سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

ورود سلبریتی‌ها به بازار کتاب؛ خوب یا بد؟

این روزها شاهد ورود بیش از پیش سلبریتی ها به عرصه نشر و چاپ کتاب هستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، داشتن دغدغه فرهنگی و دعوت مردم به کتاب و انتشار کتاب از سوی سلبریتی‌ها عملی شایسته است، اما امکان افزایش سرانه مطالعه در کشور را بالا نمی‌برد. چاپ کتاب‌هایی با کیفیت عالی و قیمت‌های نجومی جز ایجاد فضایی لوکس و برند سازی در حوزه نشر و کتاب تاثیری نخواهد داشت. این کتاب‌ها خود را پشت نام نویسنده پنهان کرده و فقط به پشتوانه نام نویسنده سلبریتی و صفحه اینستاگرامش فروش زیادی کسب می‌کنند.

این گونه کتاب‌ها اگر به پای میز نقد و بررسی کشانده شوند، قطعا به چاپ دوم نخواهند رسید و می‌توان گفت اعتبار خود را از دست خواهند داد. زیرا فقط برای فالوور‌های اینستاگرام نوشته و تبلیغ می‌شود. در نهایت هم با چند سلفی و امضای کتاب در مراسم رونمایی مدتی شاهد آن در صفحات مجازی خواهیم بود. البته در این میان هنرمندان موفقی در حوزه کتاب مانند ترانه علیدوستی، عادل فردوسی پور و فلامک جنیدی داشته ایم که ورودشان به ادبیات حرفه‌ای بوده است.

راضیه تجار نویسنده کشورمان در خصوص به چاپ رسیدن کتاب سلبریتی‌ها در میان افراد جامعه کتاب گفت: کتاب باید دارای مضمون و محتوای مناسب، جالب، تاثیرگذار، با کیفیت و هدفمند باشد تا باعث ارتقای بینش افکار افراد جامعه و نه فرو کاستن آن شود.

تجار با اشاره به گرانی کتاب‌های سلبریتی‌ها اظهار داشت: این قضیه کاملاً به ضرر فرهنگ جامعه است. در فرهنگ کتاب و کتابخوانی به هیچ وجه نباید دکانی باز شود؛ چرا که این کار به ضرر فرهنگ و افراد جامعه است.

وی افزود: گاه هنرپیشه‌ای با جوّسازی به بزرگ کردن خود در زمینه نویسندگی می‌پردازد؛ وظیفه مخاطب است که گول این افراد سودجو را نخورد و کتاب‌های ارزشمند را برای مطالعه انتخاب کند.

این نویسنده در خصوص توانایی نوشتن گفت: توانایی نوشتن به عواملی چون استعداد، تلاش و پشتکار بستگی دارد. وقتی کسی بدون استعداد به نوشتن کتاب می‌پردازد و فقط اسم خود را معروف می‌کند، دلیلی ندارد مخاطب به خرید آن کتاب بدون محتوای مناسب و نداشتن آشنایی کافی اقدام کند.

تجار با اشاره به تفاوت دیدگاه نویسندگان و سلبریتی‌ها در نویسندگی اظهار داشت: جهان بینی و روشنفکری فرد در دیدگاه نویسندگان تاثیر می‌گذارد. مهم است که نویسندگان به خواندن چه کتاب با چه مضمونی بپردازند. افکار و بینش نویسندگان در خصوص نوشتن کتاب خوب باید با مطالعه کتاب‌های فراوان و انتخاب درست در طول زمان ساخته شود.

این نویسنده در خصوص پیشنهاد عده‌ای از ناشران به چاپ شدن پست‌های اینستاگرامی سلبریتی‌ها گفت: متاسفانه با توجه به شرایط اقتصادی خیلی از افراد بدون اندیشه و درک درست در این زمینه نفوذ می‌کنند و با قیمت زیاد آن کتاب را به فروش می‌رسانند.

وی افزود: ممکن است بعضی از پست‌های صفحات مجازی آثار خوبی باشد، ولی دلیلی بر چاپ شدن حرف سلبریتی‌ها به عنوان کتاب نیست.

انتهای پیام/ 

سلبریتی های کتاب نویس را جدی بگیریم؟

 

برچسب ها: کتاب ، ادبیات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
فقط عادل فردوسی پور تخصصی مینویسه
ناشناس
۱۲:۴۶ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
افتضاحه. حساب کن دیگه بچه های ما باید اون کتابارو بخونن.به کتابم دیگه اعتمادی نیست