سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

پیر‌ترین پروژه عمرانی کشور چه زمانی به مقصد می‌رسد؟ /کاهش ۶۰ کیلومتری مسافت، با افتتاح فاز یک آزادراه تهران-شمال

چشمان منتظر مردم و حتی مقامات کشوری برای افتتاح پیرترین پروژه راهی در کشور (آزاد راه تهران_شمال) این سوال را مطرح می‌کند که بالاخره دلیل این همه تعلل در افتتاح این پروژه چیست؟

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  سال ۵۳ طرحی با نام آزاد راه تهران _ شمال به میان آمد که فقط در حد حرف و نقش چند مهندس باقی ماند و آن چنان جدی و با قابلیت اجرایی نبود .

اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی فاز عملیاتی شدن این پروژه جامه تحقق بر تن کرد و کلنگ ساخت آن بر زمین خورد. ابتدای کار این طرح برای آغاز به کار به مزایده گذاشته شد و پس از  پایان مزایده وزارت راه و شهرسازی که در آن زمان با نام وزارت راه و ترابری معروف بود، برنده این مناقصه شد.

البته در این بین سازمان مدیریت و برنامه ریزی نهاد ریاست جمهوری نیز یکی دیگر از برندگان رسمی این مناقصه بود که به همکاری وزارت راه و ترابری ملزم شد.

مسیر آزادراه تهران _ شمال در چهار فاز از تقاطع غیر همسطح با بزرگراه ۷۶ متری شهید همت و بزرگراه آزادگان آغاز و در مسیر دره کَن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان  آرام آرام از منطقه کوهستانی توچال عبور  می‌کند و سپس با تونل بلند تالون به طول ۴ هزار و ۸۵۰ متر این رشته کوه را قطع می‌کند.

حال منطقه یا فاز اول این آزاد راه به مرحله بهره برداری نزدیک می‌شود و مسئولان یکی  پس از دیگری برای بازدید  از فاز یک آزادراه به این مکان می‌آیند.  طول فاز یک آزادراه تهران-شمال حدود ۳۲ کیلومتر است که با راه اندازی آن تقریبا معادل ۶۰ کیلومتر از مسیر تهران شمال کاسته می‌شود و از آن طرف هم در بُعد زمانی مسافران کاهش ۲۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای را تجربه خواهند کرد. 

*فاز یک پروژه عظیم آزاد راه تهران _ شمال از شهرستانک  تا انتهای آزادگان تهران است

تخصیص منابع مالی آزاد راه تهران_شمال  بدون مشکل عملیاتی شد / نوبخت: نگفتم پروژه دهه فجر افتتاح می شود!

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درگفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به سنگینی قابل توجه حجم این پروژه گفت: طی بازدیدی که حدود یک ماه و نیم پیش از پروژه آزاد راه تهران_شمال داشتم با مشاهده کامل ابعاد این طرح اعلام شد که در صورت ادامه روند فعلی تکمیل پروژه، شاهد بهره برداری فاز یک آزاد راه تا پایان سال خواهیم بود.

او افزود: آزاد راه تهران_شمال تنها یک مسیر عادی نیست و به اضافه مهندسی فنی راه و ساختمان نیازمند طراحی و معماری خاصی بود که از جانب مهندسان زبده داخلی پایه ریزی و اجرایی شد. یکی از مهم ترین تاکیدات مجموعه ساخت پروژه، ایمن سازی و زیباسازی فضای این پروژه بوده و هست؛ البته در این بین مسئولان قول هایی که برای افتتاح این پروژه داده اند را نیز فراموش نکرده اند.

این مقام مسئول بیان کرد: وجود بلایای طبیعی و اتفاقات ناگهانی در ساخت این پروژه را نباید از یاد برد. ممکن است حین آماده سازی قسمتی از پل یا زیر ساخت ریزش کرده و ادامه مسیر تکمیل با توقف مواجه شود که این امر یک موضوع طبیعی در صنعت ساخت و ساز است. قطعا اینگونه موارد برای افتتاح هم تاخیری ایجاد میکند.

