سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هشدار یک مرکز تحقیقاتی درباره عبور جهان از سقف مصرف مجاز منابع طبیعی

یک سازمان تحقیقاتی اعلام کرد انسان هر سال بیشتر از چیزی که طبیعت قادر به تولید آن است، مصرف می‌کند به طوری که روز ۲۹ ماه ژوئیه روز عبور از سقف مصرف بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، سازمان دبلیو دبلیو اف WWF با تکیه بر تحقیقات انجام گرفته توسط مرکز تحقیقاتی global footprint network اعلام کرد روز ۲۹ ماه ژوئیه روز عبور از سقف مصرف بود. انسان هر سال بیشتر از چیزی که طبیعت قادر به تولید آن است، مصرف می‌کند.

این سازمان غیردولتی نحوه مصرف انسان در زمین را زیر سوال برده و افزود در ۵ ماه آینده سال جاری، ما عملا منابع سال آینده زمین را مصرف می‌کنیم.

گزارشگر فرانس ۲۴ گفت: از امروز به بعد، ما بیشتر از آن چه زمین در سال قادر به تولید آن است را مصرف خواهیم کرد. این سازمان روز بیست و نهم ماه ژوئیه را به عنوان روز «عبور از سقف مصرف» اعلام کرد. بر اساس گزارش سازمان غیردولتی دبلیو دبلیو فرانس W.W.France ما در جهان بیشتر از آن چه طبیعت در سال قادر به تولید بوده ماهی صید کرده ایم، بیشتردرخت قطع کرده ایم و بیش از حد در زمین کشت کرده ایم. این تاریخ در سال‌های مختلف متغیر و متفاوت بوده است. در سال ۱۹۷۱، ماه دسامبر به عنوان روز عبور از سقف مصرف اعلام شد. اما در سال جاری ۲۹ ژوئیه روز عبور از سقف مصرف اعلام شده است. برای حل این مشکل راه حل وجود دارد. اولین راه حل کاهش گاز‌های آلاینده است که نیمی از آسیب‌های زیست محیطی را موجب می‌شود.

فرانس ۲۴ بخشی از سخنان آرنو گوفیه از دبلیو دبلیو فرانس را پخش کرد.

وی در توضیح راه‌های کاهش آلاینده‌ها گفت: تغییر در نیروی متحرکه خودرو‌ها و تبدیل آن به موتور‌های برقی، کاهش ترددها، خودداری از رفت و آمد‌های غیرضروری و افزایش مالیات بر بخش حمل و نقل هوایی. با به نصف رساندن میزان گاز‌های آلاینده، روز عبور از سقف مصرف سه ماه به تعویق می‌افتد.

مجری گفت: در این خصوص با ماتیس واکرناگل بنیانگذار و رئیس گلوبال فوت پرینت نت ورک که در این مورد تحقیق کرده است، گفتگو می‌کنیم. روز عبور از سقف مصرف چطور محاسبه می‌شود؟ شما در تعیین این روز چه داده‌هایی را مد نظر قرار می‌دهید؟

واکرناگل پاسخ داد: محاسبات نسبتا ساده است. ما برای تعیین میزان مصرف منابع در محاسبات مان، پانزده هزار داده از کشور‌های مختلف را بررسی می‌کنیم. محاسبه مصرف منابع به نحوه محاسبه پول شباهت دارد. در این روش میزان نحوه مصرف در هر کشور در جهان محاسبه می‌شود. ما امروز می‌بینیم که در جهان هفتاد و پنج درصد بیشتر از آن چه زمین تولید کرده، مصرف می‌شود.

مجری پرسید: در میزان مصرف کشور‌ها یک نابرابری واقعی وجود دارد. کدام کشور‌ها بیشتر از سایرین از منابع استفاده می‌کنند؟

واکرناگل پاسخ داد: بله. در این زمینه تفاوت‌های زیادی وجود دارد. در کشور‌های حاشیه خلیج فارس مثل قطر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، کویت مصرف منابع بالاست.

مجری پرسید: برای کاهش این میزان مصرف در جهان چه باید کرد؟ آیا می‌توان میزان مصرف منابع را کاهش داد؟ چطور این خواسته محقق می‌شود؟

واکرناگل پاسخ داد: قبل از هر چیز باید بگوییم که چطور می‌توان میزان مصرف منابع را کاهش داد. من فکر می‌کنم این اصلی‌ترین مشکلی است که وجود دارد. زمان آغاز تلاش در مورد تغییرات آب و هوایی مسئله‌ای بسیار مهم و یک اقدام ارزشی است. این اقدام هر چه زودتر باید انجام بگیرد. ما از اهمیت منابع بی خبر هستیم. ما پول نمی‌خوریم، ما از این منابع غذای مان را تامین می‌کنیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.