سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون جهادکشاورزی استان سمنان:

۲۷۰ هکتار اراضی سمنان گلزار محمدی شد

لطف‌الله رضایی گفت: ۲۷۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان سمنان به کشت گل محمدی اختصاص یافت که ۱۳۰ هکتار آن بارور است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، لطف‌الله رضایی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جاد کشاورزی استان سمنان در جمع خبر نگاران در سمنان گفت: بالاترین وسعت زیر کشت مربوط به شهرستان دامغان است که بیش از ۵۰ درصد مساحت زیر کشت استان سمنان را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه میانگین برداشت گل محمدی در استان سمنان در هر هکتار سه تا چهار تن است،افزود: استان سمنان به دلیل تنوع آب و هوایی، ظرفیت کشت و تولید بیشتر گیاهان دارویی از جمله گل محمدی و زیره سبز را دارد.

رضایی با بیان اینکه کشت گل محمدی دارای ارزش افزوده قابل توجهی است، تصریح کرد: به دلیل مقاومت این گیاه به سرما و کم‌آبی با استقبال خوبی در میان کشاورزان استان مواجه شده است.

وی یادآور شد: کشت گل محمدی در پنج سال گذشته افزایش ۷۰ درصدی در استان سمنان داشته است.

معاون جهادکشاورزی استان سمنان با بیان اینکه بیش از ۶۰ خانوار در استان سمنان به‌صورت مستقیم در زمینه پرورش گل محمدی فعالیت دارند، ابراز داشت: در زمان برداشت گل محمدی از اواخر فروردین تا اواخر خرداد حدود ۳۰۰ نفر نیروی کار نیمه‌وقت در استان مشغول فعالیت هستند.

وی اضافه کرد: این استان دارای سه واحد فرآوری گل محمدی است

رضایی گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با همکاری معاونت باغبانی تسهیلات دولتی از قبیل یارانه نهال و اجرای سامانه‌های آبیاری تحت‌فشار و همچنین ارایه مشاوره‌های فنی از ابتدا تا انتهای طرح را به منظور حمایت در اختیار بهره‌برداران قرار داده است.

وی تصریح کرد: در سال ۹۷ یک میلیارد و ۳۵ میلیون ریال یارانه برای خرید پایه‌های کشت بافتی گل محمدی در استان سمنان تخصیص یافت و جذب شد.

وی با بیان اینکه تاکنون در باغ‌های گل محمدی استان سمنان مشکلاتی از لحاظ بیماری و آفات مشاهده نشده است، گفت: برداشت دستی و هزینه کارگری از مشکلات باغداران استان سمنان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان یادآور شد: در طرح توسعه اراضی شیبدار استان، یکی از گونه‌های مهم در الگوی کشت گل محمدی است و برای بهره مندی از ظرفیت موجود احداث، تکمیل و تجهیز صنایع وابسته به این محصول در استان باید به صورت ویژه‌ای پیگیری شود.

۱۹۸ هزار هکتار از وسعت اراضی استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد که از این وسعت ۵۴ هزار هکتار باغ، ۱۱۰ هزار هکتار زراعت و بقیه اراضی در مرحله آیش است و حدود ۴۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی فعالند.

انتهای پیام / م

اختصاص بیش از یک میلیارد ریال برای خرید پایه‌های کشت بافتی گل محمدی در استان سمنان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.