سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فارس میزبان سمینار تخصصی صادرات به کشور قطر

سمینار تخصصی آشنایی با صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشور قطر با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی و فعالان بخش خصوصی استان فارس در شیراز برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، یدالله رحمانی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در این سمینار تخصصی، گفت: تقویت و توسعه تعاملات اقتصادی فارس و قطر طی چند سال اخیر در دستور کار بوده است.

او با اشاره به سفر اخیر استاندار و جمعی از مدیران استانی به قطر، بیان کرد: کشور قطر با داشتن ۳۵۰ پروژه بزرگ عمرانی نیازمند نیروی کار مشاور، پیمانکار و مصالح ساختمانی است.

رحمانی تصریح کرد: با توجه به استاندارد‌های کشور قطر مشاوران و پیمانکاران و حتی مصالح ساختمانی مورد نظر، خدمات و کالا‌های صادراتی، باید توان رقابت در مقیاس بین المللی را داشته باشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس ادامه داد: به دستور استاندار فارس مقرر شد تیمی کارشناسی به منظور تهیه لیست پیمانکاران مشاوران و تولید کنندگان مصالح ساختمانی مجرب به منظور ارائه به کشور قطر تهیه و تبیین شود که در این راستا میز صادرات خدمات فنی مهندسی استان با ریاست رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دبیری تشکل صادرات خدمات فنی و مهندسی استان تشکیل شد.

او افزود: یک فهرست اولیه توسط سازمان مدیریت برنامه ذیزی تهیه و مقرر شد با هدف صحت سنجی و انتخاب پیمانکاران و مشاوران برتر نظر اعضای صادرات خدمات فنی مهندسی اخذ شود.

رحمانی اظهار کرد: با توجه به استاندارد‌های بسیار سخت گیرانه کشور قطر فهرست نهایی باید با دقت زیاد جمع بندی شود که در خصوص مصالح ساختمانی مقرر شد سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس باید نسبت به سابقه، صلاحیت‌ها و استاندارد‌های بین المللی و تهیه لیست مذکور با فوریت اقدام کند.

خسرو فروغان عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس نیز گفت: تولید و صادرات دو موضوع مهم در توسعه و ارتقای شاخص‌های اقتصادی هر کشور و منطقه است که در استان فارس برای تحقق توسعه و بهبود اقتصاد باید به این دو موضوع توجه ویژه شود.

او تاکید کرد: شرایط امروز اقتصادی کشور، شرایط صادرات را روز به روز با مشکل مواجه کرده به طوری که بخش‌های مختلف اقتصادی ما از جمله صنعت، صنوف، تولید و خدمات تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفته اند.

فروغان با اشاره به موقعیت جغرافیایی کشور ایران و ظرفیت‌های صادراتی گفت: کشور‌های همسایه ما از جمله کشور‌های حاشیه خلیج فارس ظرفیت خوبی برای صادرات محصولات و تولیدات استان فارس هستند که از این فرصت‌ها به خوبی استفاده نشده است.

او بیان کرد: امروز بخش خدمات و خدمات فنی و مهندسی یکی از بخش‌های مهم و تاثیرگذار در صادرات است که فارس نیز در این زمینه یکی از استان‌های مستعد و برخوردار است که می‌تواند یکی از بخش‌های همراه با ارزش افزوده در اقتصاد استان باشد.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی فارس با تاکید بر موازی کاری در صادرات خدمات فنی و مهندسی در استان اضافه کرد: در بخش خدمات فنی و مهندسی فارس افراد بسیار توانمندی فعالیت دارند.

فروغان اظهار کرد: در زمانی که کشور قطر دچار بحران‌های سیاسی شده بود، کشور ایران و فارس اولین صادرکنندگان به این کشور بودند به طوری که میز صادرات به قطر در اتاق بازرگانی فارس فعال شد.

او گفت: برگزاری جام جهانی ۲۰۲۰ ظرفیت دیگری در کشور قطر است که در حال برنامه ریزی برای بهره برداری مناسب و مثبت از این فرصت برای صادرات استان هستیم و در این زمینه تمرکز ما بر صادرات خدمات فنی و مهندسی به این کشور است.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه در این زمینه رایزنی‌هایی با مسئولان کشور قطر انجام شده است، افزود: اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی وظیفه دارد در راستای هدایت و حمایت و تسهیل شرایط صادرات و صادرکنندگان اقداماتی را انجام دهد، اما حضور فعالان بخش خصوصی، تشکل ها، انجمن ها، اتحادیه‌ها و متخصصان امر صادرات نیز نکته حائز اهمیتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

فروغان افزود: در حال ساماندهی و فراهم کردن ساز و کار برای تقویت صادرات خدمات فنی و مهندسی از استان فارس به کشر قطر با مسئولان استان هستیم که جزییان آن به زودی به فعالان بخش خصوصی استان اعلام می‌شود تا بتوانیم صادرات موفقی داشته باشیم.

همچنین رضا ساداتی رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس بیان کرد: کشور قطر طرح‌های متعددی دارد که نیرو‌های متخصص استان فارس می‌توانند در قالب صادرات خدمات فنی و مهندسی اقدامات خوبی را به کشور قطر ارائه کند و صادرکنندگان ما حضوری موفق در بازار این کشور داشته باشند.

انتهای پیام/ت

برگزاری سمینار تخصصی صادرات در فارس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.