سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کیهانی: درخواست مالی ۲ مربی دوومیدانی غیر متعارف بود/ هزینه‌های حدادی حدود ۱۷، ۱۸ هزار دلار است/ تصمیمی برای حضور در انتخابات نگرفتم

رئیس فدراسیون دوومیدانی گفت: یکی، ۲ مربی در چند ماه گذشته درخواست‌هایی داشتند که از طرف فدراسیون قابل اجابت نبود.

به گزارش خبرنگار پایه و آبی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، مجید کیهانی رئیس فدراسیون دوومیدانی درباره مسائل مختلف و حاشیه‌های این رشته ورزشی صحبت‌هایی مطرح کرد.

رئیس فدراسیون دوومیدانی درباره طرح سازماندهی مربیان داخلی و اینکه این مربیان رضایتی از فدراسیون ندارند، گفت: حواشی که در دوومیدانی به خاطر انتخابات است و این موضوع در همه رشته‌های ورزشی وجود دارد و شدت حواشی در دوومیدانی بیشتر است. متاسفانه حواشی در دوومیدانی آن قدر زیاد بوده است که روسای پیشین فدراسیون علی رغم همه زحماتی که برای این رشته ورزشی کشیدند با شرایط مطلوبی از فدراسیون خداحافظی نکردند یعنی   ۴ رئیس دوومیدانی با اشکال مختلف کار کردن در فدراسیون را  در واقع عطایش را به لقایش بخشیدند.

مربی باید در چارچوب کار فدراسیون دوومیدانی کار کند 

او ادامه داد: ما در فدراسیون دوومیدانی چارچوب مشخصی داریم  و هر کسی براساس چارچوب یعنی همان ظرفیت‌های فدراسیون باید کار کند و ما نمی‌توانیم تعهداتی بدهیم که خارج از چارچوب فدراسیون باشد و نتوانیم به آن عمل کنیم. ممکن است یک مربی در جایی خواسته‌ای داشته باشد که فدراسیون توان انجام آن خواسته را نداشته باشد و آن مربی ممکن است به معترض فدراسیون تبدیل شود. به طور حتم مربیانی مدنظر ما هستند که در چارچوب کاری که فدراسیون مشخص کرده فعالیت کنند. اگر من مربی خواسته‌ای داشته باشم و فدراسیون انجامش بدهد خوب است وگرنه این طور نیست این موضوع را ملاک قضاوت خود قرار ندهید. به طور حتم هدف ما استفاده بهینه و اولویت ما مربیان داخلی هستند منتهی مربی که در چارچوب فعالیت‌های فدراسیون حرکت کند و در واقع سعی می‌کنیم  برای مربیان داخلی شرایط حداکثری را فراهم کنیم.

برخی از مربیان در خواست هایی خارج از توان فدراسیون داشتند 

کیهانی درباره چارچوب‌های فدراسیون دوومیدانی گفت:  ما اکنون طرح ساماندهی مربیان داخلی در نظر داریم که حدود ۴۰ مربی را در قالب این طرح مشخص کردیم که با توجه به سطح مدارک، نتایج و شاگردانی که تربیت کردند دسته بندی می‌کنیم و ماده‌های مختلفی که این مربیان باید فعالیت کنند را مشخص می‌کنیم و یکی از اصلی‌ترین چارچوب‌های  ما مسئله مالی است یعنی ما شرایطی داریم که یک مربی درخواستی داشته باشد که از شرایط ما عدول کند و امکان اجابت درخواست آن مربی را نداریم؛ بنابراین چارچوب‌های مختلفی هست که روی آن کار می‌کنیم و در چند ماه گذشته یکی، ۲ مربی ما درخواست‌هایی  داشتند که  از طرف فدراسیون قابل اجابت نبود و اعتراض‌هایی داشتند که من اعلام می‌کنم که به طور حتم کسی که در چارچوب فدراسیون حرکت کند و در واقع دستورالعمل‌ها و ضوابط فدراسیون عمل کند ما با همه توان از او حمایت کرده و استفاده مطلوب می‌کنیم منتهی کسانی هستند که درخواست‌هایی خارج از توان و چارچوب ما داشتند. 

