سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

بازگشت مجدد کارت سوخت، اولین گام دولت برای کنترل مصرف / جایگاه جهانی ایران در مصرف، تولید و قیمت سوخت کجاست؟


راه اندازی مجدد استفاده از کارت سوخت در فرآیند سوختگیری، به عنوان اولین گام دولت دوازدهم برای کنترل مصرف سوخت از امروز عملیاتی شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز با راه اندازی مجدد استفاده از کارت سوخت در فرآیند سوختگیری خودرو‌های سنگین، سواری و موتور سیکلت‌ها  اولین گام دولت دوازدهم برای کنترل میزان مصرف سوخت در کشور برداشته شد.

گامی که به نظر می‌رسد می‌تواند مانعی برای قاچاق بیش  از ۸ میلیون لیتر سوخت به کشور‌های همجوار و همچنین مصرف بی رویه این سرمایه گران بها شود. سرمایه‌ای که هر چند با بهای تمام شده بیشتری تهیه می‌شود، ولی ارزان بودن آن منجر شده است تا برخی از مردم جامعه در مصرف آن دقت نظر نداشته و عده زیادی از سودجویان خارجی نیز با بهره گیری از عوامل داخلی نسبت به خروج آن از مرز‌های کشور اقدام کنند.

بنزین یکی از پر مصرف‌ترین سوخت خودرو‌های داخل کشور محسوب می‌شود و در کنار انواع مصارفی نظیر گازوئیل (نفت گاز)، نفت سفید (نفت اوره) و گاز سی ان جی  وجود دارد، اما در وهله اول وزارت نفت و مراجع مسئول باید فکری به حال مصرف بی رویه بنزین می‌کردند.

طبق آخرین آمار  هم اکنون میزان مصرف بنزین کشور حدود ۹۴ میلیون لیتر در روز بر آورد شده که به نظر می‌رسد با در نظر گرفتن زمان حساس سال، یعنی فصل تابستان و افزایش تعداد مسافرت ها، این رقم به بیش از ۱۰۰ میلیون در روز برسد؛ این درحالیست که ظرفیت تولید این محصول در کشور حدود ۱۱۰ میلیون لیتر در روز است که از این میزان بنزین حدود ۹۰ میلیون لیتر آن با گوگرد کمتر از ۵۰ و ۱۰ پی پی ام تولید می‌شود که در منطقه کم نظیر است.
 


این آمار‌ها نقص یا ضعف در تولید فرآورده‌های نفتی را بیان نمی‌کنند؛ بلکه نشان دهنده مصرف بی برنامه ریزی و روند افزایش قاچاق در کشور است چرا که طبق برآورد‌ها مصرف روزانه بنزین باید چیزی حدود ۸۰ تا ۸۵ میلیون لیتر در سال باشد. طبق آمار سایت گلوبال پترول پرایس که آمار مصرف بنزین و همچنین قیمت سوخت در سراسر جهان را اعلام می‌کند، ایران در جایگاه دوازدهم تولید کننده بنزین و جایگاه ۷۳ کشور مصرف کننده قرار دارد. البته نکته بسیار جالب اینجاست که ایران سومین کشور دارای سوخت ارزان در جهان نیز هست!
 
 
زندی، کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، استفاده مجدد از کارت سوخت شخصی به دلیل تاثیرات آن در فرهنگ استفاده از بنزین در کشور را هر چند دیر، اما مثبت دانست و گفت: بیشترین دغدغه دولت‌ها برای کنترل و کاهش میزان مصرف بنزین باید با تمرکز بر حوزه مصرف داخل و اصلاح الگوی مصرف جامعه باشد.

او ادامه داد: استفاده از کارت سوخت اولین فاز مدیریت و تغییر الگوی مصرف در حوزه انرژی و فرآورده‌های نفتی است و قاعدتا این مرحله به تنهایی توانایی کاهش میزان قاچاق و مصرف بی رویه سوخت را نخواهد داشت.
 

