رشیدیان گفت: امسال با هوشمند سازی خدمات اجرایی و کنترل عملیات و شفاف سازی آنها به سطح قابل اعتنایی از خدمات رسانی و رضایت زائران دست یافته ایم.
رئیس سازمان حج و زیارت افزود: در راستای تحقق خودسازی تمام تلاش ما آن بود که زائران دغدغهای جز انجام مناسک و عبادات و بهره برداری از ظرفیتهای زیارت نداشته باشند و در این راستا تمام برنامه ریزیهای لازم با هماهنگی حوزه نمایندگی، ولی فقیه برای تحقق این امر انجام شد.
وی با استناد به نظرسنجیهایی که به اشکال مختلف طی این مدت در بین زائران انجام شد، گفت: به طور نسبی در این زمینه اکثر زائران رضایت داشتند در عین آنکه نقدها و انتقاداتی هم هست که خود زمینهای برای تحول و بهتر شدن درارائه خدمت به زائران است.
رئیس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: در محور دوم شعار امسال یعنی اخوت دینی هم از بعد داخلی این امر به انسجام بیشتر زائران که از کرد، لر، بلوج، عرب و سایر قومیتهای ایرانی و مذاهب در کنار هم قرار گرفته اند میانجامد.
رشیدیان افزود: در بعد خارجی هم جلسات متعد نماینده، ولی فقیه با بعثههای دیگر کشورها خود نشان دهنده ظرفیتی است که بعد از چالشهای اخیر جهان اسلام با شکل گیری گروهکهای دروغینی، چون داعش و ...، برای عقد و تقویت اخوت دینی ایجاد شده و پیام مقام معظم رهبری که به در سطحی گستردهها بین حجاج جهان اسلام اطلاع رسانی شد، راهگشا بود.
وی عنوان کرد: در حوزه تمدن اسلامی هم امروز شاهدیم ظرفیتهای مارکسیسم، سوسیالیسم و کاپیتالیسم به انتهای راه رسیده و با توجه به نیاز مردم جهان به معنویت، صداقت، عدالت زمینه برای توسعه تمدن اسلامی بیش از پیش فراهم شده و حج موقعیت بسیار مناسبی است تا مسلمانان خودباوری را در خود افزایش داده و زمینه تعامل و بهره گیری از ظرفیتهای بالقوه خود را فراهم نمایند.
رئیس سازمان حج و زیارت حضور فرهیختگان جهان اسلام و تعامل بین آنان را که امسال نشستی هم در این رابطه برگزار شد، بسیار موثر خواند.
وی در ادامه با بیان اینکه امسال در حوزه اجرایی و خدمات دهی هم موفقیتهای خوبی داشتیم، گفت: هدایتها و همراهیهای نماینده، ولی فقیه، تعامل نزدیک بخشهای دست اندرکار موجب موفقیتهای خوبی در این خدمت رسانی شد.
رشیدیان، مدیریت هوشمند و استفاده از ظرفیت فناوریهای جدید برای کنترل، نظارت و مدیریت عملیات نقل ترددی، تهییج حرکت برای رمی جمرات، جابه جایی زائران در ایام تشریق و هوشمند کردن خدماتی که باید از طرف عربستانی دریافت میشد و نیز برقراری ارتباط بخشهای پزشکی و بهداشتی با حوزه اجرا را از جمله دستاوردهای ارزشمند امسال دانست.
وی با تاکید بر اینکه در حوزه خدمتگزاری در حج نه تنها مدیران کاروانها، خدمه و مدیران مجموعهها و عوامل آنها، روحانیون و پزشکان همه و همه عاشق خدمت هستند، افزود: نگاه آنها در این خدمت رسانی، فرصت است، از این رو در این خدمت رسانی از هم سبقت میگیرند و در نتیجه این امر شاهدرضایت زائران از خدمه و مدیران بخشهای مربوطه و خدمات ارائه شده بودیم.
