سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از خودرو‌های تاکتیکی بومی/ (۴)

«کامیون ذوالجناح» اسب قدرتمند نیروهای مسلح در میدان نبرد + فیلم و تصاویر

به گزارش خبرنگار  حوزه دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، خودروهای تاکتیکی یکی از ابزارهای بسیار مهم در عرصه های نبرد با دشمنان هستند. این خودروها به جهت لزوم بهره گیری در این زمینه ها باید از ویژگی های شاخصی برخوردار باشند. متخصصان ایرانی هم براین اساس طراحی و ساخت این خودروها مدنظر قراردادند.

باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا طی مجموعه گزارش هایی خودروهای تاکتیکی بومی و ساخت داخل را معرفی کند. 

در نخستین گزارش از این مجموعه به بررسی خودروی تاکتیکی سفیر پرداختیم که در صنایع خودرویی فتح ساخته شده و  سال ۸۷ از آن رونمایی شد. این خودرو از نظر ویژگی‌های فنی شباهت زیادی به خودرو‌های جیپ داشته و از نظر عملکردی همانند آن‌ها عمل می‌کند. سفیر در جبهه های مختلفی از ایران تا سوریه حضور داشته و حتی سودان هم یکی از مشتریان پروپاقرص این خودروی تاکتیکی پرتوان ساخت صنایع دفاع کشورمان است.

دومین گزارش از این مجموعه خودروی تاکتیکی ارس را بررسی کرد که نوعی خودروی تاکتیکی فرماندهی ساخت وزارت دفاع کشورمان است. این خودرو روز ۳۱ مرداد ۹۱، همزمان با روز ملی صنعت دفاعی کشور با حضور وزیر دفاع و رئیس جمهور وقت، محمود احمدی نژاد، رونمایی شد. 

در سومین گزارش کامیون تاکتیکی نینوا را بررسی کردیم که قابلیت حمل انواع موشک‌ها و تسلیحات سنگین را داراست و  در ۸ مهر ۹۱ از آن رونمایی شد. این کامیون ساخت نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده و یکی از بهترین‌ها در نوع خود به شمار می‌آید. وظیفه اصلی کامیون نظامی نینوا گشت زنی بوده، ولی با توجه به استحکام بسیار بالای بدنه و قابلیت نصب تجهیزات و تسلیحات سنگین و عبور از مناطق صعب العبور، قابلیت استفاده به عنوان یک خودروی نفر بر و پشتیبان را نیز دارد.

در قسمت چهارم از این مجموعه قراراست تا کامیون ذوالجناح که یکی از انواع خودروهای تاکتیکی ساخت کشورمان است را بررسی کنیم که متن کامل آن در ذیل آمده است.

کامیون ذوالجناح

ذوالجناح یک کامیون فوق سنگین ساخت نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده که به منظور حمل سامانه های موشکی S-۳۰۰ و باور ۳۷۳ طراحی شده است. این خودروی نظامی وزنی در حدود ۲۱ تن دارد. البته باید توجه داشت که برای حمل‌و‌نقل سیستم‌های دفاع هوایی؛ چنین خودروی عظیم و بزرگی مورد نیاز نیست و باید کارکرد‌های دیگری را هم برای ذوالجناح در نظر گرفت.
 

از دیگر قابلیت‌های خودروی نظامی ذوالجناح می‌توان به عبور از رودخانه با عمق ۱.۵ متر، حمل بار به وزن ۳۰ تن و حمل محموله‌هایی با طول بیش از ۵ متر اشاره کرد. از این کشنده قدرتمند تا کنون دو دستگاه ساخته شده و در اختیار نیرو‌های مسلح ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.

مشخصات فنی 

نمونه اولیه این خودروی فوق سنگین در سال ۹۲ رونمایی شده و دو سال بعد نسخه نهایی و بروزتر آن معرفی شد. ذوالجناح ایرانی شبیه به Wanshan WS ۲۵۰۰ چینی‌ها بوده و شاید نسخه بروز شده MZKT بلاروس باشد؛ بنابراین می‌توان این احتمال را داد که ذوالجناح ایرانی براساس پلتفرم MZKT بلاروس ساخته شده باشد. ذوالجناح ارتفاع بیشتری نسبت به نمونه‌های شرقی خود داشته و به همین دلیل مورد توجه کارشناسان نظامی جهان قرار گرفته است.
 

