سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حضور اکیپ‌های دامپزشکی برای تایید سلامت دام قربانی در گیلان

۴۷ اکیپ دامپزشکی در ۱۶ شهرستان گیلان برای تایید سلامت دام‌های قربانی حضور می‌یابند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، سهراب عاقبتی، مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: برای پیشگیری از تب کریمه کنگو طرح نظارت بهداشتی در عید قربان استان اجرا می‌شود.

او با بیان اینکه برای تایید سلامت دام‌های قربانی ۴۷ اکیپ دامپزشکی در ۱۶ شهرستان گیلان حضور می‌یابند، افزود: ۱۰۰ دامپزشک، بازرس بهداشت گوشت و ناظر شرعی در این طرح شرکت دارند.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با اشاره به اینکه اکیپ دامپزشکی برای نظارت بر ذبح و سلامت دام‌های نذری در مراکز خیریه نیز حضور دارند، اظهار داشت: مردم می‌توانند برای خرید و ذبح دام و همچنین دریافت مشاوره به مراکز مشخص شده در شهرستان‌ها مراجعه کنند.

عاقبتی با اشاره به فعالیت کنه‌های عامل انتقال بیماری ویروسی تب کریمه کنگو در فصل گرما گفت: این بیماری هیچ علائم بالینی قابل مشاهده ندارد و از طریق خون دام به سایر موجودات و انسان سرایت می‌کند.

او بهترین راه پیشگیری از این بیماری را سمپاشی جایگاه‌های دام عنوان کرد و افزود: در مناطق پرخطر، سم رایگان بین دامداران توزیع می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی گیلان نگهداری گوشت در بخش پیش سردکن کشتارگاه را از دیگر راه‌های جلوگیری از گسترش بیماری تب کریمه کنگو اعلام کرد و اظهار داشت: هر ۳ کشتارگاه صنعتی استان مجهز به پیش سرد کن با دمای ۰ تا مثبت ۴ درجه سانتی گراد است.

او افزود: گوشت دام پس از ذبح و استحصال لاشه در بخش پیش سردکن قرار می‌گیرد تا با تجزیه ذخایر گلیکوژنی به اسید لاکتیک، ویروس عامل بیماری تب کریمه کنگو غیرفعال شود.

مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: ویروس این بیماری علاوه بر قرار گرفتن در دمای یخچال، در فرایند پخت و پز بیش از ۳۰ دقیقه نیز نابود می‌شود.

عاقبتی بیماری تب کریمه کنگو را یک بیماری شغلی اعلام و تصریح کرد: قصابان، دامپزشکان و دامداران به دلیل ارتباط فیزیکی با لاشه دام‌ها در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

انتهای پیام/ع

اجرای طرح نظارت بهداشتی در عید قربان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.