سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

تحصیل فرزندان مسئولان در خارج از کشور ممنوع است؟/ موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

موضوع ممنوعیت تحصیل فرزندان مقامات در خارج به عنوان ابزار حمایتی و رفع تبعیضی شناخته شده و منتظر تصویب در مجلس است.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،  مدتی پیش بود که محمد مصدق معاون حقوقی قوه قضائیه بحث ممنوعیت تحصیل فرزندان مسئولان نظام در خارج از کشور را مطرح کرد.

مصدق در این باره گفت: نمایندگان مجلس باید طرح ممنوعیت تحصیل فرزندان مقامات در خارج از کشور را به تصویب برسانند؛ مگر چند درصد از مردم عادی شانس و توانایی تحصیل در خارج از کشور را دارند که فرزندان مسئولان به راحتی می‌توانند خارج از کشور تحصیل کنند؟

معاون حقوقی قوه قضائیه بر این باور است که باید شانس و فرصت مناسب برای تحصیل تمام جوانان کشور فراهم شود و اگر فرزند مسئولی بخواهد خارج از کشور تحصیل کند، پدر او باید از سمت خود استعفا دهد.

دلایل ممنوعیت تحصیل فرزندان مسئولان در خارج از کشور

البته طرح ممنوعیت تحصیل فرزندان مسئولان در خارج یک بار هم در سال ۹۲ و از سوی نقوی حسینی رئیس کمیسیون امنیت ملی وقت مطرح شده بود؛ در آن زمان رفع تبعیض تحصیل فرزندان مقامات بر اساس اصل سوم قانون اساسی که  موضوع آن  آموزش و پرورش در تمام سطوح  است اشاره داشت.

برخی از مسئولان بر این باور هستند که برای جلوگیری از خروج ارز در شرایط تحریم و همچنین رفع تبعیض‌های ناشی از امکانات، این موضوع باید اجرایی شود؛ البته توجه به مسائل امنیتی هم یکی دیگر از دلایل مهم این برنامه و طرح است.

تحصیل فرزندان مقامات در کدام کشورها ممنوع است؟

همزمان با صحبت معاون حقوقی قوه قضائیه و درخواست او از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی‌ بر مصوب کردن ممنوعیت تحصیل فرزندان مقامات در خارج از کشور،  نوروزی عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس، گفت: پس از طرح ممنوعیت به کارگیری دو تابعیتی‌ها این موضوع هم به عنوان تبصره الحاقی مطرح می‌شود.

به گفته نوروزی تحصیل فرزندان مقامات در کشورهایی همانند آمریکا، انگلیس و کانادا که با امنیت ایران در تعارض هستند ممنوع است، زیرا این کشورها به دنبال دستیابی به اطلاعات استراتژیک هستند.

موافقان و مخالفان طرح چه می‌گویند؟

اما درباره این موضوع نمایندگان کمیسیون‌های حقوقی قضایی و امنیت ملی نظرات مختلفی دارند و برخی آن را نیاز اصلی می‌دانند و برخی از آن به عنوان قانونی خلاف حقوق شهروندی یاد می‌کنند.

محمد کاظمی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره قانونی شدن ممنوعیت تحصیل فرزندان مقامات در خارج از کشور اظهار کرد: این طرح مخالف حقوق شهروندی است.

وی با اشاره به اینکه برخی می‌گویند شاید حضور فرزندان مقامات در خارج از کشور تبدیل به ابزار جاسوسی شود: گفت با شایدها و اگرها نمی‌توان قانونی را به تصویب رساند.


بیشتر بخوانید: احتمال قانونی شدن موتورسواری بانوان در ایران


کاظمی تصریح کرد: البته مصلحت ایجاب می‌کند  فرزندان مقامات  در کشورهایی که با جمهوری اسلامی ایران دشمنی آشکار دارند تحصیل نکنند اما نمی توان این موضوع را تبدیل به یک قانون مصوب کرد.

اردشیر نوریان عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره موضوع ممنوعیت تحصیل فرزندان مقامات در خارج از کشور اظهار کرد: در دنیای اطلاعات و ارتباطات امروزی بسیاری از کشورها از حضور افراد در خاکشان برای تحقق موضوعات و خواسته های جاسوسی و سیاسی استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: البته این موضوع تنها به فرزندان مقامات مربوط نمی‌شود، بلکه هر شخص دیگری هم که در خارج از کشور تحصیل کند بسته به فشارهای روحی و روانی و مشکلاتی که ممکن است پیش بیاید می تواند وارد عرصه جاسوسی شود.