ذوالجناح برای حرکت برروی سطح جاده طراحی نشده و باید این خودروی عظیم را در مناطق بیابانی و… حرکت داد. نقش آفرین اصلی در خودروی تاکتیکی و فوق سنگین ذوالجناح؛ شاسی ۱۰ اینچی آن است که امکان حمل باری با وزن ۳۰ تن را فراهم می‌کند. به همین دلیل این خودرو بیشتر برای حمل سیستم‌های دفاع موشکی مناسب است؛ اما با این وجود ذوالجناح توان حمل موشک‌های بالستیک، رادار‌ها و… را دارد.

کابین این خودروی نظامی کوچک بوده و تنها راننده و کمک راننده را حمل می‌کند. برای دسترسی به پیشرانه ذوالجناح برخلاف سایر خودروی‌های هم کلاس باید از قسمت جلوی کابین و همانند کامیون‌های معمولی عمل کرد.
 

براساس شنیده‌ها کامیون ذوالجناح  از یک پیشرانه دیزلی توربوشارژ ایرانی با قدرت ۵۰۰ اسب‌بخار استفاده می‌کند. ولی بسیاری از کارشناسان نظامی معتقد هستند که پیشرانه مذکور یکی از پیشرانه‌های مشابه با Deutz آلمان است. نکته قابل توجه در محل قرارگیری پیشرانه ذوالجناح این است که در زیر کابین آن قرار گرفته و این موضوع کمی جالب به نظر می‌رسد؛ زیرا به دلیل حفظ امنیت در هم رده‌های بلاروسی، روسی و چینی ذوالجناح، پیشرانه در پشت کابین قرار گرفته است.

ذوالجناح ۵ محور داشته و راننده توان کنترل و گردشِ دو محور جلو و محور انتهایی آن را دارد. همچنین ذوالجناح از سیستم CTIS به منظور بالابردن عملکرد فنی و تاکتیکی خود استفاده می‌کند.

«ذوالجناح» در رسانه های خارجی

پایگاه خبری تحلیلی TREND آذربایجان طی گزارشی در تاریخ ۲۰ آوریل ۲۰۱۴ درباره تسلیحات و تجهیرات رونمایی شده نیروی زمینی ارتش ضمن اشاره به لیست کامل این تجهیزات به کامیون ذوالجناح هم اشاره کرده است.