کیهانی درباره اینکه برخی از مربیان داخلی درخواست‌های مالی داشتند و اینکه آن‌ها حقوق ماهیانه خواستند، گفت: بله درخواست‌های مالی داشتند، اما حقوق ثابت نخواسته بودند. قرارداد این مربیان در فدراسیون موجود است و ما به تعدادی از مربیان خود هم سطح سرمربیان  تیم ملی تکواندو، ووشو و به یکی از مربیان خود هم سطح مربی تیم ملی کشتی حقوق ماهیانه پرداخت کردیم. علاوه بر این پاداش وزارت ورزش و فدراسیون دوومیدانی برای مربیان موفق که ورزشکاران آن‌ها مدال کسب می‌کنند در کنار حقوق پرداخت کردیم. منتهی اگر کسی درخواست غیرمتعارفی داشته باشد که از توان فدراسیون دوومیدانی خارج باشد به طور حتم ما از همان ابتدا درخواستش را قبول نمی‌کنیم.

به چند مربی خود حدود ۶ میلیون حقوق دادیم 

رئیس فدراسیون دوومیدانی درباره درخواست متعارف فدراسیون دوومیدانی چقدر است، گفت: خدمت شما گفتم ما برای مربیان و ورزشکاران شاخص حقوق متعارف در رشته‌های ورزشی دیگر را پرداخت می‌کنیم. سرمربی تیم ملی کشتی حدود ۶ میلیون می‌گیرد که سرمربیان برخی از رشته‌های ورزشی ما حقوقشان ۴ میلیون بوده است که همین رقم‌ها را به چند مربی پرداخت کردیم، اما میانگین حقوق مربیان داخلی ما از این رقم پایین‌تر است.

پاداش محوری عامل موفقیت در چند مسابقه بوده است 

کیهانی درباره اینکه پاداش محوری را سرلوحه خود قرار دادند و حقوق مربیان و ورزشکاران را حذف کردند و همین مشکلاتی را ایجاد کرده است و شایعه شده که ورزشکاران برای اینکه مدال بگیرند دوپینگ می‌کنند و آمار دوپینگ در رشته دوومیدانی افزایش یافته است، گفت: اصلا این طور نیست و شما بگویید از اول سال تاکنون چند تست دوپینگ ما در دوومیدانی داشتیم و مثبت اعلام شدن یک ورزشکار آمار بالایی نیست. ما در همه مسابقات از ورزشکارانی همانند احسان حدادی، تفتیان و مرادی تست گرفتیم و علاوه بر این رقابت‌های بین المللی نوجوانان در هنگ هنگ از همه ورزشکاران ما تست گرفتند. ما قبل از اعزام تست گرفتیم و منکر این قضیه نمی‌شوم و این موضوع در همه رشته‌های ورزشی وجود دارد اما اینکه بدون مطالعه این صحبت‌ها را مطرح کنیم درست نیست. وادا به شدت نظارت می‌کند و احسان حدادی، حسن تفتیان و ورزشکاران شاخص ما به شدت زیر ذره بین کمیته ضد دوپینگ هستند و ما هم از ورزشکاران خود مراقبت می‌کنیم. موضوع پاداش محوری عامل موفقیت دوومیدانی در چند مسابقه بوده است و ما باید بتوانیم به سمتی برویم که مربی و ورزشکاری که نتیجه می‌گیرد بیشتر حمایت شود و اگر سیستمی ایجاد کنیم که به جماعتی فقط  حقوق بدهیم درست نیست و سیستمی که بهره دهی داشته باشد نیست.

کیهانی درباره اینکه آمار مشخصی برای تست‌های دوپینگ وجود دارد، گفت: به طور متوسط در هر مسابقه از ۴، ۵ ورزشکار تست دوپینگ می‌گیریم و با دقت همه ورزشکاران را زیر نظر می‌گیریم به طور مثال در مسابقه قهرمانی کشور پیر جهان که رکورد زد از او تست دوپینگ گرفتیم. همچنین به صورت رندوم از ورزشکاران خود تست دوپینگ می‌گیریم که در دستور کار ما قرار دارد.

