سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۸۷ هزار هکتار از اراضی حریم شهر مشهد سنددار نیست

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ۳ سال پس ابلاغ طرح جامع مشهد هنوز اسناد، تعیین و تکلیف نشده اند و ۸۷ هزار هکتار از اراضی حریم شهر رها شده باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدهادی مهدی‌نیا رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ۸۷ هزار هکتار از حریم شهر مشهد سنددار نیست و در طرح جامع ضرورت دارد برای این موضوع چاره‌اندیشی شود و همچنین تدوین سه سند ضروری است.

او تصریح کرد: سند کاربردی پهنه بندی حریم، سند بلندمرتبه‌سازی و تراز مالی و فیزیکی باید تدوین شود که هنوز این اسناد تعیین تکلیف نشده است.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: شورای عالی شهرسازی و معماری پس از ابلاغ طرح جامع مشهد در سال ۹۵، برای تدوین این اسناد ۳ ماه به اداره کل راه و شهرسازی مهلت داد تا این امر محقق شود، اما امروز ۳ سال از آن تاریخ گذشته و هنوز این اسناد تعیین تکلیف نشده‌اند و ۸۷ هزار هکتار از اراضی حریم شهر رها شده باقی مانده است.

مهدی نیا افزود: مشاغل مزاحم و آلاینده در کلانشهر مشهد وجود دارد، اما برای ۱۸ هزار شغل مزاحم و آلاینده هیچ برنامه و جایی تدارک دیده نشده است.

او تصریح کرد: محدوده مشهد نیز ۳۵ هزار هکتار می‌شود, همچنین ۴ درصد از جمعیت کشور در مشهد و ۵۰ درصد از جمعیت استان در این محدوده است.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: مشهد پنج دهم از نرخ متوسط رشد جمعیت کشور بالاتر است  یعنی ۱.۲ است.

مهدی‌نیا افزود: تراکم جمعیتی مشهد ۸۷ نفر برهکتار است و جزو دسته بندی‌های  تراکم زیادی محسوب نمی‌شود.

او تصریح کرد: قرار نیست شهر‌ها افقی رشد کند و همین مقدار باید بماند،  پس رویکرد طرح دوم و سوم جامع مشهد توسعه درون‌زا است و در اراضی وضع موجود،  شهر به شیوه‌ای برنامه‌ریزی شود که نیاز به توسعه افقی وجود نداشته باشد.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: بیش از ۲۰ دستگاه در کنار شهرداری در حفاظت از حریم دخیل‌اند و باید گفت عملکرد دستگاه‌ها در این رابطه مثبت نیست، مگر اینکه هماهنگی حداکثری برای حریم رخ دهد.

مهدی‌نیا افزود: در کشور ما نیز این مساله وجود دارد اما آنچه بد است، بد شهرنشینی و حاشیه نشینی است، در حالی که صنایع به شهر‌ها رفته،  طبیعی است شهرنشینی افزایش می‌یابد.

او ادامه داد: وقتی ماشین‌آلات استفاده شود، نیاز به نیروی کار انسانی کاهش می‌یابد، شهر‌ها در مستعدترین مناطق کشاورزی، حاشیه رودخانه‌ها و دامنه کوه‌ها شکل گرفتند وقتی توسعه شهرنشینی در قرن اخیر رخ می‌دهد، زمین‌های کشاورزی مستعد را می‌بلعد در حالی‌ که پهنه‌های روستایی و پهنه‌های طبیعی بارگذاری باید حداقل باشد.
 
انتهای پیام//م.ی
 

وجود مشاغل مزاحم و آلاینده در مشهد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.