سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازرس ویژه حج ۹۸ مطرح کرد؛

زائران از تردد‌های غیر ضروری در نیمه اول ذیحجه در مکه پرهیز کنند

بازرس ویژه حج ۹۸ گفت: زائران در نیمه اول ذیحجه از تردد‌های غیر ضرور در این ایام پرهیز کرده و توان خود را انجام اعمال و مناسک خود ذخیره کنند.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، قربان میرزایی بازرس ویژه حج ۹۸ گفت: با توجّه به ازدحام میلیون‌ها زائر از اقصی نقاط دنیا در نیمه اوّل ماه ذی‌الحجّه، محدودیت‌های ترافیکی وسیعی از سوی پلیس مکه اعمال می‌شود و خدمات‌رسانی در این ایّام با محدودیت‌های جدیدی همراه خواهد بود.

وی اظهار کرد: در فاصله زمانی اوّل تا هشتم و نیز ۱۴ تا ۲۰ ذی‌الحجّه در حدود ۱۵روز، ازدحام قابل توجّهی در شهر مکه حاکم است وخیابان‌های منتهی به حرم شاهد فشردگی و تراکم فوق‌العاد‌ه‌ای است به طوری که تردّد و تداخل انسان و خودرو باعث کندی حرکت و خستگی مفرط و کاهش انرژی زائران می‌شود.

وی افزود:همچنین در آستانه عزیمت زائران به عرفات به طور طبیعی برخی خیابان‌ها توسط پلیس مسدود شده و یا مسیر‌ها تغییر می‌یابد که این موجب می‌شود فعّالیت شبکه حمل و نقل درون شهری از روز ۶ تا ۱۳ ذی‌الحجّه به دلیل محدودیت‌های ترافیکی و انتقال زائران به مشاعر مقدّسه تعطیل شود.

وی توصیه کرد: در این ایّام زائران رفت و آمد خود به حرم را کمتر کرده و تردّدهای ضروری نیز بویژه برای بانوان زائر فقط با تاکسی‌های آرم‌دار انجام شود.

وی ادامه داد: در روز‌های ششم و هفتم ذی‌الحجّه، زائران سعی کنند از بیرون رفتن پرهیز نموده و بیشتر به استراحت و تجدید قوا پرداخته و لوازم فردی ایّام حضور در عرفات و منا (ایّام تشریق) را تنظیم نموده و اگر کسر‌ی در لوازم و وسایل دارند، آن را از قبل فراهم کنند.

وی به زائران توصیه کرد: برای جلوگیری از مشکلات جسمی مانند گرمازدگی و خستگی مفرط در طول روز سعی کنند برای حضور در اماکن مقدس مذکور و انجام طواف مستحبّی با هماهنگی مدیر کاروان فقط اوقات مناسب (صبح زود یا شب) را انتخاب نمایند.
وی عنوان کرد: بانوان هم در مواقعى که محل طواف شلوغ است، از انجام طواف مستحبّى خوددارى کنند.

میرزایی با بیان اینکه حضور در مناسک فرصتی بی نظیر برای طهارت روح و جسم و نزدیکی به رب العالمیان است، بیان کرد: زائران با مدیریت زمان و توجه به توصیه و شرایط از سوی مدیران کاروان‌ها نسبت به بهره گیری مطلوب از این زمان و فرصت اقدام کنند.

وی با بیان اینکه کعبه نخستین و مقدّس‌ترین بنا و اوّلین مسجد ساخته شده بر روی زمین، است، افزود: این خانه و شهر امّ‌القُری و مرکز ظهور اسلام است و گذشته از شرافت و قداستی آن از روز نخستین خلقت، محل نزول قرآن و زادگاه علی (ع) و فاطمه (س) است و می‌توان از این فرصت بعنوان زمانی برای نزدیکی و محبت بین قلوب مسلمین بهره گرفت.

انتهای پیام/

برچسب ها: حج98 ، حج و زیارت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۳۵ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
مگه مسجدالحرام مترو و راهرو زير زميني نداره ؟؟؟؟