مدال بازی های آسیایی حسین کیهانی به قوت خود باقی است 

رئیس فدراسیون دوومیدانی درباره اینکه حسین کیهانی مدال بازی‌های آسیایی را از دست داد یا نه! گفت: نه مدال بازی‌های آسیایی به قوت خود باقی است و تمام تست‌هایی که از حسین قبل از بازی‌های آسیایی گرفته شد به طور کامل منفی است و جوابش به فدراسیون ابلاغ شده است و همه مدال‌های کیهانی قبل از مسابقات  قطر به قوت خود باقی است.  

او درباره وضعیت محمد حسین اباغلی بیان کرد: این ورزشکار در سن ۱۹ سالگی  ۴ سال پیش تست دوپینگش مثبت شد و دوره محرومیت این ورزشکار ۱۰ مرداد ماه تمام می‌شود و امیدوارم او به طور سریع به تیم ملی دوومیدانی برگردد.

از بزرگان دوومیدانی  درخواست می کنم کمتر به مسائل حاشیه ای  بپردازند 

کیهانی درباره اینکه برنامه هایش برای پایان دادن به حواشی در دوومیدانی چیست تا ثبات در این رشته ورزشی ایجاد شود، گفت: ما نهایت تلاش خود را می‌کنیم که رضایتمندی افراد ایجاد شود و وظیفه خدمت رسانی به همه بزرگان و پیشکسوتان داریم و بهترین شرایط متناسب با وضعیت فدراسیون برایشان ایجاد می‌کنیم منتهی درخواست‌هایی باشد که خارج از توان و اصول و قواعد فدراسیون باشد آن موقع مشکلاتی به وجود می‌آید که باز هم سعی می‌کنیم که آن مسائل حاشیه‌ای برای دوومیدانی ایجاد نکند، اما مهمترین مسئله انتخابات فدراسیون دوومیدانی است و باز از دوستان درخواست دارم که حاشیه‌ها را کمتر کنیم و انتخابات دوومیدانی برگزار شود و هر کسی مجمع به آن رای بدهد متولی فدراسیون دوومیدانی می‌شود و همه ما موظف هستیم کمک کنیم. اگر حاشیه‌ها کمتر شود در آن صورت من  می‌توانم در یکی، ۲ ماه آخر مدیریتم بهتر وظایف خود را به نحو احسن انجام بدهم. از همه دوستان از جمله غیاثی، سپهرزاد و ربانی که در برخی از موارد نتوانستیم خواسته هایشان را اجابت کنیم خواهش می‌کنم که ما کمک کنیم دوومیدانی به آرامش برسد و انتخاباتش برگزار شود و رئیس آینده دوومیدانی مشخص شود و کمک کنیم به رئیس دوومیدانی جدید که ذهنش به جای اینکه درگیر مسائل حاشیه‌ای باشد به کار‌های مهم تر برسد. امیدوارم همه چیز در یکی، ۲ ماه آینده به خوبی پیش برود و ما بتوانیم دوومیدانی را به بهترین شکل جلو ببریم.

او درباره اینکه غیاثی از بدنه فدراسیون دوومیدانی است و به نظر نمی‌رسد که او خواسته‌ای داشته باشد، گفت: فرقی نمی‌کند و این اتفاق می‌تواند برای هر کسی رخ بدهد و غیاثی بزرگ ورزش دوومیدانی هستند و همه نظراتش برای ما محترم است، اما ما یک چارچوب کاری داریم و اگر کسی از آن چارچوب عدول کند یا باید شرایطمان را تغییر بدهیم یا باید براصول خود پایدار باشیم و در این صورت مسائلی پیش می آید. البته سعی می‌کنیم در روز‌های آینده این مسائل را حل و فصل کنیم. ما جلساتی برگزار کردیم، اما از این دوستان می‌خواهم که در یکی، ۲ ماه مدیریتم با آرامش کار‌ها را جلو ببریم و انشاالله بتوانیم انتخابات برگزار کنیم و کسی که شایسته است سکان هدایت دوومیدانی را برعهده بگیرد.

