سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان خبر داد؛

احیای گیاهان دارویی در ۱۵ هزار هکتار عرصه طبیعی استان سمنان

سید ابوالفضل ولیئی گفت: عملیات توسعه و احیای رویشگاه‌های گیاهان دارویی استان سمنان انجام شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، سید ابوالفضل ولیئی رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: عملیات توسعه و احیای رویشگاه‌های گیاهان دارویی استان سمنان در ۱۵ هزار هکتاراز مراتع استان در قالب عملیات کپه کاری و با بذورگیاهانی همچون باریجه، آنغوزه، وشا (وشق) و بادام کوه با مشارکت بهره برداران و تشکل‌های مردمی و NGO‌ها انجام شد.

وی افزود: عملیات توسعه و احیای رویشگاه‌های گیاهان دارویی استان در سطح ۱۵ هزار هکتار، طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ اجرایی گردیده که نقش بسیار مهمی در حفظ گونه‌های باارزش دارویی و صنعتی، حفظ منابع پایه آب و خاک، ایجاد اشتغال و افزایش در آمد بهره برداران داشته است.

سید ابوالفضل ولیئی بیان کرد: بیشترین سطح عملیات احیایی گونه‌های گیاهی دارویی، با کشت گونه با ارزش باریجه بوده است که به لحاظ مصارف دارویی و صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در مورد طرح‌هایی که امسال در قالب عملیات توسعه و احیای رویشگاه‌های گیاهان دارویی انجام می‌شود نیز اظهار داشت: با توجه به اعتبارات تخصیصی از محل صندوق توسعه ملی، برنامه عملیات احیایی در رویشگاه‌های گیاهان دارویی در قالب عملیات کپه کاری، بذرپاشی و حفاظت و قرق در دستور کار قرار دارد.

وی خاطر نشان ساخت هرگونه بهره برداری از گیاهان دارویی برابر سیاست‌های ابلاغی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در قالب طرح‌های تلفیقی مرتعداری و با تعهد احیای عرصه بهره برداری شده و برابر قوانین و دستورالعمل‌های موجود قابلیت پیگیری خواهد داشت؛ لذا بهره برداری خارج از ضوابط، تخلف محسوب و با متخلفان برابر مقررات رفتار خواهد شد. وی نقش بارندگی‌های اخیر را در نتیجه عملیات اجرایی بسیار مفید و موثر دانست وافزود افزایش میزان بارندگی استان موجب گردید تا درصد جوانه زنی بذور کاشته شده افزایش یافته و اجرای طرح از موفقیت بالایی برخوردار گردد.

گفتنی است سرزمین ایران کشوری ممتاز و با رتبه بالا از نظر غنای گیاهی و تنوع زیستی و دارای ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته شده جهانی است. تعداد گونه‌های گیاهی ایران در حدود ۸ هزار گونه است که از نظر تنوع گونه‌ها حداقل دو برابر قاره اروپاست.

بیش از ۲۳۰۰ گونه از گیاهان کشور دارای خواص دارویی، عطری و صنعتی هستندکه استان سمنان واجد ۱۳۰ گونه گیاهان دارویی است.

انتهای پیام / م

بیش از ۲۳۰۰ گونه از گیاهان کشور دارای خواص دارویی، عطری و صنعتی هستند

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.