سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کانال‌هایی که جان می‌گیرند

اگر چه شنا کردن یکی از تفریحات دلچسب در روز‌های گرم سال است، اما این تفریح خالی از خطر هم نیست و افرادی که با فنون آن آشنا نیستند، ممکن است با خطرات فراوانی رو به رو شوند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  یکی از تفریحات کودکان و نوجوانان استان بوشهر در تابستان، شنا در دریا و رودخانه‌هاست.

اما گاهی اوقات افراد برای شناکردن خود را به آب‌های جاری در کانال می‌سپارند، غافل از این که باشنا در این آب‌ها خود را به مهمانی مرگ دعوت می‌کنند.

کانال‌های خطر آفرین

آبپخش دشتستان یکی از مناطقی که نخلستان‌هایش با کانال‌های آبیاری، سیراب می‌شوند، اما این کانال‌ها، علاوه بر آبیاری، به مکانی برای آبتنی برخی از افراد هم تبدیل شده‌اند.

مردی اهل شهر آبپخش می‌گوید: گاهی اوقات به همراه دو پسرش وارد این کانال‌ها می‌شوند و با توجه به اینکه در شهر با کمبود آب رو به رو هستند، در آب کانال حمام می‌کنند.

او معتقد است مکانی که برای حمام انتخاب می‌کنند، بی خطر است و مشکلی برای او و فرزندانش ایجاد نمی‌کند.

این پدر و فرزندانش تنها کسانی نیستند که کانال‌های آبیاری را برای شنا کردن انتخاب می‌کنند، نوجوانان و جوانان دیگری هم به شنا در کانال‌ها علاقه نشان می‌دهند.

برخی از این افراد، نداشتن استخر را علت استفاده از کانال آبیاری برای شنا کردن می‌دانند.

یکی از این جوانان می‌گوید: در شهرمان استخر نداریم و به همین علت، برای گذراندن اوقات فراغت در روزهای گرم تابستان در کانال‌های آبیاری شنا می‌کنیم.

او و دوستانش معتقدند کاملا به فنون شنا  آشنا هستند و مهارتشان در این فن، باعث شده با اطمینان وارد  آب جاری در کانال‌ها شوند.

البته آن‌ها خاطرات تلخی از غرق شدن افراد در کانال‌ها دارند؛ خاطراتی که برای خودشان درس عبرت نشده است.

یکی از کسانی که قصد شنا در کانال داشت، با اشاره به غرق شدن دو نفر در فاصله یک هفته درهمین کانال‌های آبیاری، گفت: یکی از غرق شدگان ۱۳ ساله بود و دیگری ۲۲ ساله.

یکی از کشاورزان آبپخش هم با اشاره به حادثه‌ای که برای یکی از همکارانش رخ داد، گفت: همیشه غرق شدن به علت عمق یا جریان آب کانال نیست، برخی افراد هم در تاسیسات فنی کانال‌ها گرفتار شده و جان باخته‌اند مانند اتفاقی که چند وقت پیش برای یکی از کشاورزان منطقه افتاد و او جان خود را از دست داد.

علاوه بر کانال‌ها، رودخانه‌ها نیز قربانی می‌گیرند.

اگر چه رودخانه‌های شهرستان دشتستان عمیق نیستند، اما افرادی که بدون آشنایی با شنا به آب می‌زنند، اسیر جریان آن می‌شوند و نمی‌توانند خود را نجات دهند.

به علائم هشدار توجه نمی‌شود

رئیس بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، گفت: همواره توصیه می‌کنیم افراد برای شنا کردن تاسیسات آبی را انتخاب نکنند و علائم هشدار دهنده را نیز نصب کرده ایم مانند تابلو شنا کردن ممنوع و حفاظ‌هایی که مانع از ورود افراد به تاسیسات آبی می‌شود، اما جوانان و نوجوانان به این توصیه‌ها بی توجه هستند و وارد آب‌های به ظاهر آرام این کانال‌ها می‌شوند.

بزمی افزود: کانال‌های آبیاری ظاهری فریبنده دارند و به نظر می‌رسد کم عمق هستند، اما بی اطلاع بودن افراد از چگونگی ساختار و حرکت آب مشکل آفرین می‌شود.

وی ادامه داد: جریان‌های زیر سطحی آب در  حال جوشش و جریان است و در عمقِ این کانال‌ها، آب با سرعت زیادی حرکت می کند، دریاچه پشت سد‌ها نیز به علت وجود مکنده‌های مختلف در کف بسیار خطرناک است.