کیهانی درباره اینکه طوری صحبت می‌کند که در انتخابات بعدی حضور ندارد، گفت: نه این طور نیست، اما هنوز تصمیم قطعی نگرفتم.

بحث پاداش ها حاشیه ساز شد 

او بیان کرد: بحث پاداش‌ها برای ما حاشیه ساز شد و ما معتقدیم که پاداش متعلق به ورزشکار است و هیچ کس نباید در آن دخل و تصرف کند و حتی فدراسیون هم پاداش در نظر گرفته است. اما در ورزش دوومیدانی معتقد هستیم که پاداش مربی متعلق به مربی است که شاگردش مدال گرفته باشد و ما این موضوع از وزارت ورزش و جوانان می‌خواهیم که آئین نامه پاداش‌ها را به این شکل اصلاح کنیم. آئین نامه به این صورت است که هر مربی که به مسابقات اعزام می‌شود چه شاگردش مدال بگیرد و چه نگیرد شامل دریافت پاداش می‌شود. در دوومیدانی این امکانش نیست که ۲۰ ورزشکار و ۲۰  مربی اعزام کنیم و ما ۵، ۶ مربی اعزام می‌کنیم و ۱۳ مربی دیگر را نمی‌توانیم به خارج از کشور بفرستیم. زمانی که بحث پاداش پیش می‌آید پاداش را همان ۵، ۶ مربی می‌گیرند و ۱۳ مربی دیگر از اخذ پاداش محروم می‌شوند. ما تلاش می‌کنیم این آئین نامه را به تصویب برسانیم که پاداش به مربیانی تعلق بگیرد که شاگردان آن‌ها در مسابقات هدف مدال گرفته باشند چه مربی به مسابقات اعزام شده باشد و چه اعزام نشده باشد.

امیدوارم آئین نامه پیشنهادی پاداش ها به تصویب برسد 

کیهانی درباره اینکه پاداش‌ها در حوزه نظارت هیئت رئیسه دوومیدانی نیست، گفت: نه  چرا که  این پاداش وزارت ورزش و جوانان است که مربیانی که اعزام می‌شوند مشمول پاداش می‌شوند. اگر مربی اعزام شود و شاگردش مدال بگیرد به حقش می‌رسد، اما یک مربی که اعزام نمی‌شود و شاگردش مدال می‌گیرد در حق آن مربی اجحاف می‌شود. سعی می‌کنیم آئین نامه‌ای را به وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد بدهیم و امیدوارم تصویب شود که این مسیر باعث ایجاد انگیزه در بین ورزشکاران و مربیان شود؛ بنابراین اصلاحاتی که انجام می‌دهیم با مقاومت‌هایی همراه است.

قصد داریم محرومیت حسین را به ۲ سال کاهش بدهیم

او درباره اینکه چه کسی دفاعیه برای حسین کیهانی تنظیم کرد، گفت: ما گروهی را به سرپرستی اردیبهشت مسئول کمیته پزشکی در فدراسیون دوومیدانی مامور کردیم  و مشورت‌هایی از نوروزی رئیس فدراسیون پزشکی و ورزشی گرفته شد و  دفاعیات خوبی از کیهانی در ۲ مرحله انجام دادیم، اما وادا به هیچ وجه دلایل را نپذیرفت و این نهاد در موارد نادر و استثنایی اسناد را قبول می‌کند. هر ورزشکاری که نمونه اش مشکوک باشد مسئول در قبال آن است و عمدی یا غیرعمدی فرقی نمی‌کند و فدراسیون‌ها هیچ مسئولیتی در این باره ندارند. ما ورزشکاری نداشتیم که محرومیتش لغو شده باشد، اما کاهش محرومیت داشتیم. به هر حال فرصت داریم که کیهانی بیاید و فعالیت‌های ضددوپینگ داشته باشد و در مجامع و کلاس‌ها شرکت کند و از این طریق قصد داریم محرومیت حسین را به ۲ سال کاهش بدهیم.  