عمده دلایل کنار گذاشته شدن کارت سوخت در سال ۹۴

این کارشناس حوزه انرژی به دلایل توقف استفاده از کارت سوخت در سال ۹۴ اشاره کرده و گفت: یکی از دلایل کنار گذاشته شدن کارت سوخت در کشور، یکسان بودن نرخ بنزین عرضه شده از طریق کارت سوخت شخصی و کارت جایگاه داران بود، همین امر سبب شد تا افراد بدون تمایل به استفاده از کارت سوخت شخصی به استفاده از کارت سوخت جایگاه داران متمایل شوند.

او بیان کرد: حذف کارت سوخت شخصی از بدنه سامانه کارت هوشمند سوخت منجر شد تا این سیستم به مرور زمان کارکرد خود را از دست بدهد. یعنی به زبانی ساده‌تر سامانه به کُما رفت. همین امر منجر شد تا اگر رانندگانی کارت سوخت خود را گم کرده بودند به علت بی اهمیت بودن استفاده از آن دیگر به سراغ صدور کارت المثنی نروند و حال با اجرای مجدد این طرح با مشکل مواجه شوند.

این کارشناس حوزه انرژی یکی دیگر از دلایل کنار گذاشته شدن کارت سوخت را بالا رفتن نرخ بنزین در ایران نسبت به کشور‌های منطقه دانست و گفت: سال ۹۴ با اُفت قیمت نفت خام نرخ بنزین در کشور‌های حاشیه خلیج فارس و همسایگان ایران بشدت کاهش پیدا کرد، تثبیت نرخ ارز نیز منجر شد تا نرخ عرضه بنزین در ایران نسبت به سایر کشور‌ها بالاتر باشد و این موضوع باعث شد تا افراد بسیاری تداوم سیاست‌های کنترلی از طریق سامانه کارت هوشمند سوخت را غیر ضرور دانسته و بر اصلاح سیاست‌های قیمتی تاکید داشته باشند. در سال ۹۴ هرچند بهترین زمان برای اصلاح سیاست‌های قیمتی و تغییر آن از مدل دستوری و تک نرخی به مدل شناور بود، ولی متاسفانه بدون اصلاح سیاست‌های قیمتی، صرفا کارت سوخت کنار گذاشته شد که در شرایط فعلی با جهش قیمت ارز و تورم قیمتی سایر کالا‌ها با مشکل مدیریت در مصرف بنزین روبرو شده ایم.

زندی بیان کرد: استفاده از کارت سوخت از امروز منجر به کاهش یکباره قاچاق سوخت در کشور نخواهد شد بلکه تداوم و تکمیل این طرح قطعا نقطه شروع خوبی برای به سرانجام رسیدن این طرح خواهد شد.

این کارشناس حوزه انرژی به اهمیت کنترل کارت سوخت جایگاه داران در موفقیت طرح کنترل مصرف سوخت اشاره کرده و بیان کرد: استفاده از کارت سوخت شخصی در ابتدا در تعدادی از کلانشهر‌ها عملیاتی شده و سپس تمام کشور به طور سراسری مشمول این طرح می‌شوند. چرا که سامانه باید به مرور زمان بروزرسانی شود.

اجرای کارت سوخت و سهمیه بندی در سیستان و بلوچستان از ماه‌ها قبل

او در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نبود از شهر‌های مرزی برای شروع این طرح استفاده می‌شد؟ گفت: جالب است بدانید مردمان شهر‌های مرزی سیستان و بلوچستان مدت هاست از کارت سوخت شخصی به همراه سهمیه بندی استفاده می‌کنند. شما در سیستان و بلوچستان نمی‌توانید بدون کارت سوخت شخصی برای خودروی خود بنزین خریداری کنید. اما این عملیات تنها در شهر‌های مرزی سیستان عملیاتی شده و به سایر شهر‌های مرزی تعمیم پیدا نکرده است.