بزمی افزود: شفاف نبودن آب، وجود گل و لای چسبنده در کف کانال‌ها و تغییر دمای آب باعث می‌شود که حتی شناگران ماهر نیز دچار حاثه شوند و نتوانند خود را نجات دهند.

مسئولیت شنا در تاسیسات آبی با شناگر است

رئیس اداره آبیاری آبپخش در گفت‎‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، از مردم خواست برای شنا کردن وارد کانال‌های آبیاری، تاسیسات آبی و دریاچه‌های پشت سد‌ها نشوند و محیط مناسب و امنی برای شنا انتخاب کنند.

مهدوی افزود: ورود به تاسیسات آبی ممنوع است و مسئولیت هر حادثه برعهده خود فرد است.

وی گفت: نیرو‌های ما در ابنیه‌ها و تاسیسات آبی به صورت شبانه روزی مشغول کار هستند و دریچه‌ها را متناسب با کار باز و بسته می‌کنند، به همین علت هم فشار و هم حجم آب در ساعات مختلف متفاوت است.

رئیس اداره آبیاری آبپخش بیان کرد: کارکنان این اداره نیز اگرچه شناگران ماهری هستند، هنگام کار کردن به همراه تیم نجات وارد کانال می‌شوند.

افزایش ۸۳ درصدی تلفات غرق شدگی در کشور

آمار‌های پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد در دو ماه نخست امسال ۲۲۷ نفر بر اثر غرق‌شدگی جان خود را از دست دادند که این میزان در مقایسه با مدت مشابه پارسال که آمار تلفات ۱۲۴ نفر بود، ۸۳.۱ درصد افزایش یافته است.

۱۷۹ نفر از غرق شدگان در دو ماه امسال مرد و ۴۸ نفر زن بودند.

به طور حتم یکی از دلایل مهم افزایش غرق شدگی وقوع سیل در برخی استان‌ها بوده است به گونه‌ای که استان‌های فارس با ۴۰، خوزستان با ۲۱ و سیستان و بلوچستان با ۱۸ فوتی بیشترین آمار تلفات غرق‌شدگی را در این مدت داشته اند.

در این مدت استان‌های مازندران و گیلان به ترتیب ۱۲ و ۷ فوتی ناشی از غرق شدگی داشته اند.

مطابق آمار‌های موجود در دو ماه امسال، ۱۰۹ نفر در رودخانه ها، شش نفر در دریا (یک نفر محدوده مجاز و پنج نفر خارج طرح)، ۲۰ نفر در استخر‌های کشاورزی، ۱۲ نفر در کانال ها، ۱۰ نفر در استخر‌های شنا، هشت نفر در دریاچه مصنوعی و سد، هشت نفر در چاه، پنج نفر در حوض و حوضچه و پنج نفر در دریاچه‌های طبیعی جان باخته اند.

۴۴ نفر نیز در سایر مکان‌های آبی جان خود را از دست داده اند.

موارد غرق شدگی در بوشهر بیش از دو برابر شد

بنا به اعلام سازمان اورژانس استان بوشهر از ابتدای امسال تا کنون، ۲۵ مورد غرق شدگی در دریا، رودخانه و کانال‌های آبیاری در این استان گزارش شده که ۱۴ فوتی و ۱۸ مصدوم به دنبال داشته است.

بر اساس این گزارش، تعداد موارد غرق شدگی نسبت به مدت زمان مشابه پارسال که ۱۱ مورد بوده، بیش از دو برابر شده است.

آمارهای سازمان اورژانس استان بوشهر نشان می‌دهد در همین مدت، پنج نفر در رودخانه‌ها و کانال‌های آبیاری شهرستان دشتستان غرق شده‌اند درحالی که سال ۹۷، تعداد افراد غرق شده دراین شهرستان دو نفر بوده است.

اگرچه وجود تابلو‌های هشدار دهنده در کنار تاسیسات آبی ضروری است، اما برای جلوگیری از وقوع حادثه به نظر می‌رسد باید میان سازمان‌های مختلف هماهنگی صورت گیرد و به آموزش در سطوح مختلف بیشتر توجه شود.

خانواده‌ها نیز به طور حتم نقش موثری در آموزش فرزندان خود و پیشگیری از حوادث احتمالی دارند.

گزارش از خاطره خواجگانی

انتهای پیام/ک

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.