فرهنگ غلطی در دوومیدانی نهادینه شده است 

کیهانی درباره اینکه نتوانسته به خوبی بر افراد زیر نظرش مدیریت کند، گفت: این مدیریت نادرست من نیست بلکه فرهنگ غلطی است که در دوومیدانی نهادینه شده است و ۴ رئیس فدراسیون قبل از من به خاطر اتفاقات و حواشی دوومیدانی استعفا دادند یا عزل شدند. ما تا بازی‌های آسیایی جاکارتا عالی پیش رفتیم و ۹ مربی خارجی در ۶ کشور جهان اردو داشتیم و منابع ارزی تامین شد. حدادی و تفتیان با پرواز بیزنس از آمریکا و فرانسه به جاکارتا رفتند، اما در وضعیت کنونی این امکان وجود ندارد و باید شرایط موجود را مدیریت کنیم.

او درباره وضعیت احسان حدادی و تمریناتش اظهار کرد: من روز گذشته با حدادی صحبت کردیم و او زیر نظر مک ویلکینز و مربی بدنساز  در دالیان چین تمرینات خود را پیگیری می‌کند. مبلغ قرارداد مربی خارجی حدادی ماهیانه حدود ۷ هزار دلار و ماساژورش ۲ هزار دلار که در مجموع ۱۰ هزار دلار حقوق و دستمزد این ۲ مربی می‌شود و یک مقدار هم هزینه‌های تمرین و اردوی حدادی به این مبلغ اضافه می‌شود که ماهیانه در حدود ۱۷، ۱۸ هزار دلار می‌شود.

توافق اولیه برای حضور ویلکینز در تهران کردیم 

کیهانی بیان کرد: حدادی تا هفته آینده در دالیان چین تمرین می‌کند و بعد به ایران بازمی گردد و طبق برنامه قرار است این ورزشکار در اردوی یک ماه در فنلاند شرکت کند و بلافاصله حدادی بعد از چند روز حضور در تهران به فنلاند می‌رود و ۲۱ روز پایانی اردو را از حدادی و مک ویلکینزخواستم که در ایران برگزار کنند. یک توافق اولیه انجام دادیم و قرار است مربی حدادی جواب بدهد و اگر این اتفاق رخ بدهد ما می‌توانیم از ظرفیت مک ویلکینز برای آموزش مربیان و سایر ورزشکاران  استفاده کنیم.

حدود ۱ میلیارد تومان تجهیزات از کشور چین خریداری می‌کنیم

او درباره اظهارات پریسا بهزادی نایب رئیس دوومیدانی که نیزه‌ای برای پرش در بخش بانوان ندارند و اینکه در بخش سخت افزاری و نرم افزاری چه کار‌هایی صورت گرفته است، گفت: به طور حتم یکی از دغدغه‌های ما تامین تجهیزات دوومیدانی است. البته این مشکل از زمان حضور من در فدراسیون نبود و متاسفانه از بیست سال پیش تجهیزاتی بین استان‌ها توزیع نشده است و ما به شدت این موضوع را پیگیری می‌کنیم. قبل از پایان دوران ریاستم تجهیزات را از کشور چین خریداری می‌کنیم و با حامیان مالی مذاکره کردیم و فردا جلسه نهایی مان با حامی مالی است که حدود ۱ میلیارد تومان تجهیزات از کشور چین خریداری می‌کنیم تا بین استان‌ها توزیع کنیم که پرش با نیزه از این موضوع مستثنی نیست.

رئیس فدراسیون دوومیدانی درباره اینکه برخی از ورزشکاران به حال خود گذاشته شدندو اردویی برای آن‌ها تشکیل نشده است، گفت: مسابقات قهرمانی آسیا در قطر به پایان رسید و برخی از ورزشکاران که امکان حضور در مسابقات جهانی را ندارند در حال حاضر برنامه‌ای برای آن‌ها نداریم. البته آن‌ها اردوی‌های خود را برگزار می‌کنند تا در مسابقات قهرمانی کشور شرکت کنند و بعد از آن در ۳ مرحله از لیگ دوومیدانی حضور می‌یابند و بلافاصله اردوی‌های تیم ملی را باهدف حضور در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ برگزار می کنیم و تمام نفرات در این چند مسابقه شناسایی کرده و به طور حتم اردو‌های تیم ملی از اواسط شهریور ماه برگزار می‌شود.