زندی همچنین به دلیل عملیاتی نشدن سراسری این طرح نیز گذری زد و تصریح کرد: قطعا اگر این طرح به صورت سراسری عملیاتی می‌شد بهتر بود، اما اگر دولت و وزارت نفت منتظر آماده شدن زیر ساخت‌های همه شهر‌های کشور می‌شدند طرح استفاده از کارت سوخت شخصی تا سال آینده هم روی عملیاتی شدن را نمی‌دید.

این کارشناس حوزه انرژی به تشریح روند قاچاق سوخت به کشور‌های همسایه پرداخت و تصریح کرد: قاچاق سوخت تنها مختص به بنزین نیست بلکه مشمول نفت گاز (گازوئیل)، نفت کوره و نفت سفید نیز هست. قسمت اعظم قاچاق سوخت مربوط به گازوئیل بوده و حجم کمتری از آن مربوط به بنزین است؛ که این موضوع دلایل متعددی دارد از جمله اینکه قیمت بنزین در داخل در شرایط بهتری نسبت به سایر فرآورده‌های نفتی قرار دارد.

او گفت: هم اکنون برای خرید یک بطری نیم لیتری آب مبلغ یک هزار و ۵۰۰ تومان می‌پردازیم در صورتی که برای تهیه یک لیتر بنزین که هزینه‌های سنگین استخراج نفت، پالایش و توزیع را به همراه دارد مبلغ ۱۰۰۰ تومان و برای سایر فرآورده‌ها نظیر گازوئیل لیتری ۳۰۰ تومان و نفت سفید لیتری ۱۵۰ تومان می‌پردازیم که قطعا این ارقام عادلانه نیست.

لزوم حساسیت بیشتر بر رصد مصرف سوخت در شهرهای بزرگ 

صادق مردانی کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص استفاده از کارت‌های سوخت اظهار کرد:  هم اکنون اعداد و ارقامی مبنی بر استفاده از کارت سوخت در دسترس نیست؛ با استفاده از کارت سوخت می توان میانگین و گپ بین تولید و مصرف بنزین  در کشور را رسما بدست آورد. این اعداد و ارقام در مصرف سوخت این اجازه را به ما می دهد تا برای سایر صنایع خود تصمیم گیری های دقیق تری را در پیش بگیریم.

او یک از ویژگی‌های وجود کارت سوخت را  مدیریت و کنترل سوخت کشور و اطلاع از وضع سوخت استفاده شده در هر شهر و هر خودرو دانست و  ادامه داد: مهم ترین ویژگی استفاده از کارت سوخت هوشمند شخصی، مشخص شدن استفاده سوخت در هر خودرو است، این امر سبب می شود تا بتوان به موارد استفاده بی رویه افراد از سوخت مشکوک و از قاچاق یا سوء استفاده از منابع طبیعی جلوگیری کرد.

مردانی در خصوص حساسیت بیشتر شهر‌های بزرگ به استفاده از کارت سوخت بیان کرد: کلان شهر‌هایی مانند تهران که میزان سوخت مورد نیاز آن‌ها با تعداد ماشین‌های موجود مطابقت ندارد، نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد؛ که استفاده از این تکنولوژی (کارت سوخت) اجازه مدیریت مصرف و سقف گذاری برای اصلاح الگوی مصرف را هم می دهد.


بیشتر بخوانید:جزئیات دریافت کارت سوخت از طریق پست 


این کارشناس حوزه انرژی استفاده از کارت سوخت را مقدمه ای بر مسیر کنترل و اصلاح الگوی مصرف جامعه دانست و گفت: اگر شرکت ملی پخش و پالایش نفت بخواهد اقدامات بیشتری در زمینه مدیریت مصرف سوخت اعمال کند باید ابتدا میزان مصارف استان ها و کلان شهرها را در دست داشته باشد که این آمار در اقدام اولیه این شرکت محقق خواهد شد.

