وی افزود: ممکن است نمایشی از دکور و موسیقی خوبی بهرهمند باشد و از بازیگران بیشتری در کار استفاده کند؛ اما با رضایت تماشاگران مواجه نشود و اتفاق خوبی برای آن نمایش رخ ندهد و کودکان با آن همراه نشوند. بهترین تبلیغ برای یک نمایش رضایت تماشاگران است؛ باید گفت همه چیز بستگی به تماشاگر دارد و این تماشاگر است که بهترین تبلیغ را برای نمایش انجام میدهد.
شریف زاده با اشاره به اینکه طراحی صحنه، لباس، موسیقی و گریم گران قیمت تاثیری در جذب مخاطب در نمایشهای کودک و نوجوان ندارد، بیان کرد: همه عوامل نمایش در رضایت و استقبال خوب مخاطبان از نمایش دخیل هستند؛ اما باید بدانیم کجا کار درست را انجام دهیم. ممکن است در یکی از نمایش های کودک صحنهای طراحی و اجرا شود که حیرت همگان را برانگیزد؛ در حالی این صحنه با هزینهای کم طراحی شده است. در نمایش های کودک و نوجوان همه عوامل مکمل یکدیگر هستند. در جشنوارهها می بینیم که اثری برای گریم , موسیقی و... جایزه میگیرد، اما این موضوع در اجرای عموم کاملاً متفاوت است و همه عوامل باید در یک سطح باشند تا اثر به خوبی دیده شود.
شریف زاده در خصوص درآمد حاصل از نمایش های کودک و نوجوان گفت: اگر نمایش کودک خوب باشد، قطعاً درآمد خوبی هم خواهد داشت. بزرگترین مسئله در تئاتر درآمد حاصل از نمایش است و اگر ارگانهایی مانند وزارت ارشاد، صدا و سیما , تئاتر شهر و... از تئاتر کودک و نوجوان حمایت کنند، اتفاق خوبی برای آن رخ خواهد داد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت زیادی از نمایشهای بزرگسال می کند ولی حمایت ها از تئاتر کودک اینگونه نیست. ما در نمایشهای کودک و نوجوان چیزی به نام تیزر تبلیغاتی نداریم و اگر بخواهیم تیزری بسازیم، باید هزینه بالایی برای آن پرداخت کنیم.
وی ادامه داد: برنامه «با ما بیا » تئاتر کودک را تبلیغ و تنها برنامهای است که از تئاتر کودک حمایت میکند. در صورتی که ما باید شاهد تبلیغات بیشتری از تئاترهای کودک و نوجوان در تلویزیون باشیم. از طریق تئاتر میتوان بسیاری از معضلات را به راحتی و مستقیم به کودکان منتقل کرد و البته این مسئله بسیار راحتتر از برگزاری جلسه یا همایش برای پیشگیری از معضلات اجتماعی است.
شریف زاده درخصوص استقبال مخاطبان از نمایش خود با عنوان «دزد لالایی ها» گفت: استقبال از نمایش «دزد لالایی ها» خوب بوده است. زمانی که مخاطب از سالن نمایش خارج میشد، واکنش خوبی نسبت به کار داشت. برخی از هنرمندان که خود در زمینه تئاتر کودک و نوجوان کار میکنند، برای تماشای نمایش «دزد لالایی ها» نشستند ولی نمایش را با نگاهی مغرضانه تماشا کرده و آن را کاری ضعیف دانستند. این طبیعی است که در نمایشهای کودک، کودکان صحبت یا با کم شدن نور گریه کنند یا زمانی که هیجان زده میشوند از جا بلند شوند. اینها معیار درستی برای در نظر گرفتن رضایت مخاطبان از نمایش نیست. من استقبال مخاطبان را واکنش آن ها نسبت به کار میدانم. حتی خانوادهای بودند که سه بار به تماشای نمایش «دزد لالایی ها» نشستند.
شریف زاده درخصوص کارهای آتی خود هم گفت: سال بعد نمایشنامه ای به نویسندگی و کارگردانی خودم را برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صحنه می برم. قصد داریم نمایشهای «دزد لالایی ها» و «کلوچههای خدا» را برای کودکان و نوجوانان شهرستانها نیز اجرا کنیم, تاکنون این نمایش ها در یزد و ساری به اجرا رفته است.
گفتنی است شریف زاده پیش از این نمایش هایی چون «گروفالو»، «کلوچههای خدا»، «خروسک پریشان» و ... را روی صحنه برده است.
انتهای پیام/