سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

میرکیانی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

توجه فیلمسازان به ادبیات، سینما را پربار و قوی می کند

یک نویسنده گفت: توجه کارگردانان و سینماگران به ادبیات، سینما را پربار و قوی می کند و به آن اعتبار جهانی می بخشد.

محمد میرکیانی نویسنده کشورمان در گفت گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص ارتباط و تاثیر متقابل میان سینما و ادبیات بر یکدیگر گفت: سینما و ادبیات در جهان یک رابطه تنگانگ و جدایی ناپذیر از یک دیگر دارند که در نوشتن یک فیلم نامه خوب و ارتقای آن باید به ادبیات توجه شود.

وی افزد: ادبیات به کارگردان و فیلم نامه نویس در شناخت انسان ها، کاراکترها و زندگی روزمره کمک می کند.

میرکیانی با اشاره به تمایل نداشتن تعدای از فیلم سازان به بهره گیری از منابع با ارزش ادبیات کلاسیک در آثار خود اظهار داشت: بسیاری از سینماگرایان مشهور جهان با ادبیات آشنایی دارند. مبنای بسیاری از فیلم های جهان مثل داستان بینوایان بر اساس آثار بزرگ و برجسته ادبیات ساخته شده اند.

وی افزود: متاسفانه بعضی از سینماگران و کارگردانان مولف در جهان به جهت مطرح شدن، خودشان هم فیلم نامه را می نویسند هم به ساخت آن اثر می پردازند. به همین دلیل اعتبار اندیشه، ادبی و فرهنگی بسیاری از آثار سینمای ایران زیر سوال می رود.

این نویسنده در خصوص پیشینه اقتباس ادبی در سینمای ایران و نمونه های موفق آن گفت: بسیاری از آثار مرحوم علی حاتمی کیا یا آثاری مثل فیلم گاو، سفر سنگ، جاده های سرد، اتوبوس از آثار بسیار ارزشمند، تاثیرگذار و مشهور سینما و اقتبادس ادبی است.

میرکیانی در خصوص توجه اهالی سینما برای ساخت فیلم به آثار ادبی جهان گفت: توجه ما به ادبیات، سینما را پربار و قوی می کند و به آن اعتبار جهانی می بخشد. بسیاری از کارگردانان، از آثار ویکتورهوگو و شکسپیر به ساخت فیلم اقدام کرده اند، که این نشان دهنده سواد فیلم سازان و مطالعه آنان در خصوص آثار ادبی جهان است.

این نویسنده در خصوص توجه فیلم سازان به ادبیات و فرهنگ،گفت: اگر آثار سینمای ایران پشتوانه فرهنگی نداشته باشند؛ هنگام اکران، سطح سواد فیلم سازان اثر سینمایی را به مخاطب نشان می دهد. مطالعه آثار ادبی در جهان کار بسیار مهمی مخصوصا برای اهالی فرهنگ و رسانه هاست.

میرکیانی با اشاره به حرفه فیلم نامه نویسی اظهار داشت: کار فیلم سازان بسیار کار تخصصی و حرفه ای است. مثلا ممکن است، فردی رمان نویس خوبی باشد اما نتواند فیلم نامه قشنگ و جذابی بنویسد.

وی افزود: یک سریال بر اساس آثار بنده در حال تولید است. بنده با اینکه خودم این فیلم نامه را نوشتم اما نگارش فیلمنامه را برای بهتر شدن اثر سینمایی به دست چند شخص حرفه ای سپردم. نویسندگان آثار مکتوب و ادبی باید جایگاه ارزشمند اهالی سینما را به رسمیت بشناسند.

میرکیانی در خصوص راهکار هایی برای جلوگیری از فیلم سازانی که از ادبیات نویسندگان خارجی برای ساخت فیلم اقدام می کنند، گفت: بنده به عنوان نویسنده با این کار مخالف نیستم. به شرط اینکه از نوشته های نویسندگان ایرانی هم در آثار سینمای ایران استفاده کنیم.

میرکیانی گفت: با وجود آثار خوب ادبی معاصر و کلاسیک در کشور، اهالی سینما باید با استفاده از خلاقیت به نحو احسن از داستان های ادبی گذشته برای ساخت فیلم خود کمک بگیرند. یک اثر جذاب سینمایی بر اساس فهم و دانش فیلم نامه نویس و کارگردان از ادبیات، ساخته می شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.