نوبخت با اشاره همکاری بنیاد مستضعفان برای تکمیل هر چه سریع‌تر این طرح گفت: فاز یک آزاد را تهران_شمال تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد که با راه اندازی این فاز، حدود ۶۰ کیلومتر مسیر مسافران تهران به شمال سبک‌تر می‌شود. این مسیر تنها فاز یک این طرح بوده و هنوز قطعات بعدی در دست تکمیل است که با تکمیل آن‌ها حدود یک و نیم ساعت از زمان سفر به شمال کاسته خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به این سوال که  چرا تخصیص بودجه عملیاتی شده اما تامین اعتبار تاحدودی با مشکل مواجه است؟ تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه کشور منابع مورد نیاز طرح های عمرانی را جزو اولویت های خود قرار داده است؛ منابع مورد نیاز این طرح نیز تخصیص داده شده و پیمان کار به محض در خواست منابع باید با انجام کارهای اداری مورد نیاز اعتبار خود را دریافت کند.

او همچنین در ادامه با اشاره به حاشیه ایجاد شده درخصوص اینکه قرار است این طرح در هفته دولت یا دهه فجر افتتاح شود نیز گفت: من هیچ‌گاه برای افتتاح این پروژه زمان یا هفته خاصی را نام نبردم ولی قول بهره برداری آن تا پایان سال را دادم. در پروژه های عمرانی نظیر این طرح حوادث های سازه ای و تخریب ها طبیعی است و ممکن از زمان بهره برداری را جابه جا کند.

تلاش برای افتتاح فاز یک پروژه آزادراه تهران_شمال تا دهه فجر

۴ مرداد ۹۸  فتاح رئیس بنیاد مستضعفان به همراه محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه بودجه کشور به بازدید از این پروژه رفته اند که رئیس بنیاد مستضعفان در این بازدید در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر زمان دقیق افتتاح این طرح گفت: پیشرفت ۹۵ درصدی فاز اول این پروژه  مشهود است و  تلاش می‌کنیم تا  افتتاح رسمی فاز اول  این آزاد راه دهه فجر امسال صورت پذیرد، اما اگر دولت  تا پایان تابستان ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب را تخصیص دهد،  این آزاد راه به صورت موقت و آزمایشی بازگشایی خواهد شد.
بیشتر بخوانید: قطعه یک آزادراه تهران-شمال دهه فجر افتتاح می‌شود/ ۸۰ هزار پروژه نیمه‌تمام در کشور وجود دارد

او ادامه داد: از سال ۷۵ تا سال ۹۴ ساخت این آزاد راه بر عهده چینی‌ها بوده که متاسفانه در طی این سال‌ها هیچ پیشرفت فیزیکی در این آزادراه صورت نگرفته بود و در نهایت چینی‌ها بعد از گذشت مدتی فاینانس را رها کردند.  بعد از چینی‌ها پیمانکاران و مشاوران ایرانی وارد عمل شده و با قیمت بسیار پایین‌تر پروژه را ادامه دادند.
 

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه تنها ۵ درصد از ساخت قطعه یک باقی مانده است، گفت: روسازی و زیرسازی قطعه یک این آزادراه به اتمام رسیده و تنها نصب تجهیزات و تهویه‌ها و هواکش‌ها در تونل‌ها باقی مانده که در صورت تخصیص اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی و ابلاغ آن ساخت این آزادراه به اتمام می‌رسد.

او گفت: افتتاح رسمی این آزادراه با حضور مقامات در دهه فجر خواهد بود، اما به شرط آن که دولت همت کرده و تعهد‌های مالی را در قالب پول به ما تخصیص دهد.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه ارزش فعلی قطعه ۱ آزادراه تهران شمال ۹۸ هزار میلیارد تومان است، گفت: از این میزان ۵۰ درصد سهم دولت و ۵۰ درصد سهم بنیاد مستضعفان است که بر اساس نرخ روز سهم بنیاد مستضعفان کمی بیشتر شده و به ۵۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

نکته قابل توجه اینجاست که پیش تر از این محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفته بود که "قطعه یک آزادراه تهران-شمال در تابستان سال ۱۳۹۸ به مرحله بهره برداری می‌رسد."

شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در مورد قطعه یک این آزادراه اعلام کرد که پروژه مذکور با پیشرفت فیزیکی ۹۴ درصدی همراه بوده و فقط بخش کمی از عملیات اجرایی آن باقی مانده است.

در  لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، بودجه این طرح که به شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اختصاص می‌یابد یعنی امسال رقمی معادل ۳ میلیارد و ۴۷۱ میلیون تومان برآورد شده است؛ این در حالی است که در سال گذشته رقمی معادل ۱۴ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تخصیص داده شد. هرچند در سال ۱۳۹۷ رقمی معادل ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان برای این پروژه مصوب شد اما رقم ابلاغی برای این پروژه معادل ۴ میلیارد و ۴۲۵ میلیون تومان است.

