سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بحران زباله نفس ساحل محموآباد را گرفت + فیلم

رهاسازی روزانه ۴۰ تن زباله در ساحل محمود آباد سواحل شمال را بحرانی کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، مازندران بیشترین سهم ساحلی را از دریای خزر و  بیشترین میزان انباشت زباله و آلودگی را دارد ، در مازندران علاوه بر انبوه زباله‌هایی که گردشگران بر جای می‌گذارند موضوع دپوی زباله در ساحل نیز بر مشکلات افزوده است.
 
پدیده پسماند و جمع‌آوری، دفن و امحاء زباله از مشکلات اساسی مازندران است که در این میان شهرستان محمودآباد به دلیل نزدیکی محل انباشت زباله به دریا یکی از کانون‌های اصلی مشکلات زیست محیطی در استان به شمار می‌آید.
 
این شهرستان از جمله شهر‌های اصلی محور‌های مواصلاتی مازندران تلقی می‌شود و مسافران با توجه با حضور در این شهر و یا گذر از آن شاهد آلودگی و عوارض ناشی از آن هستند.
 
یکی از گردشگران در این باره می‌گوید: جای تاسف دارد که شهری توریستی با این همه زیبایی، کنار ساحلش این همه زباله ریخته باشد.

حال علاوه بر  بوی نامطبوع که این منطقه که در شعاع ۵۰۰ متری نیز کاملا حس می‌شود، ورود شیرآبه‌های حاصل از زباله به دریا هم از بزرگترین معضلات زیست محیطی این منطقه به شمار می‌آید.
 

سرنوشت مبهم زباله‌ها در ساحل محمودآباد


وضعیت پسماند محمودآباد سالهاست به خط قرمز‌های خود رسیده و با توجه به قوانین آئین نامه‌ها در بخش زباله، شهرداری‌های زیر یک میلیون نفر جمعیت شهری موظف به اجرای تفکیک زباله هستند، اما فرهنگ سازی، آموزش و اطلاع رسانی دقیق صورت نگرفته و فقط زباله‌ها جمع آوری و در محل دپو انباشت می‌شود.
 

مجبوریم دپوی موقتی داشته باشیم

قلی زاده رییس شورای شهر محمودآباد با اظهار تاسف از وضعیت موجود زباله و سواحل این شهرستان گفت: گرچه شیرآبه زباله‌ها به دریا می ریزد و کار مناسبی نیست، اما مجبوریم دپوی موقتی داشته باشیم و بنا بر قراردادی که ببسته شده در منطقه‌ای به نام عمارت تخلیه می‌کنیم.
 

شیرآبه‌ها را جدی بگیریم

رعایت فاصله ۵۰۰ متری محل زباله تا سواحل و جاده‌های اصلی و ۳۰۰ متری تا رودخانه‌ها، نگهداری در محل مخالف جهت باد، عدم نگهداری در محل ورودی آب‌های سطحی و دور بودن از مزارع و محل مسکونی از جمله مواردی است که باید در مکان‌های نگهداری زباله رعایت شود، علاوه بر آن شیرآبه‌های ناشی از زباله که به دریا می‌ریزد دائماً آبزیان را آلوده کرده و موجب بیماری‌های پوستی کسانی می‌شود که در آن منطقه شنا می‌کنند.

مردمانی که در این محل سکونت دارند و مسافرانی که به دلیل توریست پذیر بودن مازندران از محمودآباد می‌گذرند برای شنا به منطقه ساحلی رفته و دقیقاً در محلی شنا می‌کنند که شیرآبه‌های زباله‌ها راهی دریا شده است.

محمدرضا نوجوان مشهدی که چند روزی است مهمان این شهرستان شده می‌گوید: به شمال آمدیم تا به در دریا شنا کنیم، اما از بوی بد و ترس از مسموم شدن شنا نمی‌کنیم، آب دریا  آلوده است.
 

محل دفن زباله نداریم

شریعت فرماندار محموآباد با اشاره به شرایط جغرافیایی این شهرستان می‌گوید: به لحاظ شرایط جلگه‌ای شهرستان محمودآباد ما محل دفن زباله نداریم، بنابراین برای حل این معضل علاوه بر انتقال موقت زباله به شهرستان‌های همجوار، ۳ نقطه برای نصب زباله سوز‌ها جانمایی شده که مشکل شهرستان حل خواهد شد که البته خرید این زباله سوز‌ها نیاز به تامین بودجه دارد.

حال پس از سال‌ها دست و پنجه نرم کردن ساحل با زباله‌ها اتفاقات خوبی می‌خواهد رقم بخورد و شاید صبر مردمان ساحل نشین به بار بنشیند.
 
 

اسماعیلی نماینده نور و محمودآباد در مجلس در این باره می‌گوید: همراه با نمایندگان استان مازندران با وزیر صنعت، معدن و تجارت جلسه‌ای داشتیم و پیشنهادی دادیم مبنی بر اینکه بخشی از عوارض کالا‌هایی که آلاینده هستند برای پسماند مازندران هزینه شود که این نیز حدود هزار میلیارد تومان می‌شود.

وی افزود: در جلسه‌ای از وزیر اقتصاد مجوز لازم را گرفتیم و در هیات دولت نیز مطرح شد و هیات دولت نیز آن را مصوب کرده است.

