سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک:

امسال، سال تحول در حوزه حقوق کودک / ۱۶ دستگاه سیاست گذار حوزه حقوق کودکان در کشور

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در قزوین گفت: سال ۹۸، سال تحول در حوزه حقوق کودک معرفی شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، عباسی معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در کنفرانس تخصصی حقوق کودکان در استان قزوین تاکید کرد: همه باید برای دفاع از حقوق کودکان تلاش کنند و امسال، سال تحول در حوزه حقوق کودک معرفی شده است وبنابراین باید چالش‌ها در این زمینه مدیریت شود.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک افزود: یک شورا متشکل از ١٦ دستگاه اجرایی، دستگاه قضا و کنوانسیون حقوق کودک وظیفه سیاست گذاری، برنامه ریزی و پایش حقوق کودک را دارند.

او گفت: شورای کنوانسیون حقوق کودک از سال ٨٤ شکل گرفته است.

عباسی با بیان اینکه باید در این زمینه گام اساسی برداریم گفت: برای پاسخگویی به مسائل کودکان از جمله چرا کودکان حق دارند امنیت داشته باشند و از فضای مجازی امن استفاده کنند همه باید دست در دست یکدیگر دهیم.

او افزود :  بازامکانات و استعدادی که در کشور وجود دارد شایسته نیست که ما در حوزه کودکان این همه مشکل داشته باشیم.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک گفت:اعتقاد داریم نهاد‌های برآمده از مردم می‌تونند این موارد را مدیریت کنند و مسولان هم باید از آن‌ها حمایت و زمینه ارتقای آن‌ها را مهیا کنند.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری اضافه کرد: قانون اساسی ایران به عنوان قانون اساسی پیشرو، اصولی را به حقوق ملت اختصاص داده و به بهترین وجه در پرتو دین حقوق شهروندی به تصویر کشیده است.

او با بیان اینکه یک سوم جمعیت کشور را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند گفت:حقوق کودکان به رسمیت شناخته شده و سیاست‌های کلی و قوانین و مقررات کشور در مورد آن سخن گفته است.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک گفت: یکی از قوانین کشور کنوانسیون حقوق کودک است که به تصویب رسیده و با حق تحفص مورد تایید شورای نگهبان است که ما مکلف به اجرای آن هستیم.

او افزود: از مجموع جمعیت جهان ٢ میلیارد نفر کودک و نوجوان هستند و پیمان نامه حقوق کودک هم به تصویب رسیده که حاصل تفکر جهانی است.

عباسی با بیان اینکه بر خلاف گذشته که نگاه کلاسیک و سنتی به کودک و نوجوان احساسی و عاطفی بود گفت:کودکان حق دارند در خانه آرام زندگی کنند و امنیت داشته باشند و از رفاه مناسب بهره‌مند شوند اموزش ببینند واز بهترین امکانات برای رشد و تعالی آن‌ها استفاده شود.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری با بیان اینکه در آموزه‌های دینی هم از حق کودکان سخن گفته شده گفت:پیامبر ارزش و احترام برای حقوق کودکان قائل بود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین هم در این مراسم گفت: جمهوری اسلامی ایران باید بنیان‌گذار حقوق کودک باشدو اسلام نخستین حامی حقوق کودکان است.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی افزود: خود ما باید بنیان‌گذار حقوق کودک باشیم و دلیلی بر مشارکت با کشور‌هایی که در عمل حقوق کودکان را رعایت نکرده و دست آنان به خون کودکان بیگناه آغشته است، نمی‌بینیم.

امام جمعه قزوین گفت اولین حمایت‌کننده حقوق زن و کودک اسلام بوده است، اما به آن نپرداختیم، اما متأسفانه ما منتظر می‌مانیم تا کسی اقدامی انجام دهد سپس نگاه کنیم ببینیم در آیات و روایات ما به آن پرداخته شده است.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی گفت: خداوند انسان را با کرامت خلق کرده و هیچ‌کس حق ندارد به کرامت انسانی خدشه وارد کند.

نماینده ولی فقیه در استان افزود: دشمنان خدا و شیطان بنا دارند کرامت انسان‌ها را بشکنند و استکبار جهانی که نماد فرعون امروزی است آنقدر به مردم جهان القا کرده که شما هیچ چیزی ندارید به دنبال شکستن کرامت انسانی است.

او گفت: امنیت خود را با شعار "ما می‌توانیم" تأمین کردیم و امروز جزو امن‌ترین کشور‌های جهان هستیم و هر کجا توجه نکردیم، آسیب دیدیم.

امام جمعه قزوین گفت: ما باید تولیدکننده نرم‌افزار حقوق انسانی در جهان باشیم، زیرا سابقه ما در این زمینه از آدم تا خاتم است.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی تاکید کرد: عناوینی مانند کنوانسیون حقوق کودک نشان از واردکنندگی این قوانین دارد در حالی که ما منابع اصلی حقوق انسانیت را در اختیار داریم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین هم گفت: در حوزه حقوق کودک نسبت به نقش تشکل‌های مردم نهاد کم توجهی شده و باید سهم آن‌ها را در حفظ و ارتقای حقوق کودک و ارایه راهکار‌های ارتقای حقوق کودک پررنگ کرد.

علی فرخزاد اضافه کرد: وزارت کشور در این حوزه بنا به نظر کنوانسیون یونیسف، ایجاد شهر‌های دوستدار کودک را در اسفندماه سال گذشته ابلاغ و شهر‌های نمونه برای اجرای آزمایشی آن انتخاب شدند تا هم در فضا‌های عمومی و هم فضا‌های خاص موضوعات مادر و کودک مورد توجه قرار گیرند.

فرخزاد یکی از حقوق ضروری کودک را بهره مندی از امکانات تحصیلی بیان کرد و افزود: قزوین با داشتن حدود ۱۸۰ دانش آموز بازمانده از تحصیل نسبت به ۲۳۰ هزار دانش آموز مشغول تحصیل، نسبتا در حوزه تحصیل کودکان وضعیت بهتری دارد، اما باید تلاش شود تا حتی یک کودک هم از این موقعیت محروم نماند.

انتهای پیام/ک

کنفرانس تخصصی حقوق کودکان در استان قزوین

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.