گمرک ایران در تلاش است که شیوههای کنترل و بازرسی کالاها بدون ایجاد تأخیر و معطلی در فرآیند ترخیص را افزایش دهد و برای دستیابی به این هدف، علاوه بر دستگاههای ایکسری، از شیوهها و ابزارهای مختلفی در راستای ماده ۱۱ قانون امور گمرکی استفاده کرده است.
برخی ادعا دارند ادعایی در بحث کنترل و بازرسی کالا در گمرک زد و بند و رشوه وجود دارد اما این ادعا صحت ندارد؛ مضاف بر آنکه همه کالاها پس از اظهار به گمرک، توسط سامانه جامع امور گمرکی و بدون دخالت نیروی انسانی تعیین مسیر میشود و هیچکس نمیتواند ادعا کند که توانسته است کالای خود را از مسیر بازرسی (X-RAY) کالا خارج و تغییر دهد و اساساً عامل انسانی در انتخاب مسیر و کامیونی و کانتینر X-RAY دخالت ندارد.
در عین حال، کالاهای اظهار شده به گمرک در مراحل مختلف مورد بررسی و کنترل قرار میگیرد که در این مورد میتوان به اظهار کالا، کنترل اسنادی، اجازه بارگیری، بارگیری، درب خروج، بازبینی و حسابرسی پس از ترخیص اشاره کرد که هرگونه سوءاستفاده و آنچه که در مطلب یاد شده تحت عنوان رانتبازی مطرح شده است، با توجه به طراحی سامانههای الکترونیکی امکانپذیر نیست.
بیشتر بخوانید: دسترسی آسان به اطلاعات تجارت خارجی در سایت گمرک
در مورد دستگاههای ایکسری هم ذکر این نکته ضروری است که این دستگاهها یکی از ابزارهای مورد استفاده در گمرک است و همانطور که اشاره شد گمرک از سایر امکانات الکترونیکی نیز برای کنترل کالاها و جلوگیری از احتمال ورود کالای قاچاق استفاده میکند. علاوه بر آن، حجم قابل توجهی از کانتینرهای مورد اشاره در مطلب فوق، حاوی کالاهای اساسی از جمله موادغذایی مانند ذرت، جو و کنجاله است که ضرورتی برای هدایت آنها به سمت دستگاههای ایکسری ضرورت ندارد.
قابل ذکر است که کانتینرهایی که برای کنترل و بازرسی به سمت دستگاه ایکسری پرسرعت مستقر در گمرک شهید رجایی بندرعباس هدایت میشوند تا پایان همان روز، اسکن و بازرسی خواهند شد.
همچنین علیرغم برخی اظهارات مبنی بر ورود کالاهای قاچاق از مبادی رسمی باید خاطرنشان کرد که بسیاری از تخلفات انجام شده با بهرهگیری از سامانه و تجهیزات الکترونیکی، اعمال شیوههای مدیریت خطر (ریسک) و استفاده از ظرفیتهای ماده ۱۱ قانون امور گمرکی توسط خود گمرک، کشف و پیگیری شده است و پس از راهاندازی سامانههای الکترونیکی و سامانه جامع گمرکی، اکثر تخلفات توسط گمرک و با استفاده از سامانههای مزبور، کشف و اقدام شده است.
در خصوص آمار مربوط به قاچاق کالا و اینکه چند درصد قاچاق از مبادی غیررسمی و چند درصد از مبادی رسمی وارد میشود، از آنجایی که طبق ماده ۱۶ قانون مبارزه با قاچاق، مرجع تخصصی تهیه آمار و ارائه برآوردها و اطلاعات و آمار در امر قاچاق کالا و ارز، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده و اظهارنظر مرتبط با این موضوع صرفاً بر اساس حدس و گمان بوده و چنانچه به آمار و اطلاعات منتشره ستاد در سالهای گذشته مراجعه شود، غیرمستند بودن اظهارنظر صورت گرفته در خصوص مبادی رسمی روشن میشود.
انتهای پیام/