کیهانی بیان کرد: ورزش دوومیدانی به عنوان ورزش اول المپیک و پایه ظرفیت بسیار بالایی در عرصه بین الملل دارد و همه کشور‌ها به نوعی نگاه ویژه‌ای به این رشته ورزشی دارند که کشور ما هم در طول سالیان طولانی همواره افتخارات مختلفی را در این رشته بدست آورده است و در مسابقات مختلف به نتایج ارزشمندی رسیدیم و پستی و بلندی‌هایی را پشت سرگذاشتیم و پیروزی‌ها و ناکامی‌هایی که ماحصل زحمت همه عزیزانی بوده که در این رشته ورزشی زحمت کشیدند. ما در چند سال گذشته یعنی از سال ۹۴ استراتژی فدراسیون در مسیر توسعه این رشته ورزشی بوده است و سعی کردیم در بخش‌هایی که مشکلات و مسائلی بوده است اصلاحاتی انجام بدهیم که این کار را انجام دادیم.

نمره A از کنفدراسیون دوومیدانی آسیا کسب کردیم

او ادامه داد: در مسابقات مختلف نتایجی بدست آوردیم که اگر بخواهم به صورت مشخص به موفقیت ارزشمند دوومیدانی اشاره کنم کسب بهترین نتیجه تاریخ ورزش دوومیدانی در رقابت‌های قهرمانی آسیا ۲۰۱۷ در هندوستان، کسب سومین نتیجه برتر تاریخ دوومیدانی در بازی‌های آسیایی جاکارتا، کسب بهترین نتایج ادوار  دوومیدانی در مسابقات نوجوانان آسیا در هنگ هنگ و مسابقات مختلف دیگر از جمله رقابت‌های جوانان بوده است. خوشبختانه ما میزبانی خوبی از هشتمین مسابقات داخل سالن آسیا در تهران داشتیم و نمره A از کنفدراسیون دوومیدانی آسیا کسب کردیم. برای اولین بار ما دوی خیابانی پارس را در مسافت ۱۰، ۲۱ و ۴۲ متر با حضور ۵۲ کشور جهان برگزار کردیم.

کیهانی بیان کرد: همچنین ظرفیت‌های دوومیدانی را در همه بخش‌ها سعی کردیم توسعه بدهیم و برای چهارمین سال پیاپی با حامی مالی فدراسیون دوومیدانی به توافق رسیدیم و حمایت مالی خوبی از ما می‌کند. در مورد باشگاه‌ها به اهداف خود تا سال ۹۸ رسیدیم و در بخش بین الملل روابط خیلی خوبی داریم و من به عنوان  رئیس فدراسیون دوومیدانی ۲ پست مهم درآسیا دارم. برای اولین بار رئیس فدراسیون دوومیدانی همزمان عضو هیئت اجرایی دوومیدانی و المپیک است. در واقع اصلاحات ساختاری که ما انجام دادیم قابل قیاس با دوران گذشته نیست، اما من مقایسه‌ای با گذشته نمی‌کنم و هدف ما رو به جلو است، ولی هنوز خیلی نیاز به کار داریم. همچنین مسائل و مشکلاتی بوده که خیلی از دوستان به این مشکلات پرداختند. تلاش می‌کنم تا زمانی که مسئولیت دوومیدانی با من است و بعد از آن هم هر دوست دیگری باشد به او کمک می‌کنیم که این رشته مسیر خود را به خوبی ادامه بدهد.

کیهانی درباره اینکه از دوره ریاست ۴ ساله اش چقدر مانده است، گفت: کمتر از ۲ ماه مانده است البته از زمانی که انتخابات برگزار شد ۴۰ روز باقی مانده است، اما از زمانی که ابلاغیه را از وزیر ورزش و جوانان وقت گرفتم بیش از ۲ ماه باقی مانده است.

