سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هانی زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

روابط تهران با اتحادیه اروپا از دروازه پاریس عبور می‌کند نه لندن/ برگزیت انگلستان را به آمریکا نزدیک‌تر خواهد کرد

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: باتوجه به سیاست‌های جانسون می‌توان حدس زد که برگزیت انگلستان را به آمریکا نزدیک‌تر خواهد کرد.


به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اعتراضات مردمی علیه بوریس جانسون در روز‌های آغازین نخست وزیری او خبری بود که بازتاب رسانه‌ای زیادی داشت. گفته می‌شود برگزیت و غیر قابل پیش بینی بودن تصمیم‌گیری‌های جانسون از مهمترین دلایل اعتراضات علیه او در لندن محسوب می‌شوند.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با انتصاب بوریس جانسون به عنوان نخست وزیر انگلیس و شکل‌گیری اعتراضات مردمی در روز اولین روز‌های کاری‌اش، اظهار کرد: به عقیده من انتخاب بوریس جانسون به عنوان رئیس حزب محافظه کار و تصدی پست نخست وزیری انگلیس نتیجه دخالت لابی صهیونیستی و یهودیان انگلیس است. جدا از این موضوع نداشتن توازن در رفتار و اتخاذ برخی تصمیمات غیر منطقی از جانسون٬ شخصیتی عجیب و متفاوت نسبت به سایر دیپلمات‌ها ساخته است.

وی افزود: به باور منتقدان جانسون، او از لحاظ ظاهری و شخصیتی فردی نزدیک به دونالد ترامپ محسوب می‌شود، اما از توان و کاریزمای رییس جمهور آمریکا برخوردار نیست و به همین دلیل مردم انگلیس چندان جانسون را جدی نمی‌گیرند. درواقع رفتار عجیب و اظهارات ضد اسلامی نخست وزیر انگلیس از یک سو و مقالات تندی که علیه مسلمانان نوشته است هم از سوی دیگر از دلایل موضع گیری‌های مسلمانان علیه نخست وزیر جدید انگلستان به شمار می‌رود.

کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه از نظر مردم انگلیس جانسون نمی‌تواند بیشتر از یک سال بر مسند نخست وزیر تکیه کند، گفت: به نظر می‌رسد او نتواند برای مدت طولانی ریاست دولت انگلیس را برعهده داشته باشد. این امر به موضوعاتی مانند اظهارات غیرمنطقی و نسنجیده جانسون در زمینه‌های سیاسی و داخلی بازمی گردد و حتی به همین دلایل بوریس جانسون هم اکنون با پرونده‌های زیادی روبرو است. علاوه بر موارد گفته شده مسئله خروج از اتحادیه اروپا که جانسون به شدت به دنبال آن است، مسئله ایران و همینطور برجام هم در زمره مهمترین مسائل نخست وزیر انگلیس به شمار می‌روند.

هانی زاده خاطرنشان کرد: مسئله ورود بیش از حد مهاجران خارجی به انگلیس هم از جمله معضلاتی است که پیش روی دفتر نخست وزیری انگلستان قرار دارد. به احتمال زیاد اولویت جانسون در چنین شرایطی باید حل مسئله ایران و توقیف کشتی‌ها٬ مسئله برجام و سپس خروج از اتحادیه اروپا باشد چراکه او وعده داده است تا ظرف مدت ۱۰۰ روز از اتحادیه اروپا خارج شوند.