پایگاه خبری ARMY RECOGNITION یک روز بعد از رونمایی این کامیون در مطلبی به بررسی این خودرو پرداخته است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۱:۵۰ ۱۷ مرداد ۱۳۹۸
وقتی میشه توی این کشور یه موتور توربودیزل پونصد اسب بخاری تولید کرد یا وقتی توان ساخت یه شاسی ده اینچی رو داریم چرا دولت که مالک و سهام دار اصلی شرکتای بزرگ خودروسازی هست با ارتش توافق نمیکنه که گاری های متحرکشونو ایمن تر کنن؟ مگه این کامیون و امثالش واسه حفظ جون این مردم ساخته نمیشن؟ خب الان پراید و پژویی که ایرانخودرو و سایپا میسازن که بیشتر از دشمن داره ایرانیارو میکشه اتاق ماشینای ساخت داخل اییینقدر سبک و بی کیفیت و نازک ساخته میشن که حد نداره شاسی یه ماشین پنجاه میلیونی اینقدر نازک ساخته شده که میشه با دوتا انگشت خمش کرد (اغراق نمیکنم)
م
۱۰:۵۶ ۰۹ مرداد ۱۳۹۸
باید ازاین هم قوی تر باشیم
ناشناس
۰۱:۲۳ ۰۹ مرداد ۱۳۹۸
خیلی هم عالی
کوروش
۰۰:۱۶ ۰۹ مرداد ۱۳۹۸
احسنت
ناشناس
۲۰:۳۱ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
عالللللیییییییییییی
ناشناس
۱۵:۵۲ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
الله اکبر لا اله الا الله محمد رسول الله علی ولی الله
ناشناس
۱۵:۵۲ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
واقعاعالی دمتون گرم
حمید
۱۴:۲۳ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
واقعا غول هست. اگر اینا زمان جنگ بود ... دستتون درد نکنه من لذت بردم و به ایرانی بودنم میبالم...
Moein
۱۴:۱۱ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
من وقتی اینارو میبینم ب ایرانی بودنم افتخار میکنم
سعید
۱۴:۰۱ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
الهی در و بلاتون بخره سر شرکتهای خودروساز داخلی
درود به شرفتون
اصغر روحناهی
۱۳:۴۲ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
فقط میتوان گفت درود بر شرف وغیرتتان منتظر طرحها و ساخت های دیگر وبروزتر وتکپر این عزیزان هستیم
ناشناس
۱۳:۲۷ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
خوشحال ميشم اينارو ميبينم
م
۱۳:۰۱ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
درود بر سپاه پاسداران
ناشناس
۲۳:۴۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
این ساخت ارتش هست
ناشناس
۱۲:۵۰ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
همش که کپی بود
ناشناس
۲۰:۳۶ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
دیرگفتی خسته نباشی
احسان
۱۲:۴۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
آخه اسم کامیونو میذارن ذوالجناح؟!
ذوالجناح اسب جنگی بود
اسم یه خودرو جنگی مدرنو باید میذاشتن ذوالجناح
ناشناس
۱۱:۲۶ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
درود بر شرفتون عاليه
ناشناس
۱۱:۱۵ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
ابهتی داره برا خودش
حال کردم با ابهتش
کاوه
۱۰:۴۶ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
دستتون درد نکنه ولی یی زحمت شما که اینقدر خودکفا شده اید این لوازم پراید رو هم تولید کنید که به بهانه تحریم مردم رو مجبور به خرید پراید 50 میلیونی نکنند .
ناشناس
۱۲:۵۱ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
پرايد مربوط به نيروهاي مسلح نميشه
ناشناس
۱۰:۳۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
باید روی جذابیت طراحی محصولات نظامی بیشتر کار بشه.
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
چه حرفیه آخه میزنی این خودروها برای اهداف تجاری که ساخته نمیشن
ناشناس
۱۲:۱۷ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
موافقم.
محمد315
۱۰:۳۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
واقعا عالیه خدا قوت
لطفا خودروی سواری هم بسازید
خسته شدیم از دست ایران خودرو و سایپا
یه چند تا خودروی داخلی هم بسازید اونا یاد بگیرن
چقدر میخوان مونتاژ کنن
ناشناس
۰۸:۴۷ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
اهان کاميون به اين ميگند
ناشناس
۰۸:۳۳ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
خیلی خوبه انشاالله شاهد پیشرفت روز افزون نیروهای مسلح کشورمان در همه عرصه های مختلف باشیم
ناشناس
۰۷:۵۱ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
واقعا جالبه
ناشناس
۰۷:۴۴ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
برفپاکنهای ذوالجناح چرا انقد کوچیک و بده؟! نصف شیشه را پاک میکنه!!
رضا
۰۹:۴۴ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
برای اینکه در زمان جنگ جهت استتار بیشتر و عدم تابش نور توسط شیشه . شیشه خودروهای جنگی را گل میپاشند و فقط یک نیم دایره کوچک جهت دید راننده تمیز میکنند که برف پاکنهای این خودرو برای این منظور کافی است . فقط یک نیم دایره کوچک جهت دید راننده رو پاک میکند نه کل شیشه رو
ناشناس
۱۰:۳۷ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
شاید به خاطر رعایت کردن اصول استتار در میدان نبرده
ناشناس
۱۲:۱۴ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
اوکی.ولی اون یکیش برفپاکن اتوبوسی داره که!؟
ناشناس
۰۷:۳۴ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
درود بر نیروهای مصلح ایران ِِ چرا همکاری لازم برای تولید یک خودرو سواری با کیفیت با نیروهای متخصص عزیزمان در نبروهای مصلح انجام نمی شود
ناشناس
۰۸:۰۲ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
مجید جان مسلح نه مصلح
ناشناس
۰۸:۵۲ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
خودروسازي رو بدن دست نيروهاي مسلح
ناشناس
۰۹:۵۰ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
چون خودروسازي دست اين عزيزان نيست بايد از کس ديگه مطالبه کني دوست عزيز
ناشناس
۰۷:۰۹ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
فقط 2 تا ساختن ؟ بازم از هیچی بهتره..
ناشناس
۰۱:۲۶ ۰۹ مرداد ۱۳۹۸
نه داداش، اینطوری کم اعتقادی دیگه، پ میخواستی مث ایرانخودرو میلیون میلیون بسازن انبار کنن تا گرون بشه بیارن وسط؟؟ عجب !!! چشت که شور نیست آره ؟