سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرپرست وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد؛

ارائه طرح‌های اقتصادی برای خلق ثروت در آموزش و پرورش/ جامعه از کم تحرکی رنج می‌برد

حسینی با اشاره به اهمیت تحرک در جامعه و به ویژه میان دانش آموزان گفت: مشکل امروز کم تحرکی و بیماری‌های غیرواگیر است.

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در دیدار با مدیران و کارکنان معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اجرای طرح‌های حوزه تربیت بدنی و سلامت، اظهار کرد: سازمان عریض و طویل آموزش و پرورش برای تحقق اهدافش باید همگرایی و همراهی اجزای سازمان خودش را شکل دهد و تعارضات را به حداقل برساند، فاصله صف تا ستاد را کاهش دهد و شفاف سازی و مشارکت آفرینی کند لذا با این رویکرد بازدید از بخش‌های مختلف وزارتخانه در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: سرعت، شدت و فراگیری دگرگونی‌ها از مشخصات بارز جوامع طوفانی امروزی است، بنابراین باید با کم تحرکی، تقسیم کار مکانیکی، کاربری‌های شهری و محل مسکونی نامتناسب کاربری‌های فضا‌های آموزشی کوچک مقیاس که امکان تحرک بدنی و سلامت را کاهش می‌دهد، از مشخصه‌های این نوع جوامع است و جامعه ما نیز از این نقیصه رنج می‌برد.

۹۰ درصد بیماری‌های مرگ‌آفرین مربوط به سبک زندگی است

حسینی با اشاره به اینکه  بر اساس آمار‌های جهانی و آمار‌های داخلی امروزه بیش از ۹۰ درصد بیماری‌های مهم و مرگ آفرین به سبک زندگی بر می‌گردد البته این آمار جهانی است و ما دخالتی در آن نداریم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه  مشکل امروز ما بیماری‌های واگیردار نیست، ادامه داد: امروز ۲۰ تا ۲۵ درصد وزارت خانه‌های بهداشت و آموزش‌های پزشکی در دنیا و در ایران در سلامت نقش آفرینی می‌کنند و امروز  مشکل اصلی جامعه بیماری‌های غیر واگیردار است.

حسینی بر نقش بوفه‌های مدارس به عنوان پایگاه توانمند سازی تغذیه سالم اشاره و بیان کرد: حوزه تربیت بدنی و سلامت ضمن اینکه بر اساس سند تحول یکی از ساحت‌های شش گانه تعلیم و تربیت است در تمام ساحت‌های پنجگانه دیگر به صورت مستقیم و غیر مستقیم تاثیرگذار است.

اعتیاد ۱۶ نوع آسیب در پی دارد

وی به موضوع اعتیاد هم اشاره و بیان کرد:اعتیاد در فرو پاشی زندگی افراد بیشترین نقش را دارد و دوم اینکه باعث ۱۶ نوع آسیب دیگر هم می‌شود به طوری که ۲۵ درصد از قتل ها، بیش از ۷۰ درصد از طلاق‌ها ناشی از اعتیاد است؛ سوم اینکه روابط انسانی را تحت تاثیر خودش قرار می‌دهد؛ بنابراین حوزه تربیت بدنی در تاب آوری و بازسازی آدم‌ها، توانایی بازسازی فضای پیرامونی جامعه و توانایی در بازسازی محیط پیرامون هر فرد  نقش دارد، لذا در سند تحول، تربیت بدنی و سلامت به عنوان یک ساحت آورده شده است.

حسینی سرمایه گذاری در این حوزه را دارای بهره وری شش برابری توصیف وادامه داد: سرمایه گذاری در ورزش قهرمانی، ورزش همگانی، استعداد یابی، کانون‌های اصلاحی، زیرساخت ها، نیروی انسانی و هر سرمایه گذاری دیگری در این حوزه بهره وری چند برابری را دارد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: به میزانی که ساماندهی نیروی انسانی اهمیت دارد باید به ساماندهی مدارس هم اهمیت بدهیم البته در این ساماندهی دو رویکرد وجود دارد اول آنکه ۲۴ نوع مدرسه داریم که این موضوع قابل قبول نیست و باید کاهش یابد و دومین اینکه مدارسی که قابلیت تعلیم وتربیت تمام ساحتی را ندارند، فرصت تحرک بدنی و اجتماعی و هنری تمام ساحتی در آن‌ها وجود ندارد در نتیجه سلامت نمی‌آفرینند.

حسینی با اشاره به اینکه متخصص‌ترین نیرو‌ها در آموزش و پرورش مربیان تربیت بدنی هستند، گفت: در کالبد مدرسه، نیروی انسانی، محتوای کتاب‌های درسی، برنامه‌های درسی و در تامین اعتبارات در این راستا باید توجه خاصی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های تربیت بدنی متصل به اعتبارات نیست، گفت:  اجرای طرح‌های ورزشی با استفاده از همان امکانات و فضا‌های موجود مدارس و بدون اعتبارات جدید، امکان پذیر است لذا وقتی مدرسه را به عنوان کانون حرکت در نظر می‌گیریم، یعنی با کمترین امکانات بیشترین بهره وری را داشته ایم.