روزانه بیش از ۳ هزار تن زباله در مازندران تولید می‌شود و برای هر تن زباله ۵۰۰ لیتر شیرابه خطرناک و آلوده راهی محیط زیست خواهد شد و این میزان با حضور مسافران به مراتب بیشتر نیز می‌شود.
 
 

گزارش از سارا فرهمند راد
 
انتهای پیام/س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Nazanin
۰۷:۵۴ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
واقعا جای به ای زیبای رو با زباله ها تبدیل شده به جای زشتو کثیفو بیماری چطور دلتون میاد هم مسئولین باید حرکتی بزنن هم مسافرا من خییلی دیدم لب ساحل پراز اشغالای مسافران انقد زورتون میاد تو پلاستیک بریزین کنار یک سطل زباله ترمز بزنین بریزین
ناشناس
۰۳:۵۴ ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
کشورهای دیگه با زباله هاشون چه کار می کنن؟
خب شما هم همون کار رو کنید.
ناشناس
۰۰:۲۶ ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
چرا هنرپیشه ها هشتگ برای محیط زیست نمیزنند
ناشناس
۱۲:۲۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
اخه اونا ( مخصوصا بازیگرا)از بس تو خط لباس و آرایش ( صورت های نقاشی شده ) مد و مدل مو هستن به نظر شما وقت این کارارو دارند.
Mohsen rahmati
۲۲:۲۷ ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
این طبيعت زیبا نه تنها برای ماست بلکه برای فرزندان و ایندهگان ميباشد. خواهش میکنم قدر این نعمت خدا دادی را بدانید.
وحید
۲۱:۲۹ ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
با ماشین از کنار خیابون اصلی رد میشیم. حالمون شدیدا به هم میخوره. یعنی شما در طول ۲۰ سال نتونستین هیچ کاری بکنید؟!!!! تازه به فکر چاره میخواید بیفتید؟!! کدوم شهر ساحلی اینجوریه آخه؟!! والا خجالت بکشید
ناشناس
۲۱:۰۶ ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
ما نمی دونیم چرا قانونی سختگیر آنه برای همه ومسافران برای نریختن زباله تومسیرها وسواحل نداریم مثل قانون کمربند تو ماشین، مسولین محیط زیست ما هم هیچ خوابند
ناشناس
۱۹:۵۳ ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
مدیریت زباله ها را به جوانان بسپارید .که هم انرزی و هم انگیزه دارند .وقتی مدیریت دست باند و مافیا باشه .وصع به هم ترتیب خواهد بود .
ناشناس
۱۹:۵۱ ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
کشورهای امریکای شمالی زباله هاشون را به کشور فیلیپین وووو میفرستند .که جدیدا فیلیپین با کشتی زباله ها را پس فرستاد .
ناشناس
۱۲:۱۵ ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
چه ربط داشت؟
ناشناس
۱۷:۲۷ ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
آشغال کنار دریا خالی می‌کنند فاضلاب و ماشینهای که آب دستشویی جابجا میکند کمربندی تازه باز شد رو در روی رستوران ماهور روخانه که دریا راه داره ریخته میشه آب دریا بین محمودآباد چه کثیفه هم شیمیایی صنعتی از سوی کارخانه‌ها و درمانگاها مورد کثیفی قرار میگیره
ناشناس
۱۶:۰۸ ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
این بحران ذباله نیست بلکه بحران مدیریته.
M
۱۵:۴۵ ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
واقعا تاسف داره
ناشناس
۱۵:۲۸ ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
وایییییییییییییییییییییی
حمید
۱۴:۳۳ ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
هر کسی که هر جا زندگی میکند. یا عابر است باید رعایت کند. جالبه همه می بینند و می دانند . فقط رعایت چاره کار است.
عباس
۰۷:۱۸ ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
صحبت رعایت کردن از طرف مردم نیست. بحث دپوی زباله توسط شهر داری در ساحل دریا و منطقه مسکونی است.
ناشناس
۱۳:۲۱ ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
صادرات زباله استفاده کنید
عباس
۰۷:۲۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
عزیزم این نوع زباله رو صادر نمی کنند. فقط باید سوزانده شود.
یا دفن شود.
واز گرمای اون برق تولید شود که این کار هزینه بر است.
ناشناس
۱۳:۰۳ ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
چر ا چند کارخانه بازیافت و کمپوست در شمال ساخته نشد با توجه
مسافر پذیری زیاد شمال
عباسی
۱۲:۲۸ ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
اون منطقه را گند برداشته واقعاً چرا،الان۲۰ساله که میگن میخواهیم زباله سوز نصب کنیم
بی نام
۱۲:۲۱ ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
خرید زباله سوز هزینه ای ندارد،این تصمیم گیری صحیح هست که هزینه دارد،داشتن اتاق فکر و استفاده از بخش توسعه و تحقیقات است که هزینه دارد،همه جای دنیا زباله وارد میکنند و از ان استفاده می کنند ولی عزیزان ما به دلیل ندانستن و اعتماد نکردن به جوانان کشور عرصه طبیعی کشور را به نابودی می کشانند واقعا جای تاسف دارد