نوریان تصریح کرد: موضوع جاسوسی از طریق حضور در خاک کشوری دیگر برای مسئولان و فرزندانشان قوی‌تر است، زیرا آنها اطلاعات گسترده تری دارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئولان باید احتیاط بیشتری داشته باشند، گفت: موضوع و طرح ممنوعیت تحصیل فرزندان مقامات در خارج از کشور باید با احتیاط کامل مورد بررسی قرار بگیرد و شرایط لازم برای طرح آن فراهم شود.

طرح ناتمام سال‌های پیش به تصویب می‌رسد؟ 

پس از یک بار ناتمام ماندن موضوع ممنوعیت تحصیل فرزندان مقامات در خارج، بار دیگر این موضوع از سوی یکی از مسئولان قوه قضائیه مطرح شده است؛ موضوعی که برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم با آن هم‌عقیده هستند و می‌خواهند این مصوبه را در صحن علنی مجلس به تصویب برسانند؛ طرح این مصوبه به منظور کمک به آحاد جامعه و از بین بردن تبعیض‌ها است و باید دید که تا کجا پیش می‌رود و چه زمانی به تصویب می‌رسد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۰
در انتظار بررسی: ۰
جواد
۱۴:۴۲ ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
عالی شدتصمیم خوبی بودازاین ببعددیگه ملت دررفاه وبادرآمدبالاوآسایش بیشترزندگی میکنند.دستشون دردنکنه که بفکرملت هستند.خداطول عمربه آقابده که اینقدربفکرملته
بیداد
۱۲:۳۹ ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
همیشه یک تبصره واسه اونایی که قانون رو دور بزنن، میذارن.
ناشناس
۱۲:۰۰ ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
بابا بزارین برا خودشون حال کنن
ناشناس
۱۱:۲۲ ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
والا همه مخالفن جز اونایی که منافعی دارن
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
ببینیم و تعریف کنیم
ناشناس
۱۰:۴۸ ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
اگه شفاف سازی بشه اینطور نمیشه
ناشناس
۰۳:۰۵ ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
فقط باید طرح شفاف سازی ارا تصویب شه تا کشور از این وضعیت بد در بیاد تمام....
ناشناس
۰۱:۵۵ ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
این اصلا درست نیست که فرزندان مسئولان در خارج تحصیل کنن ما د ر سختی زندگی کنیم
جواد
۰۱:۲۲ ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
آقازاده هابرن یانرن چی نصیب ملت میشه
ناشناس
۰۱:۰۹ ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
ولله کسی راضی نیست
ناشناس
۰۰:۰۵ ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
واقعا که
ناشناس
۲۱:۰۸ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
مخالفم.
آرش
۲۱:۰۱ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
خیلی خوب آگه به صورت قانون دربیاید
ناشناس
۲۰:۴۶ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
فرزندان اکثرشان در خارج کشور تحصیل می کنند.برای آینده برنامه ریزی کنید.
ناشناس
۲۰:۰۷ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
با اینکار میخوان بعده بازنشستگی جانشین خودشون بچه هاشون باشن نه از بین جوانان مردم
ناشناس
۱۸:۳۷ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
جناب آقای کاظمی! مردم ایران ما هستیم ! حقوق شهروندی ما ایحاب میکند که نه فقط فرزندان مقامات و مسئولین بلکه هر شهروندی که در کشورهای متخاصم تربیت و تعلیم میبیند حق برخورداری از هیچ شغل و منسبی را در کشور عزیزمان نداشنه باشد، اینقدر حوان نخبه و تحصیلکرده و مستعد در داخل کشور داریم که نیازی به نورچشمی نداریم.
Sadat qhodrati
۱۸:۱۷ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
تحصيل در خارج براى رشته هايى كه در ايران امكان تدريسش نيست براى هركسى كه نيت خير دارد امرى مباح است .اما براى افرادى كه با اهداف متكبرانه اينكار را بكنند چه فرزند مسؤل باشند يا فرزند غير مسؤل كارى نامبارك است كه كننده اش را به عذاب اللهى گرفتار خواهد كرد .
ناشناس
۱۷:۲۹ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
سپاه باید وارد شه و دست سواستفاده کن ها رو ببره . سپاه در تمام موارد مورد اطمینان ملت است . و اینو کل دنیا میدونه
