سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

بازاریابی با سلبریتی‌ها در اینستاگرام یکی از گرانترین روش‌های تبلیغات

در سال‌های اخیر یکی از روش‌های متداول و البته گران برای تبلیغات در سراسر جهان، استفاده از سلبریتی‌ها بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، اگر شما صاحب یک کسب‌وکار باشید، پس حتماً به تبلیغ در اینستاگرام فکر کرده‌اید چراکه این روزها اینستاگرام بزرگترین رسانه برای نشان دادن محصولات و تبلیغات است. اگر به تأثیر معجزه‌آسای تبلیغ در اینستاگرام اعتقاد ندارید، پس بی‌شک نمی‌دانید که برای پارو کردن پول باید به اینستاگرام سری بزنید  ولی در نظر داشته باشید که برای تبلیغات در اینستاگرام و هزینه کردن برای آن باید خیلی هوشمند باشید. به هرحال بیزنس خرج دارد و آدم باید جایی خرج کند که سرمایه به او برگردد. اما نکته مهم این است که چگونه تبلیغ کنیم؟ اصلاً چطور تبلیغ کنیم که باعث افزایش فالوور در اینستاگرام شود و مشتری‌ها سراغمان بیایند؟

باید گفت یکی از راه‌های فروش بالا این است به سراغ سلبریتی‌ها بروید؛ اینکه کدام سلبریتی بهتر است جمله صحیحی در این موضوع نیست باید بدانید کدام یک بیشتر به کار شما می‌آید و نکته مهم‌تر این است که کدام یک با بودجه شما جور درمی‌آید.

اما سلبریتی چیست؟

سلبریتی در واقع به افراد مشهور اطلاق می‌‌شود و معادل فارسی آن می‌تواند ستاره یا شخص مشهور باشد. هر فرد تأثیرگذار، مشهور و شناخته‌شده‌ در عرصه سیاست، اقتصاد، علم و فرهنگ، سینما مدلینگ و... می‌تواند یک لبریتی محسوب شود. البته این ستاره‌ها سلبیرتی شدن را مدیون رسانه‌هایی هستند که آنها را به کل دنیا می‌شناسانند. به همین دلیل بیشتر مدها، ترندها و سبک‌های جدید را سلبریتی‌ها روی کار می‌آورند؛ زیرا آنها دیده شدند.

بیایید به نرخ تبلیغات در خارج از کشور بپردازیم و بدانیم سلبریتی‌های آنها تا چه میزان کسب درآمد می‌کنند.

کریستیانو رونالدو:

وی به عنوان ستاره پرتغالی فوتبال، در سال ۲۰۱۸ میزان مبلغی که به ازای انتشار هر یک پست تبلیغاتی در اینستاگرام گرفته است، ۷۵۰ هزار دلار بود؛ در حالی که مبلغ آن در سال ۲۰۱۷، ۴۰۰ هزار دلار بوده است. تعداد فالوور‌های رونالدو، ۱۳۷ میلیون نفر اعلام شده است.

نیمار دا سیلوا سانتوس:

نیمار نیز به عنوان یکی از ستارگان فوتبال برزیل، در سال گذشته به ازای اشتراک‌گذاری هر یک پست تبلیغاتی در صفحه اینستاگرامی خود مبلغی معادل ۶۰۰ هزار دلار گرفته است. تعداد فالوور‌های وی ۱۰۰ میلیون نفر اعلام شده‌ است.

لیونل مسی:

میزان مبلغی که این ستاره آرژانتینی فوتبال، برای هر پست تبلیغی در سال ۲۰۱۸ میلادی گرفته است، نیز ۵۰۰ هزار دلار تخمین و اعلام شده است.

داونی راک جانسون «therock»:

تعداد فالوور: ۱۰۹/۰۰۰/۰۰۰ نفر

درآمد اینستاگرامی: ۶۵۰۰۰۰ دلار برای هر پست

تعداد فالوور‌های صفحه اینستاگرامی وی نیز ۱۰۰ میلیون نفر اعلام شده است.

البته محاسبه درآمد بازیگران و هنرمندان ایرانی با توجه به تعداد فالورهایشان زیاد سخت هم نیست. کافیست یک حساب سرانگشتی داشته باشید تا نرخ حقیقی را بدست آورید.

وقتی به صفحات سلبریتی‌های وطنی سر می‌زنیم مشاهده می‌شود که هرکدام از آن‌ها دنیای رنگارنگی را برای خود ساخته‌اند به طوری که یک روز با حضور در یک رستوران مجلل، روز دیگر با حضور در کافه‌ها و افتتاح آن‌ها مبالغ چشمگیری به جیب می‌زنند.

نکته قابل توجه اینجاست که این افراد بعضاً اقدام به تبلیغات اجناسی می‌کنند که از کیفیت خوبی برخوردار نیست و فروشگاه مورد نظر حتی نتوانسته است مجوزی برای تبلیغات محصول خود کسب کند. این افراد کوچکترین موارد را نیز تبلیغ می‌کنند و به تمام مخاطبان خود استفاده از این محصولات را پیشنهاد می‌دهند.

از نظر این دسته از سلبریتی‌ها کاربران تنها ابزاری هستند که باید در دام این تبلیغات قرار گیرند و با هر کلیک از سوی آنان، جیب گرداننده صفحه را روزبه‌روز غنی‌تر کنند.

نرخ تبلیغات برای هر سلبریتی متفاوت است

نرخ تبلیغات در اینستاگرام و تلگرام وابسته به هر هنرمندی متفاوت است. هر پست متناسب با میزان فالوور شخص هزینه‌هایی از ۱ تا ۲۰ میلیون تومان برمی‌دارد. مثلاً یکی از این سلبریتی‌ها برای یک پست اینستاگرامی که ۲۴ ساعت منتشر کند، حدود پنج تا هفت میلیون تومان پول می‌گیرد. اما تبلیغات در میان افرادی که از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند، متفاوت‌تر است.

این هنرمندان بیشتر در قالب استوری اینستاگرامی تبلیغات می‌کنند و استوری‌های اینستاگرامی بین سلبریتی‌ها از ۵ تا ۲۰ میلیون تومان قیمت دارد که البته می‌شود با کمی چانه زدن یکی دو تومان هم از آن‌ها تخفیف گرفت. به این ترتیب می‌توان گفت که بازار کار در شبکه‌های اجتماعی برای سلبریتی‌ها بسیار داغ است. با وجود شبکه‌های اجتماعی موج جدیدی از تجارت در ایران به کمک هنرمندان آمده است که بیشتر، این فضا‌ها تبدیل به فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای شده است که دیگر نیازی به پرداخت مالیات و هزینه رهن و اجاره برای این هنرمندان نیست.

امیر ناظمی عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: سلبریتی‌ها اصلی‌ترین بازیگران شبکه‌های اجتماعی هستند. شاهد کسب درآمد سلبریتی‌ها از شبکه‌های اجتماعی و اثرگذاری آنها هستیم و عمده درآمد آنها تحت‌الشعاع پست‌های اینستاگرامی است.

وی با بیان اینکه سلبریتی‌ها در ایران از ۱۵ تا ۳۵ میلیون تومان می‌گیرند و در اینستاگرام پست می‌گذارند و این مبلغ برای تلگرام ۱۰ میلیون است اظهار کرد: اکنون جایگزین‌های رسانه‌های متداول، کارکردهای خود را دارند و با افرادی روبرو هستیم که صرفاً بلندگو هستند بدون آنکه فکری پشت بیانات آنها باشد.

گزارش از سارا کیـا

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.