سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

گره مالی متروی پرند به دست چه کسی باز می‌شود؟ / تنها ۳۵ میلیارد تومان از ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار پرداخت شد

در حالی که از پروژه متروی پرند تنها قطعه سوم به طول ۱۹.۵ کیلومتر باقی مانده، اما از ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار فقط ۳۵ میلیارد تومان پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  استفاده از قطار‌های حومه‌ای به عنوان مهم‌ترین وسیله حمل و نقل، نقش بسیار موثری در جابه جایی مسافران به ویژه  در شهر‌های جدید دارد و به همین منظور گسترش این وسایل باید مورد توجه دولت قرار گیرد.

ایجاد حمل ونقل  ریلی بین شهر‌های جدید و شهر مادر از اولویت‌های اساسی شرکت عمران شهر‌های جدید در این دوره به شمار می‌رود.یکی از این شهر‌ها،  پایتخت مسکن مهر کشور ، شهر جدید پرند است.


شهر پرند در ۳۵ کیلومتری شهر تهران واقع شده  است و دسترسی این شهر به آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها و قطار باعث می ‌شود که ظرفیت‌پذیری بسیار بالایی برای جمعیت داشته باشد.


بیشتر بخوانید: رفع مشکلات شهر پرند نیازمند نگاه جامع و مدیریتی/وزیر سابق راه و شهر‌سازی واحدهای مسکن زیادی افتتاح کرده بود


ظرفیت‌گذاری برای شهر جدید پرند ۱۳ میلیون نفر اعلام شده است، اما به دلیل اینکه در جنوب شرقی پرند فرودگاه امام خمینی (ره) قرار دارد و با توجه به اینکه مجموعه گردشگری ایرانیان و منطقه آزاد فرودگاه امام خمینی (ره) در نزدیکی این شهر واقع شده است، میزان جمعیت پذیری و سکونت پذیری در این شهر بیشتر خواهد شد.

متروی پرند در چند سال گذشته به عنوان مهم‌ترین پروژه حمل و نقلی همواره مورد توجه بوده است، این پروژه ۳ قطعه دارد که ۲ قطعه آن از متروی شاهد تا متروی فرودگاه امام خمینی (ره) به اتمام می‌رسد.


کرد رستمی سرپرست و مجری طرح متروی شهر جدید پرند در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه متروی پرند ۵۰ کیلومتر طول دارد و در ۳ قطعه در حال ساخت است ،گفت: قطعه اول و دوم از ایستگاه شاهد شروع شده  و تا فرودگاه امام خمینی (ره) ادامه دارد که این ۲ قطعه در ماه‌های گذشته به بهره‌برداری رسیده است.

وی ادامه داد: قطعه سوم به طول ۱۹ و نیم کیلومتر حد فاصل فرودگاه امام خمینی(ره) تا متروی پرند به دلیل نبود منابع مالی نیمه کاره باقی مانده است.

کرد رستمی با اشاره به اینکه متروی پرند خارج از حریم شهر تهران قرار دارد باید از جانب  وزارت راه و شهرسازی و دولت منابع مالی آن تامین شود، در صورتی که اعتبار سالیان آن پرداخت شود امسال به اتمام می‌رسد.

سرپرست و مجری طرح متروی شهر جدید پرند تصریح کرد: شرکت عمران قول داد که با توجه به منابع در اختیارش بخشی از طرح متروی شهر جدید پرند را پرداخت کند و در صورت تامین منابع مالی فاز اول،  خط یک عبوری آن به بهره‌برداری می‌رسد.

تخصیص تنها ۳۵ میلیارد تومان منابع مالی به مترو پرند

وی با اشاره به اینکه برای برقراری ارتباط یک خط متروی پرند حدود ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، ولی با توجه به منابعی که در قانون بودجه وجود داشته تنها ۳۵ میلیارد تومان پرداخت شده که این میزان اعتبار برای چنین پروژه‌ای بسیار کم است.

کردرستمی تصریح کرد: با رایزنی‌ها و جلساتی که در شرکت عمران شهر جدید برگزار شده قرار است بخشی از منابع را پرداخت و در صورت تامین اعتبار سرعت کار هم بیشتر شود.

او با اشاره به اینکه پیشرفت فیزیکی این پروژه ۳۰ درصد بوده و بخش عمده‌ای از کار باقی مانده  است، در صورت تامین اعتبار می‌توانیم ساختمان ایستگاه متروی پرند را هم احداث کنیم.

همچنین سعید آگشته شهردار شهر جدید پرند در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره احداث مترو در شهر جدید پرند گفت: بر اساس سیاست‌های دولت و آمار‌های جمعیتی شهر جدید پرند، حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکن مهر در این شهر تأسیس شده است، به همین علت اقداماتی برای راه‌اندازی مترو در این شهر صورت گرفته است.

آگشته درباره مشکلات احداث مترو در شهر پرند گفت: در ابتدا مشکلات مربوط به احداث مترو در شهر جدید پرند مربوط به تأمین منابع بود که در نهایت طراحی خط اولیه از فرودگاه امام خمینی (ره) تا شهر پرند تأیید شد.

۱۷۵ میلیارد تومان اعتبار و زمین های اراضی داخلی  برای احداث متروی پرند

او با اشاره به اختصاص ۱۷۵ میلیارد تومان اعتبار و زمین‌های اراضی داخلی شهر پرند برای راه‌اندازی مترو افزود: در این زمینه تفاهم نامه‌ای بین شهرداری تهران و شرکت عمران امضا شده و شرکت مجری نیز اقدامات اولیه را انجام داده است.

شهردار شهر جدید پرند گفت: زمان احداث مترو در شهر پرند باید از شهرداری و شهردار تهران سوال شود.
 
این در حالی است که چندی پیش حبیب الله طاهرخانی معاون وزیر راه وشهرسازی از اختصاص ۹۵ درصدی اعتبار ابلاغی قطار‌های شهری شهر‌های جدید در سه ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: خوشبختانه با مساعدت سازمان برنامه و بودجه از ۵۷ میلیارد تومان اعتبار ابلاغی قطار‌های شهری شهر‌های جدید نزدیک به ۵۵ میلیارد تومان آن اختصاص داده شد که نکته قابل توجهی به شمار می‌رود.


براساس این گزارش با وجود انکه بخش عمده‌ای از قطار‌های حومه‌ای و متروی پرند نیازمند منابع مالی است، اما به دلیل نبود منابع مالی این پروژه‌های مهم کشور نیمه کاره رها شده است و بسیاری از پروژه‌ها بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد در حالی که دولت و وزارت راه وشهرسازی و سازمان برنامه و بودجه کمتر از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده است.

گزارش از محبوبه کباری

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۵:۲۷ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
ممنون از پیگیری شما بابت مترو شهر پرند ، خیرببینید
ناشناس
۲۰:۳۰ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
همه ش وعده وعده وعده ...
ناشناس
۰۹:۵۲ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
كشوري با اين همه منابع گير 400 مليارد تومنه
اگه اين مترو راه اندازي بشه اجاره مسكن تو تهران هم كاهش پيدا ميكنه بسياري از مردم ميرن پرند
مسولان ما به فكر مردم نيستند
اخه كارمندي كه نهايتاااااا 3 تا 4 تومن حقوق داره بايد تو تهران 1.5 اجاره با 50.60 تومان وديعه
اين ظلم نيست