ناشناس
۱۵:۱۸ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
ای بابا داخل و خارج و کنکور مال فقیر و فقراست. اونا بالاخره یا راهی پیدا خواهند کرد یا راهی خواهند ساخت.
فیلسوف
۱۴:۴۵ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
اقایون مسئول منم مثل بچه هاتون بفرستید خارج درس بخونم.دیگه استعفا هم نمیخواد بدید. فردا روز برگردم مسئول میشم از خجالتتون در میام.
ناشناس
۱۴:۳۹ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
این مجلسی که من میبینم این قانون روتصویب نمیکنه چون اکثرنماینده هاش طرفداراشرافیگری هستن اما ازماست که برماست خودمون انتخاب کردیم چوبشوهم خودمون بایدبخوریم
ناشناس
۱۴:۳۲ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
رسیدگی به این نارسایی ها وظیفه مجلس ونمایندگان هست که نشون دادن مردم برایشان فقط موقع رای دادن مهم میشن !
ناشناس
۱۴:۲۱ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
نمیشود که مسولین شعارمرگ برآمریکا سربدهند.نزدیکانشان در امریکاباشند.
Fakherrad
۱۴:۳۰ ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
ببم كجاى كارى نماينده هاى كه براى سلفى گرفتن با موگرينى ازهم سبقت ميگيرند فرزندانشان در فرنگ افتخار حضور دارند و رانتها را ميل مينمايند .
مسؤل يا نماينده غرب زده را بايد ازمسؤليت ومجلس اخراج كرد.
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
برخی افرادی که سنگ این انقلاب را به سینه می زنند بدانند جوانان خونشان را در راه وطن دادند، حداقل در خاک دشمن خوش گذرانی نکنید و ارز این مملکت را بیرون نبرید
ناشناس
۱۸:۱۰ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
فعلا مسئولین و بچه هاشون خوب دارن کیف میکنن با پول بیت المال. ماشین و خونه های لاکچری دلار ... بجه هام اونور بهشتو اماده میکنن
Abc
۱۳:۳۰ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
علاوه بر ممنوعیت تحصیل فرزندان مقامات باید قانون ممنوعیت اقامت و تابعیت خارج از ایران نیز برای فرزندان و خانواده های درجه یک مقامات اجرا گردد. کسانی که از مردم حقوق میگیرند نباید فرزندانشان با پول مردم به همین مردم فخر فروشی کنند. منسب موروثی نیست که فرزندان مقامات برای جایگزینی خود، فرزندانشان را در دانشگاه های خارج از کشور تربیت کنند.
ناشناس
۲۱:۱۰ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
منصفانه نیست بگو قانونی بزارند که بچه هاشون نتوانند در خارج کشور درس بخونند
ناشناس
۱۳:۱۳ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
مخالف حقوق شهروندی یا حقوق زیاد از حد مسئولین ؟؟؟؟؟؟؟؟اره دیگه با پولهای نجومی پدرانشون اونطرف درس مس خونن بعد هم میان ایران با ادعای مدرک دکترای از فلان دانشگاه خارجی و... جای پدرانشون رو می گیرند و این چرخه ادامه دار میشه.
ناشناس
۱۲:۵۰ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
بدین ترتیب فا غ التحصیلان دانشگاه های خارج سمتی را بر عهده نخواهند گرفت چون فرزندان آنها نیز حتما شرایط مشابهی خواهند داشت و نمی توانیم از خدماتشان بهره ای ببریم
البته عده ای هم هستند که با سو استفاده از موقعیت, بعد از کسب مقام, چنین فرصتی در اختیار فرزندان شان قرار می دهند که این دسته دوم را باید محدود کرد
ناشناس
۱۲:۴۶ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
آنهاباپول زیادی که بدست می اورند تحصیل بچه هاشون درداخل موجب فسادمیشوند بهتراست پولهای باداوردهشان همان درخارج ازکشورخرج شود.
ناشناس
۲۱:۱۲ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
دقیقا چه دلیلی دارد یک مسئول 20 یا 30 یا 50 میلیون حقوق بگیره؟ خب 5 میلیون بگیره. بچه هاشون هم مثل دیگران بورس دولت بشن برن درس بخونن
ناشناس
۱۲:۴۳ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
ان شالله موافقت کنندواین طرح اجرا شودقوه قضائیه خواهشا این طرح رو اجرا کنید
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
مگر اینکه لیاقت نمایندگی را برای دوره های بعد از دست بدههند اگر موافق باشند
علی
۱۶:۰۸ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