او بیان کرد:  معتقدم اگر قرار است به فردی کارت سوخت شخصی تعلق بگیرد؛ آن افراد باید از دهک های پایین جامعه باشد تا باتوجه به شرایط آسیب پذیر زندگی اشان برای استفاده از بنزین امتیاز ویژه ای داشته باشند. در واقع باید تفاوتی در تخصیص منابع ملی بین فردی که اتومبیل معمولی دارد با فردی که ماشین های لوکس سوار می شود وجود داشته باشد.

صادق مردانی در پایان  استفاده از کارت سوخت‌های متعلق به جایگاه داران را از عوامل تحریک بازار سیاه دانسته و کنترل میزان مصرف آن را نیز از اقدامات مهم وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران تلقی کرد.

نگران نباشید، فعلا کارت سوخت جایگاه ها فعال است

امیر وکیل‌زاده مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه از ۲۲ مرداد سوخت با کارت شخصی عرضه می‌شود، تصریح کرد: در این مرحله مردم نگران دریافت سوخت نباشند و تا زمانی که همه افراد دارای کارت نشده اند، کارت جایگاه‌ها فعال خواهد ماند.
 
او بیان کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته به مدت چند روز کارت سوخت جایگاه‌ها در اختیار مردم قرار می‌گیرد و تا زمانی که مطمئن نشده ایم همه مالکان خودرو و موتورسیکلت ها دارای کارت هستند و مشکلی در این زمینه ندارند، محدودیت‌ها را اعمال نخواهیم کرد. همچنین  به مدت یک ماه شرایطی فراهم شده که رمز همه کارت‌های سوخت موجود به چهار رقم آخر کد ملی فردی که اسمش روی کارت سوخت ثبت شده، باز گردد. بنابراین افراد می‌توانند با مراجعه به جایگاه سوخت و وارد کردن چهار رقم آخر کد ملی خود، آن را فعال کنند.
 
 
این مقام مسئول بیان کرد:  اگر کسی نتوانست رمز قبلی کارت سوخت خود را پیدا کند در تهران ۱۹ مرکز برای بازیابی رمز کارت سوخت وجود دارد.
 
در نهایت باید گفت که طبق آمار بدست آمده ،  ماه گذشته چیزی بالغ بر ۷۱۰ هزار کارت سوخت در باجه‌های معطله داشتیم که از این تعداد حدود ۲۰۰ هزار  کارت‌ به صاحبانشان تحویل داده شده است. شهروندان می‌توانند با داشتن شماره VIN کارت خودرو، نسبت به پیگیری کارت سوخت خود از سایت  najatracking.post.ir اقدام کنند.
 