بحث حضور سرپرست در دوومیدانی مطرح است 

او درباره اینکه فرایند انتخابات آینده دوومیدانی به چه صورت خواهد بود، ثبت نام‌ها آغاز شده یا نشده و چگونه شرایط پیش می‌رود، گفت: در بحث انتخابات ما تابع وزارت ورزش و جوانان هستیم و هر برنامه‌ای که برای دوومیدانی در نظر بگیرند را اجرا می‌کنیم. به طور طبیعی تا پایان دوره ریاستم در فدراسیون دوومیدانی  هستم و آنچه که اساسنامه می‌گوید باید رئیس مستقر در فدراسیون، انتخابات را برگزار کند، اما  قرار است بحث سرپرستی در دوومیدانی اجرا شود که هنوز درباره این رشته ورزشی  تصمیم گیری نشده است.  اما هر چه وزارت ورزش و جوانان مدنظر داشته باشد سعی می‌کنیم آن را به بهترین شکل اجرا کنیم.

کیهانی درباره اینکه وزارت ورزش و جوانان ۳ ماه قبل از موعد انتخابات مکلف است که مقدمات برگزاری انتخابات طبق اساسنامه فراهم کند، گفت: به هر حال به دلایل مسائل مختلف شاید این زمان عقب یا جلو بشود، اما در این بازده زمانی انجام می‌شود.

رئیس فدراسیون دوومیدانی در پاسخ به این  سئوال که دوره ریاستش رو به پایان است و در این ۴ سال در بحث استعداد یابی چه کار‌هایی کرده است، گفت: یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های ما همین موضوع استعداد یابی بود و خوشبختانه از همان روز‌های ابتدایی به شدت در دستور کارمان قرار دادیم. بحث حضور در رده‌های مختلف پایه و تشکیل اردو‌های رده‌های پایه برای ترزیق نفرات شاخص به تیم ملی بزرگسالان برای بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ و ۲۰۲۴ جزء برنامه‌های ما بوده است. مسابقات قهرمانی کشور که در یکی، ۲ روز گذشته برگزار کردیم همه نفرات شاخص از تیم‌های پایه ما هستند. مهدی پیرجهان سال گذشته مدال برنز جوانان آسیا را گرفت و به فینال دوی ۴۰۰ متر با مانع جهان رسید اکنون یکی از شانس‌های ما درکسب مدال در  مسابقات ۲۰۲۲ جهان است. سعید زمان پور که در مسابقات نوجوانان و جوانان آسیا در ۲ سال گذشته به مدال رسید یکی ازنفرات مستعد و با پتانسیل بالا برای مسابقات ۲۰۲۲ است. ما در سال ۲۰۱۷ در رده نوجوانان آسیا نتیجه مان نسبت به دوره گذشته خیلی بهتر شد و در سال ۲۰۱۹ تیم ما هم با کمیت و کیفیت بهتری در مسابقات حضور یافت و نتیجه آن کسب ۵ مدال و ۷ مقام چهارمی بود که در شرایطی که می‌توانست همه اینها با مدال باشد و تیم ۲۰ نفره نوجوانان هم در بخش کمی رتبه ۶ آسیا را بدست آورد و هم از لحاظ نتیجه تیمی موفقیت بدست آورد. خیلی از این نفرات جزء شانس‌های ما در مسابقات ۲۰۲۲ آسیایی  هستند.

ساماندهی مربیان اولویت اول دارد 

او بیان کرد: با توجه به ثباتی که در دوومیدانی انجام شده است ما هدف گذاری خود در رده پایه به موازات المپیاد استعداد‌های برتر وزارت ورزش انجام می‌دهیم و اکنون که فدراسیون به ثباتی رسیده است ما نباید چند ماه  قبل از مسابقات نوجوانان آسیا تیم خود را تشکیل بدهیم. رده سنی که ما برای حضور در المپیاد استعداد‌های برتر به وزارت ورزش اعلام کردیم درست رده سنی است که ۲ سال بعد در مسابقات نوجوانان شرکت می‌کند و سعی می‌کنیم تیم نوجوانان کشورمان را ۲ سال قبل از مسابقات آسیایی شناسایی و برنامه ریزی کنیم تا نفرات بیشتری را در سال‌های آتی بتوانیم به تیم ملی بزرگسالان ترزیق کنیم. البته مدلی که در کشور‌های جهان اجرا می‌شود ساماندهی مربیان اولویت بر استعداد یابی دارد یعنی اول مربی و بعد استعداد را در نظر می‌گیرند.

