سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قائم مقام انجمن صنفی خبرنگاران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

قدرت اصحاب رسانه‌ در جامعه شناخته شده نیست/فشار‌های درونی و بیرونی در تولید محتوا به رسانه‌ها وارد است

کریمی گفت: در تولید محتوا فشار‌های درونی و بیرونی به رسانه‌ها وارد است یعنی هم امنیت جانی آنها در خطر است و هم از حمایت‌های مالی محروم هستند.


محمد کریمی قائم مقام انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران در خصوص حمایت‌های این مجموعه از اهالی رسانه به خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در این ۸ سالی که انجمن فعال است از خبرنگاران تهران و شهرستان‌ها عضو گرفته ایم و در حال حاضر ۲۰۰۰ خبرنگار، نویسنده و اهل قلم عضو این انجمن هستند. مهمترین هدف از شکل گیری این مجموعه تحت پوشش قرار دادن کانون‌های صنفی بود. در این سال‌ها هم تلاش شد که در راستای امور رفاهی، خدماتی و احقاق حقوق خبرنگاران گام‌های موثر برداشته شود.

وی افزود: مهمترین مشکل‌های امروز جامعه رسانه‌ای کشور، در درجه اول شناخته نشدن جایگاه آن‌ها از نظر شغلی و پایگاه فعالیت شان از منظر اجتماعی و سیاسی است. بسیاری از همکاران ما نیازمند این هستند که دیده شوند، اگر هر سازمان دارای یک جایگاه باشد نگاه‌های اشتباه به آن‌ها کمتر خواهد بود. اما در تولید محتوا فشار‌های درونی و بیرونی به رسانه‌ها وارد است یعنی هم امنیت جانی آنها در خطر است و هم حمایت‌های مالی برای رفت و آمد و... ندارند.

کریمی درباره ارائه راهکار برای رفع مشکلات مذکور اظهار کرد: اولین اقدام این است که اهالی رسانه دیده شوند. متاسفانه پس از گذشت ۴ دهه هنوز جایگاه و قدرت مندی اصحاب رسانه برای عموم جا نیفتاده است. به طور مثال اجرای هدفمندی یارانه‌ها نیازمند تبیین خوب و توجیه افکار عمومی بود که این کار را خبرنگاران می‌توانند به خوبی انجام دهند اما آن‌ها در وهله آخر مطلع شدند.

وی ادامه داد: دوستان و همکاران ما از عدم شناخت مسئولان و جامعه از تولید کننده یک اثر و محتوای خود آن خاطرات بسیاری دارند. اهالی رسانه همواره مورد حمله اعتراض‌ها قرار می‌گیرند در صورتیکه خود آن‌ها عضوی از جامعه هستند، با ستون‌های پایینی جامعه ارتباط دارند. بیشتر اهالی رسانه برآمده از جنوب شهر بوده و اکثرا با سوژه هایشان زندگی کرده اند.

قائم مقام انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران بیان کرد: به طور مثال سوژه اعتیاد که بیشتر خبرنگاران در مورد آن کار کرده اند، بعضا صحنه زندگی نزدیکان، همکاران و یا دوستانشان را به تصویر کشیده اند؛ بنابراین مسئولان نباید به آن‌ها فشار محدودی وارد کنند بلکه باید گوش‌های عمیق و چشم‌های بینا باشند.

کریمی در پایان خاطر نشان کرد: هم من و هم کانون خبرنگاران در جایگاهی نیستیم که در حوزه رفاهی و شغلی وعده بدهیم، اما پیش بینی میکنم که بخش بزرگی از مشکلات کاسته خواهد شد و ظهور و بروز قلم‌های جوان را در عرصه رسانه شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.