وجود بیش از ۳ هزار مکان ورزشی در آموزش و پرورش 

حسینی از وجود ۳ هزارو ۳۳۹ مکان ورزشی در آموزش و پرورش خبر داد و افزود: طرح های حیاط پویا، انجمن‌های ورزشی، کانون‌های ورزشی، المپیاد‌های درون مدرسه ای، فدراسیون دانش آموزی و مدرسه قهرمان طرح‌های خوبی هستند که باید گسترش یابند و علاوه بر آن ورزش فرهنگیان و بازنشستگان باید در دستور کار همه ۶۷۰ منطقه آموزشی قرار گیرد.

سرپرست آموزش و پرورش ادامه داد: در هر منطقه یک مدرسه بزرگ به مدت ۳ ساعت برای بازنشستگان در نظر گرفته شود تا پیشکسوتان اوقات فراغت، کارآفرینی و هنرآموزی و همچنین صنایع و دستاورد‌های خود را در آن مدرسه به نمایش بگذارند.

وی افزود: اینکه کانون مدرسه هدف قرار گرفته شده، به این علت است که در کانون مدرسه همه اضلاع و ارکانی که می‌توانند در راستای هدف مشارکت داشته باشند و به طور عدالت گسترانه پهنه ۱۰۷ هزار مدرسه نشانه گیری شده است و همه این‌ها با ارتقای کیفیت به نظام تعلیم وتربیت و سلامت و تربیت بدنی به پیش می‌رود.


بیشتر بخوانید: طراحی محتوای آموزشی تکمیلی برای تیزهوشان/ جزئیات اجرای طرح کلاس تیزهوش


افزودن ۴۰ هزار مربی پرورشی به دبیران تربیت بدنی

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: تلاش برای افزایش اعتبارات تربیت بدنی، افزودن ۴۰ هزار مربی پرورشی به دبیران تربیت بدنی کار ارزشمندی است. در حوزه سلامت اجرای طرح‌هایی از جمله؛ پایگاه‌های سلامت تحت عنوان بوفه مدارس، سلامت دهان و دندان، توزیع آهن یاری، ویتامین دی، طرح سفیران سلامت، طرح دادرس و شناسنامه الکترونیکی بهداشت مدارس از جمله برنامه‌های خوبی است که در این معاونت انجام شده است و باید ادامه پیدا کند.

وی بر استفاده بهینه از ظرفیت موجود تاکید و اظهار کرد: کاهش و کنترل احتیاط، طرح مورد، طرح توانمندسازی دانش آموزان معلمان و اولیا، اجرای طرح نماد، همیار مشاور، کانون‌های یاوران زندگی که در ده درصد مدارس در حال اجراست و... از جمله طرح‌های ارزشمند اجرا شده در حوزه تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش است.

حسینی افزود: اینکه یک معاونت در جشنواره شهید رجایی، در حوزه پژوهش در حوزه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و مبارزه با مواد مخدر و در راستای توانمندسازی آموزگاران ابتدایی فعال باشد و رتبه کسب کند، نشان از نوع نگاه حرفه‌ای و انگیزشی همکاران این معاونت است.

وی شورای عالی آموزش و پرورش را به مثابه پارلمان آموزش و پرورش دانست و ادامه داد: درس تربیت بدنی و سلامت به واسطه اهمیتی که دارد باید از موضوعات مطرح شده در شورای عالی آموزش و پرورش باشد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان امکانات قابل توجهی دارد لذا می‌تواند به قطب تربیت بدنی تبدیل شود و این دانشگاه باید سهمیه بیشتری در جذب دانشجو به حوزه تربیت بدنی و سلامت بدهد.

تصویب اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی دانش آموزی

وی از تصویب اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی دانش آموزی در هیئت دولت خبر داد و اظهار کرد: خلق ثروت‌های مشروع از ظرفیت‌های درونی مدارس طرح خوبی برای رهایی آموزش و پرورش از حلقه تنگ محدودیت آفرین و ممنوعیت آور ۴ درصدی بودجه کیفیت بخشی است لذا تبلیغات درون مدرسه‌ای در حاشیه برگزاری المپیاد‌ها و مسابقات ورزشی، می‌تواند یکی از این روش‌ها باشد لذا اگر این موضوع عملی شود فعالیت‌های درون مدرسه بی‌نیاز از اعتبار می‌شود.

حسینی بر ارائه طرح‌های اقتصادی برای خلق ثروت در آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی تاکید و عنوان کرد: پیگیری ورزش کارکنان از آن جهت مهم است که بهره وری سازمانی را ارتقا می‌دهد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.