سمینار مربیان داخلی در آکادمی ملی المپیک برگزار می کنیم 

کیهانی تصریح کرد: در همین راستا خوشبختانه ما طرح ساماندهی مربیان را در جلسه‌ای مفصل بررسی کردیم و در روز‌های ۱۷ و ۱۸ مردادماه اولین سمینار مربیان داخلی را در تهران در آکادمی ملی المپیک برگزار می‌کنیم. در واقع مدلی که کشور‌های صاحب نام ورزش دوومیدانی انجام می‌دهند را بعد از ۴ سال شرایطش را تطبیق دادیم  و منابعش را فراهم کردیم و مدل تطبیقی براساس کشور‌های صاحب نام این رشته استارتش را می‌زنیم. مهم‌ترین مسئله مالی است که آن را هم تامین کردیم و بعد از اینکه طرح ساماندهی مربیان انجام شد که این طرح به سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۴ نمی‌رسد و آن مربی باید استعداد‌هایی که می‌توانند در آینده در رشته دوومیدانی بدرخشند پیدا کند و با حمایت فدراسیون پرورش داده می‌شود.

او درباره اینکه مطالعات تطبیقی با چه کشور‌هایی صورت گرفته است و آیا استعداد یابی در شهرستان‌ها با ساختار آن‌ها تطابق دارد یا نه! گفت: در واقع کشور‌های آسیایی که شرایط مشابهه ما را دارند و در مسیر توسعه هستند و کشور‌های توسعه یافته در دوومیدانی را مطالعه کردیم. کشور‌های آمریکا، لهستان و آلمان در دوومیدانی توسعه یافته هستند و رئیس فدراسیون لهستان دعوت کردیم و با هم مطالعاتی را انجام دادیم. کشور‌هایی همانند هند و چین که  در مسیر توسعه دوومیدانی قرار دارند و مدلی که در قطر و بحرین انجام می‌شود را قبول نداریم.  استفاده از ورزشکاران بومی مدلی که کشور‌های چین و هند امروز به کار می‌برند یعنی پایه کار مربیان داخلی هستند و در رده‌های بالاتر از مربیان طراز اول خارجی استفاده می‌کنند. این اتفاق در چین رخ می‌دهد و هندوستان هم به خوبی این مدل اجرا می‌کند.

احسان حدادی را یک مربی داخلی کشف کرد 

کیهانی بیان کرد:  مربیان داخلی این کشور‌ها استعداد‌ها را به سطحی می‌ر سانند و بعد مربیان طراز اول خارجی آن چهره‌های شاخص از بین استعداد‌های کشف شده را برای دست یابی به عناوین برتر جهانی و المپیک استفاده می‌کنند. چین مدعی مدال کسب المپیک است و دوومیدانی کاران خوبی  را پرورش می‌دهد. مثال بارز این موضوع احسان حدادی است که یک مربی داخلی این ورزشکار کشف کرده است و در یک بازده زمانی مربیان طراز اول خارجی این ورزشکار را به یک مدعی کسب مدال در سطح جهان و المپیک تبدیل کردند. پیش نیاز این طرح مسائل مالی است یعنی ما باید درآمد‌های پایدار فدراسیون را به جایی برسانیم که بتوانیم این مدل را به خوبی اجرا کنیم. همه تلاشمان را برای اجرای این مدل انجام می‌دهیم وگرنه همان چرخشی را خواهیم داشت که هرزگاهی یک ورزشکاری به مدالی برسد یا نرسد.


بیشتر بخوانید:

پیرجهان هم رکورد زد، هم طلا گرفت/ مدال نقره بر گردن حمیده عباسعلی نژاد

ربانی: کیهانی فراموش کرده رئیس فدراسیون دوومیدانی است/ بعید می‌دانم در المپیک توکیو نتیجه خوبی بگیریم

سپهرزاد: رئیس فدراسیون در پاداش‌ها دست برده است/ با ما همانند کارگر‌های موقت برخورد می‌کنند


انتهای پیام/ 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.