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به خدمات و تلاشهای اجرایی انجام شده برای ارتقا سطح خدمات به حجاج افزود: در سایه تلاشها و همگامی بخشهای مختلف دست اندرکار در حج ۹۸ از نظر اجرایی توفیقاتی حاصل شد که برخی نیز برای نخستین بار رخ داد از جمله آنکه امسال سوخت ویزاهای صادر شده را نداشتیم و در دقایق آخراز ویزاهای سوخته یک کاروان ۸۵ نفره تشکیل دادیم.
وی ایجاد تنوع خوب در برنامه غذایی به تناسب ذایقه و سلیقه زائران کشورمان را به تناسب فرهنگ غذایی آنها، توسعه کارکرد اپلیکیشنهای موبایلی برای تسهیل خدمات رسانی به زائران، شناسایی بیماران پر خطر جهت رسیدگی بهتر، برقراری ارتباط و اینک اطلاعات پزشکی و اجرایی با بخشهای مرتبط برخی از این موفقیتها دانست.
رئیس سازمان حج و زیارت عنوان کرد: واگذاری تمامی پروازهای رفت و برگشت به شرکت هواپیمایی هما و اجرای ایمن و با کمترین تاخیر آنها از دیگر دستاوردهای حج امسال است.
رشیدیان توضیح داد: برنامه ریزی عملیات پروازی ما مبتنی بر آن بود که درصدی از پروازهای زائرانی ایرانی توسط شرکت هواپیمایی سعودی و بقیه توسط شرکتهای قشم ایر و هما انجام شود، اما درمذاکرات متعدد با طرف سعودی به دلیل عدم انطباق خواست ایرلاین سعودی با قوانین یاتا و نیز برنامه حج راجع به اخذ هزینه برابر برای خدمات برابر تصمیم بر استفاده از ظرفیت شرکتهای داخلی شد.
رشیدیان تصریح کرد: قبل آن با شرکت قشم ایر قرارداد بسته و به طرف عربستانی هم اعلام کرده بودیم و اسلاتهای پروازی اخذ شده بود، اما بعد از عدم توافق با طرف سعودی آنها تمام مجوزهای پروازی قشم ایر را باطل واعلام کردند فقط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی میتواند این پروازها را انجام دهد
وی تصریح کرد: با توجه به شرایط تحریم و تنگناهایی که شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی داشت، در واقع در این قضیه یک همت ملی در داخل شکل گرفت و تمامی شرکتهای هواپیمایی به جای رقابت در کنار هما قرار گرفتند تا پروازهای خارجی این شرکت را پوشش داده و این مجموعه بتواند با آزادسازی هواپیماهای خود از خطوط دیگر در حج خدمت رسانی کند که خود همکاری ارزشمندی بود.
رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه گفت: عملیات رفت با ۳۶۰ پرواز در طول ۲۹ روز در نهایت ایمنی و باکمترین تاخیر انجام شد به گونهای که ۶۰ درصد پروازها هیچ تاخیری نداشتند، اما یک مورد بروز مشکل در هواپیما در ساری و یک مورد در تبریز رخ داد، اما با یک بسیج عمومی دوباره و با سرعت این هواپیماها به عملیات پیوست.
وی اظهار کرد: عملیات بازگشت در زمان محدودتری از ۲۵ مردادماه تا ۱۷ شهریور ماه یعنی ۲۳ روزه انجام میشودو طی این مدت ۳۶۴ پرواز برنامه ریزی شده که در این میان با افزوده شدن یک پرواز فوق العاده ویژه انتقال بیماران به ۳۶۵ پرواز رسید.
به گفته وی، از این تعداد ۱۵۹ پروز از مدینه و ۲۰۵ پرواز از جده انجام میشود.
وی تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی شده زائران مدینه قبل به جای اینکه از مکه مستقیم به فرودگاه مدینه منتقل شوند فرصت کوتاهی در مدینه زیارت میمانند و بعد از زیارت حرم حضرت رسول (ص) به کشور بازمی گردند.
انتهای پیام/