سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ابلاغ ثبت ملی ۱۴ اثر ناملموس از همدان

ثبت ملی ۱۴ اثر ناملموس از استان همدان در فهرست آثار ملی ایران ابلاغ شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، علی مالمیر ،مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان گفت: از این تعداد آثار ثبت شده، ۶ اثر مختص استان همدان و هشت اثر دیگر نیز با استان های همجوار مشترک است.

او با اشاره به اینکه حکم ثبت این آثار به استاندار همدان ابلاغ شده است اضافه کرد: برخی از این آثار سال گذشته ثبت شده اند اما به تازگی حکم و ابلاغ آنها صادر شده است.

مالمیر ادامه داد: «قالی مهربان» کبودرآهنگ با شماره ۱۵۹۲، «آش ورکواز» نهاوند با شماره ۱۵۹۱، «آش بادمجان» نهاوند با شماره ۱۵۹۰، «آش خیار» اسدآباد با شماه ۱۵۸۹، «آش سماق» نهاوند با شماره ۱۵۸۸ و «مهارت گره چینی» همدان با شماره ۱۱۶ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شدند.

او بیان کرد: شیوه سنتی بستن «گلونی لکی» در میان قوم لک نیز با شماره ۱۶۵۷ به طور مشترک در بین استان های همدان، لرستان، ایلام و کرمانشاه ثبت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان افزود: ترانه لری «سیت بیارُم» با شماره ۱۵۶۶ و آواز لری  «علی سی‌ته» با شماره ۱۵۶۷ به طور مشترک در بین استان های همدان، خوزستان، لرستان و ایلام به ثبت رسیده است.

او در ادامه گفت: هنر ساخت «بلور یا نی لبک چوپانی لکی» با شماره ۱۵۶۴، «دانش و فرهنگ گاه‌شماری» با شماره ۱۱۵، «شاهنامه خوانی لکی» با شماره ۱۱۴، «ساز و دُهل لکی مقام سُرنا» با شماره ۱۵۶۳ و «هنر ساخت و نواختن تنبور» با شماره ۱۵۶۵ نیز به طور مشترک در بین استان های همدان، لرستان، ایلام و کرمانشاه در فهرست آثار ناملموس ملی ایران به ثبت رسید.

این مقام مسئول گفت: آثاری که شماره ثبت آن ها سه رقمی است، بیشتر در معرض خطر هستند و باید برای از بین نرفتن آن ها تلاش کرد.

او عنوان کرد: در راستای اجرای ماده یک قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و قانون پیوستن جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی حفظ میراث فرهنگی ناملموس مصوب سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی و نیز اجرای ماده ۱۲ کنوانسیون فوق و مواد ۲ و ۳ آیین نامه اجرایی قانون ذکر شده، مصوب سال ۱۳۸۷، این ۱۴ اثر از همدان و استان های غربی کشور به ثبت ملی رسیدند.

مالمیر اضافه کرد: با ثبت این آثار، تعداد اثرهای ثبت شده همدان در فهرست آثار ناملموس ملی ایران به ۵۳ اثر رسید.

او افزود: پنج اثر دیگر از همدان نیز در صف انتظار برای ثبت ملی هستند.

انتهای پیام/ ش

ثبت ملی ۱۴ اثر ناملموس از همدان ابلاغ شد

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.