سردرگمی اتمام این پروژه تا حدودی هم گریبان مدیران و مسئولان دولتی را گرفته است و همچنین مردمی که ساعات طولانی را در ترافیک جاده ای تهران-شمال گرفتار می شوند.  حال باید دید زمان تکمیل و تحویل این پروژه عظیم به کشور و مردم چقدر ادامه دار خواهد بود و این طرح که به عنوان پیرترین پروژه عمرانی نام برده می شود، کِی به اتمام می رسد!

گزارش از رامین بختیاری

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۲:۵۵ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
پیرترین پروژه مربوط به پل قشم به بندعباس با پنجاه سال قدمت می باشد
ناشناس
۲۲:۴۳ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
یعنی چه یکی میگه تابستون یکی دیگه میگه دهه فجر اون یکی میگه آخر سال .
مسلم عبدی
۲۲:۱۱ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
پیرترین پروژه تهران و ایران ۴۵ متری بهار در منطقه ۱۸ میباشد با سن ۲۳ سال
اصغر نوری زاده
۲۰:۰۷ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
پیر ترین پروژه مربوط میشه به سد میرزای شیرازی شهرستان کوار در استان فارس که بر روی رودخانه قره آقاج احداث میشود که خدا بیامرز آقای رفسنجانی مراسم کلنگ زنی آن را انجام داده است ولی تا کنون به بهره برداری نرسیده است .
مهدی
۱۶:۵۶ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
نه جانم قدیمی ترین پروژه دولت مربوط به پل جاده قدیم قزوین روبروی انبار نفت است که 35است که در اجرااست وهنوز تکمیل نشده
علیزاده
۱۵:۱۱ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
پیرترین پروژه ، احداث متروی اهواز است نه احداث آزاد راه تهران شمال
ناشناس
۱۵:۰۳ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
اگر در پروژه های جاده ای مسیر جنوب علی الخصوص چابهار و یا بندرعباس که کریدور صادرات و واردات و خطوط ترانزیتی کشور است سرمایه گذاری می شد منفعت بیشتری عاید کشور می شد . اونی که سال ۵۳ دنبال این پروژه بوده هدفش معلوم شما چرا ادامه دادید. متاسفانه درکی از اولویت ها در طرح های عمرانی نداریم.
محمد
۲۲:۳۱ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
دقیقاواقعا چرا این قدر درکی از اولویت ها ندارند همش تهران!!!الان تواستان ما مرکز استان هنوز یک خط ریلی ساده نداره
ناشناس
۱۳:۲۸ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
چقدر بنیاد مستضعفان پولداره
فکر کنم بنیاد پولداراس
ناشناس
۱۵:۵۴ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
ربطش چیه
عباس گودرزی
۱۳:۰۹ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
سلام ای کاش دلسوزان نظام آسیب های آزاد راه را با فواید آن مقایسه بعد تصمیم می گرفتند . این کار مثل این است که می خواهیم عمل زیبایی ابرو انجام دهیم ، چشم و بینی و صورت فرئ را نابود می کنیم تا ابرو کمند داشته باشیم . راستی چرا خداوند متعال این هم تاکید بر علم و اندیشیدن دارد و به قلم قسم می خورد ؟
علی
۱۲:۰۷ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
در بودجه امسال 3 میلیارد تومان اعتبار براساس نظر نوبخت دیده شده چطور دولت میتوان 300 میلیارد تومان تا تابستان اختصاص بدهد بنظر میرسد باید چند اسل دیگر صبر کرد اما نکته ای که باید به ان اشاره کرد این است که بیشترین استنفاده از این راه جدید را چه کسانی خواهند برد سواحل نشینان یا پایتخت نشنینانی که برای تفریح به شهرهای ساحلی خزر سفر میکنند ؟ البته برخی از این مسافرها ها فرهنگ غلط بی بندوباری را با خود به ارمغان می آورند که باعث رنجش مردم متدین و فرهنگ دوست این شهرها شده است و دولت فقط تماشاچی صحنه است نگاهی به وضعیت فرهنگی این روزهای شهرهای ساحلی خزر با دهه ها ی ابتدای انقلاب اصلا قابل مقایسه نیست
ناشناس
۰۹:۵۰ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
این بزرگراه اگر در چین بود با کمترین آسیب به محیط زیست و در مدت خیلی کوتاه تر
تمام شده بود
امپراطور
۰۹:۴۵ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
با سلام یک پروژه پیر هم در شهرستان کوار 40کیلومتری شیراز هست سال 69 کلنگ زنی شده و 40درصد پیشرفت داشته

سد میرزایی شیرازی