وی اظهار کرد: تونلهای ارتباطی نفر رو و ماشین رو ۲۹ رشته به طول ۲ کیلومتر و تعداد پلهای بزرگ در باند رفت و برگشت ۲۵ دستگاه به طول ۳/۱ کیلومتر است.
خواجه دلویی افزود: طولانیترین پل در این قطعه۱ پل شماره ۶ به طول ۳۱۹ متر و ارتفاع ۸۰ متر از بستر رودخانه است و ۲۰ کیلومتر دیوار حائل در باند رفت و برگشت قرار دارد.
معاون ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان تعداد آبروها را در این مسیر ۶۲ دستگاه عنوان کرد و افزود: حجم عملیات خاکی در این قطعه معادل ۱۲ میلیون متر مکعب بوده است و تمامی تاسیسات الکترومکانیکال خاص بوده و طول مسیر کاملا هوشمند سازی شده است.
وی تصریح کرد: احداث تونلهای بلند سه قلو تالون به طول ۵ کیلومتر به همراه ۲ کیلومتر تونل ارتباطی نفر رو و ماشین رو جهت ایمنی مسافران احداث شده است.
خواجه دلویی بیان کرد: ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب بتن ریزی در منطقه ۱ انجام شده و برای افزایش ایمنی مسافران در زمان حوادث و همچنین جلوگیری از ورود آلودگی شدید هوا به داخل تونل سقف دوم هم احداث شده است.
معاون ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان با بیان اینکه بهمن ماه ۹۳ ساخت آزادراه توسط چینیها تعیین و تکلیف شد گفت: در تیرماه سال ۹۴ قرارداد پیمانکاران ایرانی برای زیر سازی ابلاغ و در مرداد ماه سال ۹۶ قرار داد پیمانکاران ایرانی برای روسازی ابلاغ شد. در فروردین ماه سال گذشته هم قراردادی با پیمانکاران برای سازه عوارض منعقد شد.
بیشتر بخوانید:پیشرفت ۹۵ و نیم درصدی قطعه ۱ آزادراه تهران ـ شمال/ افتتاح رسمی آزادراه در دهه فجر
وی با اشاره به اینکه در طول ۴ سال گذشته ۱۱۰ هزار تن میلگرد و آهن آلات برای ساخت قطعه ۱ مصرف شده است گفت: ۷۰۰ هزار تن سیمان در طول این مدت مصرف شده و ۳ هزار و ۱۰۴ کیلومتر لاینینگ تونل به کار گرفته شده است.
خواجه دلویی افزود: عملیات ترانشه برداری، خاک برداری و خاک ریزی هم به میزان ۸ میلیون متر مکعب انجام شده و روزانه ۱۷۰ دستگاه ماشین آلات سنگین برای تامین مصالح از این مسیر عبور میکردند.
معاون ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه پیشرفت فیزیکی اجرای روسازی به ۸۵ درصد رسیده گفت: میزان پیشرفت اجرای تاسیسات الکترومکانیکال به ۵۰ درصد رسیده و احداث ۲۵ دستگاه پل بزرگ هم در دست ساخت است.
وی به چشمههایی که از تونلهای قطعه ۱ آزادراه تهران شمال میگذرد اشاره کرد و گفت: طراحی در این آزادراه به گونهای بوده است که به حفظ محیط زیست توجه بسیاری شده و با استفاده از دستگاههای روز دنیا هیچ آبی در این بخش آلوده نمیشود.
خواجه دلویی با بیان اینکه تا به امروز ۳ هزار و ۴۸ میلیارد تومان هزینه شده است گفت: پیشرفت فیزیکی در این آزادراه به ۹۵ و نیم درصد رسیده و به خاطر تحریمها ساخت این آزادراه معطل و یا متوقف نشده است.
معاون ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه از سال ۷۵ تا ۹۴ پیشرفت چندانی در این قطعه صورت نگرفته بود گفت: چینیها به دلیل تحریمها از سال ۹۴ پروژه را رها کرده، اما با استفاده از توان پیمانکاران ساخت این پروژه اوج گرفت.
وی با اشاره به اینکه در ماه گذشته نوبخت به همراه مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل از قطعه ۱ آزادراه تهران شمال بازدید کرد گفت: بلافاصله بعد از بازدید ۳۰۰ میلیارد تومان از سهم دولت را ابلاغ کرد، اما این ابلاغها در قالب اوراق بوده که متاسفانه هنوز تبدیل به پول نشده است.
خواجه دلویی با اشاره به اینکه هزینه تمام شده برای ساخت این پروژه ۳ هزار و ۴۸ میلیارد تومان بوده است گفت: سهم دولت و سهم ما ۵۰، ۵۰ بوده که البته در جمع بندی هزینهها سهم ما بیشتر از دولت بوده است.
معاون ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان اظهار کرد: ارزش ریالی این پروژه بر اساس نرخ روز ۸ هزار میلیارد تومان بوده که سهم بنیاد مستضعفان بر اساس نرخ روز ۵ هزار میلیارد تومان میشود.
وی یادآوری کرد: تا سال ۹۳ برای ساخت قطعه ۱، ۵ هزار و ۶۲۱ میلیارد ریال هزینه شده بود.
خواجه دلویی با اشاره به اینکه چینیها بر اساس قراردادهایی که در آن دوره برای ساخت قطعه ۱ داشتند ادعاهایی داشته و به دلیل آنکه امکان جا به جایی پول به دلیل تحریمها از سال ۸۱ وجود نداشت به همین دلیل مشکلاتی در آن دوره برای تامین فاینانس و همچنین ساخت قطعه اول ایجاد کردند.