گزارش از رامین بختیاری
 
انتهای پیام/
 
برچسب ها: سوخت ، اخبار اقتصادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۸:۳۴ ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
بستن عوارض بر مصرف غیر متعارف هزینه کرد در حمل نقل عمومی راهکار عدالت محور
اسف
۲۲:۴۲ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
علی برکت الله.به قول مهران مدیری خدا رو شکر.دیگه تمومه‌.خدا رو شکر
ناشناس
۲۲:۰۱ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
دولت بیش از یک سال است که ازکنترل تورم وگرانی در جامعه ناتوان است وآسیب آن به مردم رسیده است قطعا درکنترل سوخت موفق خواهدبود
هادی
۲۰:۳۸ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
اگر هدف از احیای کارت سوخت صرفا مبارزه با قاچاق سوخت باشه این کار خوب و پسندیده هست ولی اگر هدف از این کار سهمیه بندی و دونرخی کردن سوخت باشه این کار ظلمی به مردمه زیرا این کار باعث تورم و گرانی و فشار مضاعف به قشر متوسط و ضعیف خواهد بود
شهرام
۱۸:۳۴ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
یادش بخیر...
ما به عقب برمیگردیم...
ناشناس
۱۸:۱۷ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
چه کسی و چرا برداشت که حالا دوباره برگردونه .
ناشناس
۱۸:۱۱ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
نمی گوییم که سوخت در ایران گران است میزان در آمد اکثر خانوارها با هزینه ها به خصوص در یک سال اخیر هماهنگ نیست و گرانی سوخت قیمتها را باز هم بالاتر می برد
ناشناس
۱۶:۱۲ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
متاسفانه فقط نگران قیمت سوخت هستیم که خدای نکرده یه موقع ارزونتر از جای دیگه به مردم ندیم
ولی اینکه خودروی بی کیفیت و پرمصرف رو چند برابر قیمت جهانی به مردم میدیم
اینکه حقوق کارمندان رو به ریال حساب میکنیم و قیمت سوخت رو به دلار
و...
دیگه به ما مربوط نیست
خدا به ما رحم کنه با این طرز تفکر
ناشناس
۱۵:۰۹ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
بعدازشش سال؟
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
خسته شدیم
ایرانی
۱۲:۵۶ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
جناب زنگنه پاسخگو باشد که هزاران میلیارد سرمایه کشور را با حذف کارت سوخت در ابتدای وزارتش برباد داد!!!
سامان
۱۲:۱۲ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
سلام، با این روش که قراره سوخت را چند نرخی کنه دولت، هیچ به قاچاق سوخت کمک نمیکنه.
راهکارش اینه که وضعیت درامدی مردم ایران به نرخ منطقه برسه، سپس تمام قسمت های بدنه که مورد قاچاق میشه به نرخ منطقه برسه.
رسول
۱۱:۳۶ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
باسلام،لطفا در در صورت مقایسه با کشورهای دیگه حتما سیستم حمل و نقل عمومی،تکنولوژی خودرو ها برای سوخت کم و نسبت درآمد عموم مردم با قیمت بنزین رو هم حساب کنید چشم ما قبول میکنیم که پر مصرفیم،اگر بخوای با حمل و نقل عمومی تردد کنی هر رو حداقل دو ساعت پرت زمانی داریم که با این وضعیت دو شغله بودن و.... نمیتونیم زمان نداریم که از حمل و نقل عمومی استفاده کنیم
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
درسته که بنزین ارزونه و قاچاق میشه
اما هدف در درجه اول گران کردن بنزینه
وگرنه اگه اراده کنن میتونن قاچاق چیان بنزین دستگیر کنن
بنزین بسیار حجم داره و حملش مشکله و جنس راحتی نیست که جا سازی کنن
قاچاق چیان بنزین در شهر های اطراف ما تو دید عموم هستن و کاملا برای مردم شناخته شده اند و دولت راحت میتونه دستگیرشون کنه
ناشناس
۱۴:۱۶ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
اینا درمورد مردم چی فکر میکنن
یبییسی
۱۱:۰۸ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
یه روز بر میدارن یه روز میزارن چه گیری کردیم
ناشناس
۱۴:۱۶ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
عجب!
ناشناس
۱۴:۲۱ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
آره
ج
۱۰:۵۳ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
واقعا همینطوره ما ارزانترین سوخت را داریم ما خوشبختیم وای از این همه ارزونی ههههههههه
جهانگیر روحانی
۱۰:۲۳ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
آقای زنگنه یادت است می گفتی کارت سوخت هیچ نقشی در جلوگیری از قاچاق سوخت ندارد!!!! چه کسی پاسخگوی قاچاق میلیون ها سوخت توسط قاچاقچیان پس از ابطال کارت های سوخت در گذشته است؟ شما پاسخگوی اشتباه خود هستید؟ واقعا که ...
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
خوب گفتی
م
۱۷:۴۱ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
واقعا
ناشناس
۱۰:۱۹ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
چرا قوه قضائیه نباید پیگیر سیاست های غلط مسئولینی باشد که هژینه های زیادی را به مردم تحمیل کرده اند؟
ناشناس
۱۰:۰۷ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
بهترین پیشنهاد برای این کار:

برای خودروهای شخصی ماهی 10 لیتر بنزین با قیمت 1000 تومان در نظر بگیرند و بیشتر از این را با قیمت آزاد به مبلغ 15000 هزار تومان به فروش برسانند...
ناشناس
۱۱:۲۴ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
فکر نمی کنی 80 درصد مردم زیر خط فقر هستن و حقوق واقعی رو دریافت نمی کنند،
سامان
۱۲:۰۹ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
به تو باید همین مقدار بدن که کفایت روزمره تورو داره، برای تو باید چتیت کارهایی انجام بشه که شاید دغدغه یکسری افرادو نداشته باشی که به خاطر تحصیل یا کار باید خارج از شهرشون درس بخونن و هزینه تامین خوابگاه و یا رفت امد با اتوبوس و یا حتی سایر وسایل نقلیه را نداشته باشند.
ناشناس
۰۹:۵۸ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
ما به عقب بر نخواهیم گشت!
ناشناس
۰۹:۵۱ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
اين فقط اذيت کردن مردمه
جلایی
۰۹:۴۷ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
لایک داری دوست عزیز
ناشناس
۰۹:۳۲ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
واقعا دولت این همه هزینه که قبلا صرف دادن کارت سوخت کرده بودن هدر داد
ناشناس
۰۸:۳۵ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
اگه خوب بود چرا يه زمان ردش کردين؟
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
چيبگم والا از اقايان بايد پرسيد
ناشناس
۰۸:۳۱ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
بیشترین مصرف سوخت مربوط به خودروهای تولید داخله که استاندارد نیستن درمقابل 5 میلیون لیتری که قاچاق میشه بیشتر از 30 میلیون لیتر بر اثر نود استاندارده واردات خودرو خارجی این معضل را حل و ما میتوانیم نصف سوخت را صادر کنیم و درامد زایی دولت فقط یک شکستگی را میخواد با چسب زخم درمان کنه که این نشان دهنده نبود کارشناس و مدیر هست
ناشناس
۰۸:۲۱ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
زحمت کشید.خوب این تجربه ی دولت قبل بود که مفید بود اما روحانی که اومد اون روکنار گذاشت در حالی که همه میدانستند این طرح مفیده. ولی نمیدونم به چه دلیل اون رو کنار گذاشتند و حالا دوباره برگشتیم سر جای اول. خوب چرا هر دولتی میاد سر کار به جای اینکه طرح مفیدی رو کاملتر کنه اون رو میذاره کنار .
ناشناس
۰۹:۳۱ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
دولت تمام کارهای دولت قبل راچه خوب وچه بد رد کرد.فقط تنها کاری که نمیتوانستند بکنند تخریب خانه های مسکن مهر بود
ناشناس
۰۸:۱۴ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
این بار کم کم کار خودتونا کردید. حالا این قصه ادامه داره تا گرونی کامل باید زمینه سازی بشه بعد گرون کنید.
ناشناس
۰۸:۱۴ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
يعني ميخاين گرون کنين؟!!!!
ناشناس
۰۹:۳۳ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
شک نکن
ناشناس
۰۸:۱۳ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
من هنوز سر در نيوردم اين چه کاري بود که دولت کرد!!!
ناشناس
۰۹:۳۳ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
متوجه شدي بمنم بگو
ناشناس
۰۷:۵۲ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
قیمت سوخت عادلانه نیست قبول !!
- قیمت خودرو عادلانه است؟
- ارزش پول ملی عادلانه است؟؟
- قدرت خرید مردم عادلانه است؟
- کیفیت و مصرف بنزین خودروهای موجود عادلانه است؟
- حقوق کارمندان عادلانه است؟
- قیمت گوشت و ارز و سکه و .... به نسبت درآمد و قدرت خرید عادلانه است؟
- شرایط زندگی و تفریح عادلانه است؟
ناشناس
۱۷:۴۳ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
عزیزم همه عادلانه هستش فقط قیمت سوخت عادلانه نیست به زودی هم عادلانه میشه و ما هم هیچکاری نمیتونیم بکنیم
مصطفی2
۱۹:۲۸ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
بزودی موج جدید گرانی در راه هست
دوباره همه چیز میره بالا بخاطر بنزین
اول میگن کارت سوخت بعد سهمیه روزی 1 لیتر برای ماشینهای تازه رده سوم و بعد بنزین نرخ آزاد اونم به دلار عزیز.