سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نخستین جشنواره عشایر اردبیل برگزار شد

نخستین جشنواره عشایر اردبیل در حاشیه دریاچه سیاحتی «شورابیل» با حضور گروه‌های مردمی، استاندار و شماری از مدیران دستگاه‌های اجرایی و نمایندگان عشایر استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، معرفت آذری، مدیرکل امور عشایری استان اردبیل در این جشنواره گفت: عشایر این استان همگام با سایر اقوام در نقاط دور و نزدیک کشور با وجود مشکلات فراوان همواره سهم و نقش پررنگی در پاسداری از این سرزمین و انقلاب داشته‌اند.

وی افزود: عشایر اساس و محور تولید و اشتغال هستند و به عنوان هسته و جمعیت تولیدکننده نه تنها نیاز‌های خود به محصولات کشاورزی و مواد غذایی را تولید می‌کنند، بلکه در خودکفایی کشور در این زمینه‌ها نیز سهم بسزایی دارند.

مدیر کل امور عشایری استان اردبیل با بیان اینکه عشایر سخت‌کوش اردبیل به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک می‌کنند، اظهار داشت: امور عشایری استان به تنهایی و بدون حمایت سایر ارگان‌ها و ادارات قادر به رفع همه مشکلات عشایر و شتاب در تحقق اقتصاد مقاومتی نیست.

آذری ادامه داد: با انجام اقدام‌های مطلوب چند سال اخیر بخشی از کاستی‌ها و مشکلات عشایر استان برطرف شده که از آن جمله می‌توان به افزایش میزان نهاده‌های دامی توزیع شده، تسطیح یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر از مجموع یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه عشایری، کمک به رفع مشکل کمبود آب آشامیدنی و توزیع تانکر‌های سیار و صرف ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار در این حوزه اشاره کرد.

وی بیان کرد: هنوز جامعه عشایر استان با مشکلات زیاد شامل نبود راه مناسب، از بین رفتن ایل راه‌ها، کمبود آب آشامیدنی، کمبود علوفه و نهاده‌های دامی، پایین بودن تسهیلات بانکی و محرومیت از امکانات رفاهی دست و پنجه نرم می‌کند.

فرماندار اردبیل نیز در این آیین گفت: اقوام و قبایل مختلف در ایران زمین همواره در برابر بیگانگان و بدخواهان سینه سپر و از مرز‌های این سرزمین جانانه دفاع کرده‌اند که از نمونه مهم آن در دهه‌های اخیر می‌توان به دفاع مقدس اشاره کرد.

جواد زنجانی افزود: عشایر همچنین نقش تاثیرگذار در تولید و رونق اشتغال در ایران داشته و دارند و آداب و رسوم سنتی و زندگی ساده و بی آلایش این قشر همواره موجبات افتخار ملت ایران را فراهم می‌کند.

نماینده عشایر استان اردبیل هم گفت: باوجود بعضی اقدام‌های انجام شده از سوی ارگان‌ها و ادارات ذیربط هنوز درصد عظیمی از جمعیت عشایری استان اردبیل با مشکلات زیادی مواجه‌اند.

مهرورز افزود: رفع مشکلات عشایر بویژه در زمینه‌های کمبود علوفه و مرتع، جلوگیری از غصب زمین‌ها، تامین آب آشامیدنی، بهسازی راه‌ها و ایل راه‌ها برای ماندگاری عشایر و ادامه نقش سازنده خود در تولید و اشتغال و حفظ آداب و رسوم و فرهنگ اصیل این مرز و بوم ضرورت دارد.

وی اظهار کرد: عشایر به خاطر برخورداری از تاریخ و فرهنگ با اصالت و خصوصیات پسندیده‌ای مانند سخت‌کوشی و فعالیت در زمینه‌های تولیدی به منظور قطع وابستگی به بیگانگان استحقاق حمایت و رسیدگی بیشتر را دارند.

نماینده عشایر استان اردبیل افزود: عشایر ایران و از جمله استان اردبیل در ۴۰ سال گذشته همواره برای حفظ نظام و این سرزمین در برابر بیگانگان از جان خود گذشته و در همه عرصه‌های حساس حامی نظام اسلامی بوده و خواهند بود.

مهرورز از استاندار اردبیل خواست تا در سفر رئیس جمهوری به این استان وقت اختصاصی جداگانه‌ای را برای دیدار با عشایر تعیین کنند.

در این جشنواره که تا فردا (جمعه) در مجموعه و منطقه نمونه گردشگری شورابیل اردبیل ادامه می‌یابد، جلوه‌هایی از زندگی سنتی عشایر این استان مانند پخت و پز انواع خوراکی‌های محلی، نان محلی، آداب و رسوم و فرهنگ این قوم به تماشا گذاشته شده است.

عشایر استان اردبیل از ۲ ایل بزرگ شاهسون و قره‌داغ و ۲ طایفه مستقل شاطرانلو و فولادلو در مجموع ۸۰ هزار نفر جمعیت را شامل می‌شوند. این تعداد عشایر در ۵۷۲ قشلاق، هفت زیست بوم، ۵۱ سامانه و هزار و ۵۲۷ اوبه زندگی می‌کنند.

عشایر استان اردبیل پنج میلیون و صد هزار واحد دامی دارند و سالانه ۴۳ هزار تن شیر، بیش از پنج هزار تن گوشت و هزار و ۵۰۰ تن پشم تولید می‌کنند.

انتهای پیام/ح

عشایر اساس و محور تولید و اشتغال هستند

برچسب ها: عشایر ، اشتغال
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.