت علی(ع) جایگاه بزرگی دربین صحابه و میان امت دارد و اهل سنت معتقد است هرچه پیامبر(ص) بفرماید از جانب خداست .

لذا این جایگاه که خداوند متعال به حضرت علی عنایت فرموده طبق آیه وفرموده پیامبر بزرگوار حضرت علی بعد از پیامبر مولای همه مسلمانان جهان شد.

در جای دیگری پیامبر می فرماید علی ولی همه مومنین است باعلی جز مومنین کسی دیگری محبت نمی‌کند و جز منافقین کسی دشمنی نمی‌کند.

اهل سنت معتقد است حضرت علی به عنوان مرجع دینی عالم ترین صحابه بعد از پیامبر بود و بردبارترین انسان حضرت علی(ع) بود و محبت حضرت علی(ع) جز ایمان ماست  و اطاعت و فرمانبرداری از اهل بیت بر ما واجب است و غیر از این را جزء مسلمان نمی دانیم .

او در پایان گفت : در این روز غدیر روزه گرفتن ثواب دارد و برابر با۶۰روز روزه گرفتن است.

از نگاه پیامبر (ص) پیام غدیر خم پیام ولایت بود

حجت الاسلام بزمانی مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان وبلوچستان در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  در رابطه با اهمیت عید غدیر خم اظهار داشت: غدیرخم واقعه‌ای بسیار مهم محسوب می‌شود و جایگاه آن در متون تاریخ متبلور و منحصر به فرد است.

او افزود: اینکه پیامبر (ص) در شرایطی بسیار سخت و دشوار و در هوای بسیار گرم حکم به اجتماع مردم دادند نشان دهنده اهمیت بسیار زیاد این واقعه است.

او تصریح کرد: هر حادثه مهم و با ارزشی که در دل تاریخ رخ می‌دهد به دنبال آن باید منتظر فرهنگ متناسب با آن باشیم مسائل مهمی همچون بعثت پیامبر (ص)، واقعه غدیر خم، واقعه کربلا و در عصر کنونی وقوع انقلاب اسلامی از این قبیل وقایع مهم و ماندگار دنیاست.

بزمانی افزود: هر حادثه مهمی پیام خاص خودش را دارد پیامی که ما از واقعه غدیر خم آن هم در شرایط بسیار دشوار می‌گیریم چیزی جز ولایت و حکومت حضرت علی (ع) نیست، زیرا دغدغه پیامبر (ص) زنده نگه داشتن دین اسلام بود.

او ادامه داد: از نگاه پیامبر (ص) پیام غدیر خم پیام ولایت بود ولی، نه ولایت به معنی علاقه مندی صرف بلکه ولایت به معنی پذیرش زعامت، یعنی داشتن علم و شعور یک حکومت تمام عیار که این ویژگی‌ها تنها در وجود نازنین حضرت علی (ع) نهفته بود.

او تصریح کرد: ماجرای غدیر خم در حالی اتفاق افتاد که پیامبر اسلام (ص) در مسیر بازگشت از حج پایانی شان بودند و افزون بر ۸۰ هزار نفر جمعیت که از نمایندگان واقعی مردمان آن دوران به حساب می‌آمدند شاهد این ماجرا بودند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تصریح کرد: امیدواریم جامعه ایرانی اسلامی ما با فرهنگ غدیر بیش از پیش انس پیدا کند.

بزمانی گفت: بدون شک معرفی سیره زندگی و حکومت داری حضرت علی (ع) یک ضرورت است و همه ما باید در این راستا تلاش کنیم.

بازسازی واقعه غدیر وحدت آفرین است

فرمانده سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت: واقعه غدیر خم به همت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در روز عید غدیر در ۱۱ شهرستان استان سیستان و بلوچستان بازسازی می‌شود.

سردار امان‌اله گشتاسبی اظهار داشت: احیاء وقایع مهم تاریخی دین مبین اسلام می‌تواند راه‌گشا و عامل تعالی باشد که یکی از آن‌ها واقعه غدیر خم است که همه دوستاران اولیاء الله در راستای ترویج آن تکلیف دارند.

فرمانده سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه چند سالی است سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سراسر کشور در بازسازی واقعه غدیر خم اهتمام دارد، افزود: واقعه غدیر خم اگر با زبان هنری انتقال پیدا کند در ذهن مردم ماندگار خواهد شد، به نهادینه‌تر شدن فرهنگ غدیر کمک می‌کند و در کنار گسترش فرهنگ ولایت، فضا را برای درک ولایت مطلقه فقیه آماده می‌کند.

او افزود: بازسازی واقعه غدیر خم توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نخستین بار سال ۱۳۹۰ در قم انجام گرفت و با توجه به استقبال گسترده مردم از این اقدام، موضوع بازسازی از سال ۱۳۹۱ به سایر استان‌ها ابلاغ شد و از همان سال برای نخستین بار در سیستان و بلوچستان نیز انجام شده است.

سردار گشتاسبی ادامه داد: سال ۱۳۹۱ بازسازی واقعه غدیر تنها در شهر زابل انجام شد که با توجه به استقبال مناسب مردم در سال ۱۳۹۲ به شهر‌های منطقه سیستان و زاهدان و دلگان نیز گسترش پیدا کرد و در ادامه سال گذشته این اقدام در ایرانشهر و چند شهر دیگر نیز انجام شد.

فرمانده سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه امسال بازسازی واقعه غدیر خم در ۱۱ شهرستان سطح استان انجام می‌شود، اضافه کرد: این بازسازی در برخی از شهر‌ها به صورت خطبه‌خوانی برنامه‌ریزی شده و نکته قابل توجه این است که مجریان برنامه بازسازی برادران شیعه و سنی هستند.

او با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از ۶۰۰ هزار نفر از بازسازی واقعه غدیر در سطح استان بازدید کردند، گفت: این آمار قابل توجه نشان دهنده ارادت ویژه مردم شیعه و سنی استان سیستان و بلوچستان به اهل بیت (ع) است. امسال ستاد بازسازی واقعه غدیر در استان با ۱۹ کمیته کار خود را از یک ماه پیش آغاز کرده تا برنامه‌ها با کیفیت بهتری از سال گذشته اجرا شود.

انتهای پیام/ع

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.