سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معرفی ۲ رقم جدید برنج به شالیکاران

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور اعلام کرد: تا پایان امسال ۲ رقم جدید برنج به کشاورزان معرفی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، مریم حسینی رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: امسال ۲ رقم اَنام و تیسا به کشاورزان معرفی، کاشت و برداشت شد که برای سال زراعی آینده ۲ رقم دیگر نیز به کشاورزان معرفی می‌شود.
او با بیان اینکه نامگذاری ارقام بر عهده کمیته نام گذاری است افزود: هنوز نامی برای این ۲ رقم جدید انتخاب نشده است.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور گفت:ویژگی یکی از ارقام برنج که قرار است معرفی شود مقاومت در برابر کم آبی و خشکسالی است.
مریم حسینی افزود: رقم دیگر را یکی از توده‌های محلی خواند که نسبت به ارقام محلی متفاوت‌تر و دارای ویژگی‌هایی همچون زودرس بودن، خوش پخت‌تر و دارای ساقه محکم‌تر است.

وی از استقبال کشاورزان برای کاشت ۲ رقم جدید برنج اَنام و تیسا خبرداد و گفت: رقم انام تلاقی رقم هاشمی و صالح است که کیفیت بالاتر – دانه‌های بلندتر و مصرف آب کمتری دارد، معطر - زودرس و در برابر ورس مقاومت‌تر است.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور از کاشت رقم تیسا در شالیزار‌های مازندران نیز خبرداد و افزود: این رقم تلاقی رقم بی نام با یک رقم خارجی است که زودرس، پرمحصول، دانه بلند و مقاوم در برابر بیماری هاست.

مریم حسینی گفت: میزان تولید شلتوک رقم انام ۵ و نیم تا ۶ تن در هر هکتار و میزان تولید شلتوک رقم تیسا نیز ۷ تا ۷ و نیم تن در هر هکتار است.

وی هدف از معرفی ارقام جدید برنج را تنوع بخشی، افزایش درآمد کشاورز و رونق تولید اعلام کرد.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور با اشاره به اینکه امسال در ۲۱ هزار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان برنج ارقام اصلاح شده کشت شد گفت: ارقام هاشمی، خزر، گیلانه، شیرودی و انام مهمترین ارقامی هستند که در گیلان کشت می‌شود.

مریم حسینی با اعلام اینکه ۸۵ درصد برنج کشت شده در گیلان ارقام هاشمی و علی کاظمی است افزود: گیلان مهمترین تولید کننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است.

گیلان با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه نخست کشور را از نظر سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

بیشترین اراضی شالیکاری گیلان در شهرستان‌های رشت و صومعه سرا قرار دارد.

انتهای پیام/آ

معرفی ۲ رقم جدید برنج تا پایان امسال

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.