وی در خصوص دلایل طرفداری جانسون از برگزیت ادامه داد: او به دنبال این است که سریعا از اتحادیه اروپا خارج بشود و به همین دلیل شرط و در ادامه اعلام کرده که ظرف مدت ۱۰۰ روز از اتحادیه اروپا خارج بشود. اول اینکه او احساس می‌کند بار مالی سنگینی بر دوش انگلیس است و سالانه انگلیس هزینه‌های زیادی برای تعدیل وضعیت اقتصادی سایر کشور‌های اروپا بر عهده دارد و ثانیا انگلیس دنباله‌روی سیاست‌های آمریکاست؛ بوریس جانسون به شدت تحت تأثیر سیاست‌های دونالد ترامپ است به همین جهت هماهنگ با سیاست‌های اروپا حرکت نمی‌کند، بلکه با سیاست‌های آمریکا همسو است. به نظر می‌رسد دونالد ترامپ در تشویق بوریس جانسون برای خروج از اتحادیه اروپا کاملا تاثیرگذار عمل کرده است.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که چرا نقش پلیس خوب و بد بین فرانسه و انگلیس مدام عوض می‌شود؟ آیا هدف آن‌ها از اتخاذ چنین سیاستی، تشدید اقدامات علیه ایران است. گفت: درواقع سیاست پلیس خوب و پلیس بد همواره در اتحادیه اروپا وجود داشته است. مانند بازی فوتبال و پرتاب توپ بین دو تیم است. انگلیس و فرانسه نقش‌هایی ایفا می‌کنند که در حقیقت هم بتوانند برجام را حفظ کنند و هم اهرم فشاری علیه ایران داشته باشند، لذا زمانی که ایران به فرانسه نزدیک می‌شود، انگلیس شدت عمل بیشتری در مقابل ایران به خرج می‌دهد و یک مقداری تهدید‌ها را افزایش می‌دهد و هنگامی که ایران به انگلیس نزدیک می‌شود فرانسه هم عمل مقابل را انجام می‌دهد و این نشان می‌دهد که حتی در اتحادیه اروپا بین بازیگران بزرگ اتحادیه اروپا هم مانند انگلیس، فرانسه و آلمان هم یک نوع اختلاف نظر‌هایی هم وجود دارد.

هانی زاده در پاسخ به دلیل انتساب لقب «ترامپ بریتانیا» به جانسون گفت: همسویی با آمریکا٬ شکل ظاهری جانسون و حرکات مضحک او کمی شبیه به دونالد ترامپ است و به همین دلیل مردم انگلیس به آن لقب دونالد ترامپ کوچک دادند. به نظر می‌رسد که بوریس جانسون به شدت تحت تاثیر سیاست‌های رییس جمهور آمریکاست و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به شدت لندن را به آمریکا نزدیک خواهد کرد.

وی همچنین در رابطه با دلایل استعفای ترزا می‌ هم توضیح داد: ترزا می‌ در دوران نخست وزیری خود عملکرد موفقی نداشت. او نتوانست رأی اکثریت پارلمان انگلیس را برای خروج از اتحادیه اروپا بگیرد، سیاست‌های سه ساله ترزا می، همگی شکست خورده بودند و او نتوانست تعادلی بین حزب کارگر و حزب محافظه کار ایجاد کند، در همه پرسی‌هایی که انجام داد هم عمکرد موفقی نداشت و حتی نتوانست جایگاه مشخصی در عرصه سیاسی انگلیس به دست بیاورد. درگیری با پارلمان، شکست در همه پرسی‌ها و در نهایت نامشخص بودن برنامه‌های ترزا می‌ باعث شد نفوذ انگلیس در منطقه نسبت به فرانسه و آمریکا کاهش باید.

هانی زاده در پاسخ به این سوال که سرنوشت کشتی توقیف شده ایرانی چه خواهد شد افزود: به نظر می‌رسد که بوریس جانسون در برنامه‌های خود اولویت را بر سر آزادی کشتی قرار دهد، تماس‌هایی که انگلیسی‌ها مخصوصا جرمی هانت وزیر خارجه سابق انگلیس با عراق و پادشاهی عمان و سوئیس داشته همگی برای میانجی گری با ایران بوده اند٬ در نهایت این پیگیری‌ها نتیجه خواهد داشت و در آینده گشایشی بین ایران و انگلیس به وجود خواهد آمد. همچنین احتمال دارد توافقی حاصل شده و ایران کشتی انگلیسی را آزاد کند و لندن هم در مقابل کشتی ما را.

وی در پاسخ به این سوال که با روی کار آمدن بوریس جانسون، او چه سیاستی را در تعامل با ایران اتخاذ می‌کند، گفت: شاید روابط در آتی ایران و انگلیس ناپایدار باشد، زیرا جانسون به شدت دنباله‌روی سیاست‌های ترامپ است و به همین دلیل به نظر می‌رسد که روابط تهران با اتحادیه اروپا، نه در لندن که از دروازه پاریس عبور خواهد کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.