این پدیده که به بهانه تحصیل فرزندان و بعضا کلیه خانواده در خارج مقیم میشوند و میمانند در بدنه نظام و کسانی که با خارج از کشور ارتباط کاری دارند سالهاست اپیدمی شده و خیلی از لحاظ امنیتی خطرناک است ولی دستگاههای مربوط انگار نمی بینند؟
ناشناس
۱۲:۰۹ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
سلام
به آقای محمد کاظمی عضوکمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی بفرمایید که حقوق شهروندی فقط برای فرزندان مسئولان هست؟ آیا بقیه جوانان دوست ندارند تحصیل کنند ؟
ناشناس
۰۹:۵۵ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
چه فایده ای دارد
محمد
۱۲:۵۴ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
فایده زیادی داره امیدوارم خیلی زود تصویب شود
بنده خدا
۰۹:۵۵ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
چه فایده ای دارد چون می روند دانشگاهای تراز اول داخلی موقعی خوب است که در دانشگاهای ازاد تحصیل کنند تا بفهمند مردم عادی چه می کشند.
جمال
۰۹:۴۵ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
مردم هستند که این ادم هارو میارن سره کار اگر مردم مطلع تر بشن وبا آگاهی رای بدن اینطور موارد رو به عنوان نماینده مردم ومسئول اجرائی هیچ زمانی نداریم
ناشناس
۱۴:۲۸ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
مردم چگونه مطلع وآگاه میشن!؟
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
حقوق شهروندی درست, اینم در نظر داشته باشیم حقوق شهروندی برخی مسؤلین مثل حقوق های نجومی که دارن میگیرن است و حقوق شهروندی مردم عادی مثل دستمزداشون هی کم ارزش و کم ارزشتر میشه.
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
عجبا
ناشناس
۰۹:۳۴ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
میخوان برن خارج تحصیل کنند بعد بیان جای پدرهاشون را بگیرند انشاالله که ممنوع بشه امیدخدا نمایندگان مجلس مخالفت کنند الان هم که فرزند هرمسئولی رفته برگردونند
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
نمایندگان مجلس که همه رفته و برگشتن
*
۱۹:۱۹ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
خیالتان جمع باشد زرنگاهایشان همینجا در بهترین دانشگاهای دولتی در حال تحصیل هستند و بعد هم جای پدرهایشان را هم می گیرند
ناشناس
۲۱:۴۶ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
برای چی برگردن؟
ناشناس
۰۹:۳۴ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
به داد مردم برسید
A
۰۹:۳۴ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
پول تحصیل اقا زاده ها از کجا میاد
hometown
۱۶:۴۰ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
اگه سوال پرسیدی،جوابش میشه:اختلاس!
ه
۰۹:۲۵ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
جداً که واقعاً...
ناشناس
۰۹:۰۰ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
محروم کردن فرزندان ملت از امکانات آموزشی مناسب وتاسیس مدارس مختلف با امکانات متفاوت وعدم دسترسی همگان به مدارس باامکانات بالا موافق حقوق شهروندی است ولی مخالفت با تحصیل فرزندان مسئولان در خارج از کشور مخالف حقوق شهروندی است
عجب !
IR
۰۸:۵۸ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
100% موافقم. انشالله اجرایی شود.
حسین
۰۸:۵۷ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
خوبه اما کافی نیست
ناشناس
۰۸:۳۸ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
مسئولان همچین قانونی واسه خودشون تصویب نمیکنن
ناشناس
۱۶:۰۰ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
مسئولان و نمایندگان مجلس که همه خودشون رفتن و برگشتن چی تصویب کنن?
ناشناس
۲۱:۳۵ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
واقعا
ناشناس
۰۸:۳۲ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
مخالفان و موافقان هر چه بگویند مردم رو سرگرم.نکنید
m
۰۸:۲۷ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
اونا هم تصویب میکنند ؟
ناشناس
۰۸:۱۳ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
اگر تصویب شود خیلی خوبه