سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ثبت نام ۸۲۴ نفر در طرح سپاس در قزوین

مدیر کل انتقال خون استان قزوین گفت: از آغاز شروع طرح سپاس از سال ۹۵ تا کنون، ۸۲۴ نفر در این طرح ثبت نام کرده اند.

مهدی اکبری مدیر کل انتقال خون استان قزوین درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، گفت: از سال ۹۵ که طرح سپاس در استان آغاز شد تا کنون ۷۸۸ مرد و ۳۶ زن در این طرح ثبت نام کرده اند.

اکبری با بیان اینکه این طرح برای افراد مبتلا به بیمار‌های خونی و بدخیمی خونی اجرا می‌شود، گفت: برای دعوت از اهدا کنندگان خون برای شرکت در این طرح ابتدا بروشور‌های سپاس به آنان داده می‌شود تا با این طرح آشنا شوند.

او افزود: سپس پزشک در باره سلامت اهدا کنندگان سوال‌هایی می‌پرسد واین افراد از نظر قد، وزن و فشار خون معاینه می‌شوند.

مدیر کل انتقال خون استان گفت: از داوطلبان پس از تکمیل فرم رضایت نامه، ۴ سی سی نمونه خون گرفته می‌شود و برای آزمایش و تعیین آنتی ژن‌های سازگاری بافتی به تهران ارسال خواهد شد.

اکبری اضافه کرد: در صورت مشابه بودن آنتی ژن‌های سازگاری بافتی بیمار و داوطلب، قبل از انجام اهدا برای اطمینان از سلامت فرد داوطلب و مطمئن شدن ازمشابه بودن آنتی ژن‌های سازگاری بافتی، دوباره مراحل پرسش، معاینات و آزمایش انجام می‌شود.

اوبا بیان اینکه همه مراحل اهدای سلول‌های بنیادی خونساز در تهران انجام می‌شود، گفت: برای اهدا یک نوع داروی G- csf به مدت ۵ روز به داوطلب برای ازدیاد سلول‌های بنیادی خون محیطی فرد تزریق می‌شود و در روز ششم اهدا انجام خواهد شد.

مدیر کل انتقال خون استان گفت: اهدا سلول‌های بنیادی خون‌ساز با استفاده از دستگاه آفرزیس انجام می‌شود.

اکبری، داشتن سن ۱۵ تا ۳۵ سال، نداشتن بیماری‌های خونی، قلبی، کلیوی و کبدی و همچنین بیمار‌های عفونی مانند هپاتیت و ایدز و اعتباد نداشتن به مواد مخدر را از شرایط ثبت نام در طرح سپاس بیان کرد.

او می‌گوید: اطلاعات داوطلبان در مرکز سپاس به صورت محرمانه نگهداری می‌شود و این طرح برای داوطلبان هیچ گونه هزینه‌ای ندارد.

اکبری درباره محدوده سنی این طرح گفت: از شروع کار نمونه گیری تا اواسط بهمن ماه پارسال از سن زیر ۵۰ سال هم نمونه خون گرفته می‌شد، اما از این تاریخ به بعد فقط از سن زیر ۳۵ سال نمونه خون گرفته می‌شود که اکثرا متولدین ۶۹ تا ۷۵ هستند.

به گفته او، در این طرح در ۴ ماه نخست امسال از ۱۳۰ نفر نمونه خون گرفته شده است.

مدیر کل انتقال خون استان گفت: تا کنون از ۳ نفر برای نمونه گیری دوم دعوت شده که از بین این افراد فقط یک نفر داوطلب شده است، اما تا کنون کسی برای اهدای سلول‌های بنیادی به تهران نرفته است.

انتهای پیام/ک

ثبت نام ۷۸۸ مرد و ۳۶ زن در طرح سپاس در استان قزوین 

 

برچسب ها: اخبار سلامت ، درمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.