سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگ تایوان در بازی چین و آمریکا

تایوان تا سال ١٩٧١ نه فقط به‌عنوان تنها «چین» موجود در جهان یک کرسی سازمان ملل را به خود اختصاص داده بود که عضو دایم شورای امنیت نیز بود. تنها شانس غرب در آن دوران این بود که شوروی و چین در عین ارادت به مرام کمونیسم در شیوه‌ها دچار اختلافات جدی بودند و همین باعث می‌شد مسکو در صحنه بین‌الملل پشتیبانی پکن را نکند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، استقرار جنگنده‌های رادارگریز چنگدو G-٢٠ چین در تنگه تایوان بار دیگر درجه تب در این نقطه از شرق آسیا را بالا برد. درواقع به موازات جنگ تعرفه‌ها میان چین و آمریکا که با شل‌کن سفت کن‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده فعلا به آرامشی مقطعی رسیده است، رقابت دو کشور در دیگر عرصه‌ها همچنان با شدت و حدت ادامه دارد.

یکی از زمین‌های بازی دو ابرقدرت اقتصادی حال حاضر دنیا که پتانسیل این را دارد به آوردگاهی مرگبار تبدیل شود، بی‌شک تایوان است. جزیره‌ای ٣٦‌هزار کیلومترمربعی که از سال ١٩٤٩ میلادی در پی استقرار چیانگ کای‌شک انقلابی و مبارز شهیر چینی در آن، با عنوان رسمی «جمهوری چین» و نام بین‌المللی «تایوان» در دنیا شناخته می‌شود.

جالب است بدانید از این تاریخ تاکنون جمهوری خلق چین مدعی حاکمیت تایوان است و از آن سو حاکمان تایوان نیز خود را تنها «چین واقعی» روی کره‌زمین قلمداد می‌کنند.

چین واقعی، چین قلابی!
این‌که با چه اعتمادبه‌نفسی حاکمان تایوان از الحاق جمهوری خلق چین به خود سخن به میان می‌آورند، ریشه در پشت‌گرمی به ایالات متحده آمریکا دارد.

درواقع تایوان نزدیک به هفت دهه است که ضمن استفاده از حمایت‌های سیاسی و نظامی واشینگتن، از این برگ برنده برای کنترل میل تهاجمی چین استفاده می‌کند.

جالب است بدانید تایوان تا سال ١٩٧١ نه فقط به‌عنوان تنها «چین» موجود در جهان یک کرسی سازمان ملل را به خود اختصاص داده بود که عضو دایم شورای امنیت نیز بود. تنها شانس غرب در آن دوران این بود که شوروی و چین در عین ارادت به مرام کمونیسم در شیوه‌ها دچار اختلافات جدی بودند و همین باعث می‌شد مسکو در صحنه بین‌الملل پشتیبانی پکن را نکند.

اما نهایتا با رشد قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی جمهوری خلق چین، دنیا دست از این شوخی بی‌مزه برداشت و ضمن اخراج تایوان از سازمان ملل کرسی آن را با احترامات فائقه تحویل چین داد.

تنگه تایوان، محل تلاقی
این روز‌ها بار دیگر موضوع تایوان به بهانه‌ای برای دعوای لفظی و قدرت‌نمایی نظامی پکن و واشینگتن در برابر یکدیگر تبدیل شده است. ناو‌های جنگی ایالات متحده با این‌که ١٠ مسیر جایگزین برای رفت‌وآمد دارند، اما عمدا تنگه تایوان را که چین شدیدا روی آن حساس است، برای عبور و مرور برمی‌گزینند.

اقدامی که به تایوان قوت قلب داده و نشانه‌ای است از عزم کاخ سفید برای ادامه حمایت ٧٠ ساله خود از این جزیره کوچک و ٢٥‌میلیون نفری. چین با مساحتی ٢٦٦ برابر، جمعیتی ٥٦ برابر و اقتصادی ٢٥ برابر تایوان، هنوز و همچنان بر الحاق این جزیره به سرزمین مادر تاکید می‌کند. تهدید پکن مبنی بر حمله نظامی به تایوان در صورت اعلام استقلال قطعی این کشور از چین، سال‌هاست که روی میز قرار دارد.

این میان تصمیم آمریکا برای فروش بیش از ٢‌میلیارد دلار اسلحه به تایوان و افزایش رفت‌وآمد کشتی‌های جنگی در تنگه تایوان، شاید چین را برای به نمایش گذاشتن یک ضرب شست هشدارآمیز مجاب کند. باید منتظر نشست و دید.

منبع: شهروند

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، رئیس جمهور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.