سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خبرگزاری فرانسه گزارش داد؛

کشتار مردم به دلیل «تروریسم سفیدپوست» در آمریکا

مقامات آمریکایی در انتقاد از تیراندازی‌های خونین اخیر در این کشور، این حوادث را از پیامد‌های تروریسم ملی‌گرایی سفیدپوست اعلام کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، ­یک روز بعد از تیراندازی‌های خونین در آمریکا صدا‌های اعتراض زیادی برای دعوت از مقامات در خصوص اتخاذ تدابیری علیه "تهدیدی" که "تروریسم سفید پوست" از خود نشان می‌دهد، بلند شد و دموکرات‌ها دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را به دامن زدن به آن با سخنان آتش‌افروزانه متهم کردند.

پیت بودجج (Pete Buttigieg)، نامزد انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها با اشاره به حمله به یک کلیسای سیاه پوست‌ها، دو کنیسه و حملات روز شنبه در یک مرکز تجاری در تگزاس، اعلام کرد "آشکار است که کشته شدن افرادی در چارلستون، سان دیگو، پیتسبورگ و اکنون در ال پاسو، پیامد‌های تروریسم ملی‌گرایی سفید پوست است".

ال پاسو در مرز مکزیک واقع شده است و ۸۵ درصد جمعیت آن را اسپانیایی‌زبان‌ها تشکیل می‌دهند. عامل تیراندازی در آنجا که مرد سفیدپوست ۲۱ ساله‌ای بوده است، از حومه دالاس با پیمودن ۹ ساعت راه آمده بود تا در یک ساعت به قتل عام گسترده‌ای دست بزند. وی که به سلاحی جنگی مسلح بود، ۲۰ نفر را کشته و ۲۶ نفر را نیز پیش از تسلیم کردن خود به پلیس زخمی کرده است و به داشتن انگیزه نژادپرستانه مظنون است.

بیانیه‌ای که به عامل تیراندازی نسبت داده شده و در اینترنت منتشر شده است، به ویژه "اشغال تگزاس به دست اسپانیایی‌زبان‌ها" را محکوم کرده است و به کشتاری که یک سفیدپوست نژادپرست پانزدهم مارس در مساجد کرایست‌چرچ در نیوزیلند به آن اقدام کرد و در جریان آن ۵۱ نفر کشته شدند، اشاره کرده بود.

مرد دیگری ۱۳ ساعت بعد در محله‌ای شلوغ در دیتون در ایالت اوهایو با کشتن ۹ نفر در کمتر از یک دقیقه، وحشت آفرید. به گفته شاهدان عامل این کشتار نیز مردی سفید پوست بود.

پیت بودجج افزود: "در اینجا دو عامل وجود دارد که باهم در ارتباط هستند. از یک طرف ضعف سیاست‌های تنظیم بازار سلاح و از طرف دیگر بالا گرفتن تروریسم داخلی الهام گرفته از ملی‌گرایی سفید پوست".

شهردار جوان ساوث بند در ایندینا اعلام کرد: "دولت باید از این ادعا که این کشتار‌ها اتفاقی است و هیچ کاری نمی‌توان برای مقابله با آن کرد، دست بردارد".

ترامپ تیراندازی در ال پاسو را "عملی بزدلانه" ارزیابی کرد بدون این که به انگیزه‌های احتمالی مظنون اشاره کند؛ شهردار جمهوری‌خواه ال پاسو نیز این فاجعه را در شهر، با نسبت دادن آن به عملکرد "مردی آشفته حال و کاملا شیطانی" تقلیل داد. اما حتی از دیدگاه برخی جمهوری خواهان این توضیح کافی نیست.

جرج پی بوش، نوه جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور جمهوری‌خواه اسبق آمریکا که به مسئولیتی در تگزاس انتخاب شده است، در توییتی اعلام کرد "مبارزه علیه تروریسم یک اولویت است من معتقدم که این مبارزه باید مقابله جدی با تروریسم سفید را دربر بگیرد". وی افزود: "این تهدیدی واقعی و فعلی است که ما باید آن را محکوم و نابود کنیم".

بنابر اعلام مرکز تحلیل نیو آمریکا، در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ خشونت‌های راست افراطی بیش از حملات تکفیری‌ها در آمریکا قربانی به بار آورده است.

به گفته رابرت مک کنزی از این اندیشکده، با وجود این، مقامات در واکنش به آن تاخیر کرده اند. رابرت مک کنزی در آغاز سال نوشته بود "حتی در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس جمهور دموکرات سابق، دستگاه‌های اطلاعاتی به دلایل سیاسی اغلب تهدید‌های راست افراطی را نادیده گرفتند". آنچه که بعد از انتخابات دونالد ترامپ به ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۶ تغییر کرده است، لحن بحث عمومی بوده است. رئیس جمهور آمریکا به حساب خود نظریه "اشغال" مهاجران را از سرگرفت و از محکوم کردن تظاهرات راست گرایی افراطی در شارلوتسویل در اوت ۲۰۱۷ خودداری کرد، و اخیرا نیز از نمایندگان پارلمانی مخالف گروه‌های اقلیت خواست به کشور‌های خود "بازگردند".

الیزابت وارن، دیگر نامزد انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها نیز روز یکشنبه ترامپ را متهم کرد "رئیس جمهور شخصا نژادپرستی و افراطی گرایی سفید پوستان را اشاعه می‌دهد".

بتو اوروک، یکی از رقبای وی نیز حتی فراتر از آن رفته اطمینان داد دونالد ترامپ "نه تنها لفاظی نژادپرستانه بلکه خشونتی را نیز که پیامد آن است تشویق می‌کند".

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.