وی در خصوص ارائه اراضی به بنیاد مستضعفان از سوی دولت بابت سرمایهگذاریهای انجام شده در این پروژه گفت: در یک سری از نقاط اراضی از سوی دولت به بنیاد مستضعفان بابت بازگشت سرمایه هزینه شده در این پروژه ارائه شد.
وی افزود: قرار بر این است که بازگشت سرمایهگذاری بنیاد تا ۴۰ درصد از محل عوارضی و تا ۶۵۰ درصد از محل اراضیای باشد که تاکنون هم در بخشی از مناطق زمینهایی را به بنیاد دادهاند.
معاون بنیاد مستضعفان ادامه داد: در فاز پنج پردیس صد هکتار اراضی به بنیاد مستضعفان داده شد، اما در مقطعی بدون هماهنگی با بنیاد مستضعفان دولت شروع به ساخت و ساز مسکن مهر در آن منطقه کرد که بنیاد هم بابت این اقدام از شرکت عمران شهرهای جدید در آن مقطع شکایت کرد.
خواجه دلویی تاکید کرد: باید کارشناسیهای مورد نیاز انجام شود تا زمین معوض به جای اراضی پردیس به بنیاد مستضعفان تحویل داده شود.
وی گفت: در منطقه ۲۲ هم اراضی را به بنیاد مستضعفان داده بودند که شهرداری هم در آن اراضی توافقاتی داشت که باز هم باید معوض این اراضی طبق کارشناسیها زمینهای دیگری را در اختیار بنیاد قرار دهند.
خواجه دلویی در خصوص علت تاخیر مجدد در افتتاح رسمی آزادراه تهران – شمال گفت: طبق برآوردهای انجام شده در خردادماه امسال برای تکمیل این پروژه نیاز به ۶۰۰ میلیارد تومان داشتیم که ۳۰۰ میلیارد تومان آن را بنیاد و ۳۰۰ میلیارد تومان آن را دولت متعهد شد.
خواجه دلویی با بیان اینکه ۳۰۰ مییارد تومان دولت در قالب اوراق خزانه اسلامی است گفت: نقد کردن این اسناد زمانبر است و باید از طریق بورس انجام شود.
وی با بیان اینکه برای خرید تاسیسات و نصب آنها نیاز به پول نقد داریم گفت: دو ماه بعد از پرداخت ۳۰۰ میلیارد تومان به صورت نقد آزادراه تهران – شمال تکمیل خواهد شد چرا که نصب تاسیسات تا دو ماه زمان میبرد.
خواجه دلویی با اشاره به اینکه با پرداخت ۳۰۰ میلیارد تومان سهم و اورده دولت تمامی رمپ و لوپ قبل و بعد از تونل انجام میشود و بعد از آن هم اقدام به روسازی قبل و بعد از تونلها میکنیم.
معاون ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان در پاسخ به سوال خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر نرخ عوارض قطعه ۱ آزادراه گفت: به طور قطع قیمت عوارض ۵۰ هزار تومان نخواهد بود.
وی با اشاره به اینکه بر اساس آوردههای بنیاد مستضعفان باید سالانه این بنیاد ۲۲ درصد سود دریافت کند گفت: حجم سرمایه گذاری بنیاد به گونهای است که ۴۰ درصد از سود آن از محل عوارض بازمیگردد به همین دلیل باید هزینهها و حساب و کتابها کاملا بررسی شود و نتیجه نهایی آن بعد از ساخت قطعه ۱ مشخص میشود.
خواجه دلویی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت قطعه ۲ و ۳ این آزادراه هم گفت: ساخت این قطعات هم کاملا توسط ایرانیها انجام میشود و سال ۹۳ ساخت آن آغاز شده و در خرداد ماه ۹۶ بر اساس یک مناقصه به شرکتها و مشاوران ایرانی واگذار شده و هم اکنون پیشرفت فیزیکی قطعه ۲ به ۲۹ درصد رسیده و تا نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به هبرهبرداری میرسد.
معاون ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان به قطعه ۳ هم اشاره کرد و گفت: برای قطعه ۳ هم ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به نرخ روز باید هزینه شود که طبق برنامه ریزیهای انجام شده مقرر شده از فاینانس برای هزینهها استفاده شود، اما اجرای آن توسط شرکتهای ایرانی مورد تایید بنیاد مستضعفان انجام شود.
وی تاکید کرد: تا به امروز ۸ شرکت خارجی اعلام آمادگی کرده و در مناقصه ما شرکت کردند که مقرر شده بود این شرکتها طرح فعلی و قیمت را به صورت پاکت تا آخر خرداد ماه تحویل دهند، اما هنوز طرحهای آنها به اتمام نرسیده و مقرر سده تا پایان مرداد ماه پاکتهای خود را تحویل دهند.
خواجه دلویی با اشاره به اینکه عمده این شرکتها ایتالیایی و چینی هستند گفت: تمامی این شرکتهای چینی تاییدیههای لازم را از بانک و بیمه چین آوردهاند.
معاون ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه برای ساخت قطعه ۱ آزادراه باید تمامی ظرافتها و مسائل ایمنی را رعایت کنیم گفت: اگر بخواهیم این قطعه را تا پایان تابستان افتتاح کنیم ممکن است مجبور شویم برای یک مدت آن را متوقف کنیم، اما ما این برنامه را انجام نخواهیم داد و در دهه فجر با حضور مقامات رسمی افتتاح خواهیم کرد.