سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر جهاد کشاورزی خبر داد؛

اجرای سیستم‌ آبیاری هوشمند/تجهیز یک‌ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری نوین

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با اجرای سیستم‌های نوین آبیاری زیرزمینی می توانیم، استفاده بهینه از آب داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، محمود حجتی  وزیر جهاد کشاورزی در مراسم افتتاح سیستم آبیاری اراضی پایاب سد تبارک قوچان در جمع اصحاب رسانه گفت: طی ۵ سال گذشته بیش از یک میلیون هکتار از مزارع کشاورزی و باغات کشور به سیستم آبیاری نوین مجهز شدند.

او تصریح کرد: با توجه رهبری، دولت و مجلس منابع مالی خوبی در زمینه آب و خاک به وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو تخصیص یافته و فعالیت‌های خوبی هم انجام شده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشور ما در یک اقلیم گرم و خشک قرار داشته و یک سوم متوسط جهانی ریزش‌های آسمانی را دارد گفت: متوسط بارندگی ایران حدود ۲۳۰ یا ۲۴۰ میلیمتر و در جهان ۷۵۰ میلیمتر است.

حجتی افزود: با توجه به وضعیت آب باید در انتقال، مهار و چگونگی استفاده آن در مزرعه راندمان آبیاری را برای بهره وری بیشتر افزایش دهیم.

او تصریح کرد: در گذشته آبیاری بارانی توصیه می‌شد، اما اکنون اجرای سیستم‌های نوین آبیاری زیرزمینی توصیه می‌شود تا تبخیر آب نداشته و بتوانیم استفاده بهینه از آب داشته باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: سیستم آبیاری هوشمند در برخی مناطق اجرا شده که میزان رطوبت در دل خاک را محاسبه می‌کند تا به گیاه بیش از اندازه آبدهی نشود و استرس‌های گیاه کاهش یابد.

او با اشاره به بهره برداری از یک مزرعه مادری تولید نهال و بازدید از یک شرکت دانش بنیان در چناران تصریح کرد: در این مزرعه پایه‌های مادری و پیوندک‌ها که از گوشه و کنار دنیا جمع آوری شده در حال تکثیر است تا گیاهانی مقاوم به سرما، کم آبی، تنش‌ها و گیاهان پربازده داشته باشیم.

حجتی در باره طرح پایاب سد تبارک نیز افزود: این طرح از گذشته توسط وزارت نیرو پیاده شده که به صورت سرجمع ۶۵۰ هکتار از اراضی را شامل می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: شبکه‌های ۳ و ۴، سامانه کم فشار و تاجایی که مالکیت اراضی و زمین‌ها اجازه می‌داده است سامانه تحت فشار به همت کشاورزان و بهره برداران و پشتیبانی مسئولین اجرایی شده است.
 
شهرستان ۱۸۰ هزار نفری قوچان در ۱۳۷ کیلومتری مشهد قرار دارد.
 
انتهای پیام// ز.م
 

حضور وزیر جهاد کشاورزی در مراسم افتتاح سیستم آبیاری اراضی پایاب سد تبارک قوچان


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.