سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سعیدی کیا مطرح کرد؛

ارز آوری ۹۰۰ میلیون یورویی بنیاد مستضفان در سال ۹۷ / بهره‌برداری فاز یک نیروگاه خرم‌آباد تا پایان سال

رئیس سابق بنیاد مستضعفان گفت: صادرات و ارزآوری بنیاد از ۳۰۰ میلیون یورو در سال ۹۴ به ۹۰۰ میلیون یورو در سال ۹۷ رسید.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد سعیدی کیا رئیس سابق بنیاد مستضعفان در مراسم تودیع و معارفه خود با بیان اینکه ۶ جهت‌گیری اصلی در بنیاد مستضعفان در طول ۵ سال انجام شد، گفت: تبدیل بنیاد به یک بنیاد مستضعفان به معنای واقعی کلمه، خارج کردن یک منطقه محروم از محرومیت و استضعاف مناطق دیگر، تجدید ساختار بنیاد و کاهش بروکراسی، ترویج و اجرای مدیریت جهادی و به کارگیری جوانان متعهد و ارزشی در بنیاد، توجه به امور فرهنگی در بنیاد و مدیریت بهینه فعالیت‌های بنیاد در بخش اقتصادی از مهمترین جهت‌گیری‌ها در بنیاد مستضعفان به شمار می‌رود.

رئیس سابق بنیاد مستضعفان اظهار کرد: تأمین خانه خانواده‌های پر معلول با مشارکت بنیاد مسکن، سازمان بهزیستی، سازمان ملی زمین و مسکن و خیرین حمایت از خانواده‌هایی با ۳ نوزاد و بیشتر، ساخت مدارس و بیمارستان، سفر زیارتی ارزان قیمت به مشهد و تأمین کل سیمان بازسازی خانه‌های سانحه دیده به طور رایگان به عنوان کار جدید و توسعه اهدا سبد کالا به مادران باردار و مستضعف و همچنین اردوگاه دانش‌آموزی لواسان و تأمین لباس برای دانش‌آموزان نقاط محروم از دیگر اقدامات مهم بنیاد مستضعفان به شمار می‌رود.

سعیدی‌کیا به اشتغال‌زایی در روستا‌ها هم اشاره کرد و گفت: با هماهنگی بنیاد علوی معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری و همچنین بانک عامل در سه سال گذشته برای هر استان در ۲ سال اول هر سال ۲۰ میلیارد تومان و در سال بعد ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات بانکی و برای هر طرح در روستا حداکثر ۲.۵ میلیارد تومان تعیین و به استانداران ابلاغ شد.

رئیس سابق بنیاد مستضعفان تصریح کرد: در این طرح ۵ درصد از سود تسهیلات بانکی توسط بنیاد علوی و ۵ درصد توسط معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری یارانه تأمین می‌شود و برای مصرف کننده تسهیلات با ۸ درصد تأمین می‌شود.

وی بیان کرد: این طرح سه سال است که با قوت در استان‌ها جاری است و تا تیر ماه ۹۸ بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ طرح در بانک مصوب و ۳ هزار و ۲۰۰ طرح با هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان با تأمین تضمین قرارداد منجر شد و ۲ هزار و ۲۰۰ مورد هم به بهره‌برداری رسیده و محصولات به بازار عرضه شده است.

رئیس سابق بنیاد مستضعفان گفت: از این طریق اشتغال بسیار مناسب تولیدی و خدماتی در همه زمینه‌ها ایجاد شد و کارآفرینان مستعد جدیدی در صحنه اقتصادی کشور ظهور و بروز کرده‌اند و تعداد اشتغال بیش از ۲۲ هزار نفر به صورت مستقیم شکل گرفته است.

سعیدی‌کیا به خارج کردن منطقه محروم از محرومیت هم اشاره کرد و گفت: به منظور انتخاب شهرستان‌های محروم با کارشناسی‌های گسترده از طرف بنیاد علوی مناطق محروم انتخاب شده که اولین آن قلعه گنج بوده است.

رئیس سابق بنیاد مستضعفان اظهار کرد: تا به حال گفته شده است که با پول نفت آنطور که باید و شاید کشور آباد نمی‌شود و آباد کردن و رفع محرومیت از کشور با افکار، خلاقیت‌ها و توانمندی‌ها و نقض‌ها و دستان مردم حاصل می‌شود در قلعه گنج بر همین اساس پس از مدتی بررسی همه جانبه مدل آبادانی و پیشرفت طراحی و به اجرا گذاشته شد.

وی تأکید کرد: در این مدل از تجربه و دانش موجود در کشور و بهره‌گیری از اقداماتی که در سایر کشور‌ها صورت گرفته استفاده شد.

رئیس سابق بنیاد مستضعفان با بیان اینکه شعار کار با مردم برای مردم با جهت‌گیری توانمندسازی و معیشت پایدار اساس همه اقدامات این طرح است و برای حضور و اجتماع مردم و برنامه‌ریزی مساجد به عنوان پایگاه اصلی انتخاب شده‌اند گفت: با تشکیل گروه‌های توسعه روستایی و پس انداز ماهیانه مردم و کمک بنیاد علوی وام‌های اشتغال‌زا به گروه‌ها داده می‌شود.

سعیدی‌کیا تصریح کرد: در تمامی زمینه‌های آموزشی بهداشت و درمان مسائل مذهبی، قرآنی، ورزش و کار‌های زیبنایی هم با مشارکت دستگاه‌های مرتبط با کار انجام می‌شود.

 کاهش قابل توجه نرخ بیکاری و ناهنجاری در استان کرمان

رئیس سابق بنیاد مستضعفان تأکید کرد: در قلعه گنج با یاری خدا با وام‌های گروه‌های توسعه روستایی و وام‌های یارانه‌دار روستایی که علاوه بر سهمیه استان برای قلعه گنج و سایر مناطق هم سهمیه تعیین شده است اشتغال بسیار خوبی شکل گرفته و برای روستاییان با توجه به استعداد‌ها و توانایی‌های خود به کار و تلاش پرداخته‌اند.

وی افزود:  استانداری کرمان اذعان کرده است که  نرخ بیکاری از  ۲۵ درصد به تک رقمی کاهش یافته و جرم و ناهنجاری ۷۰ درصد کاهش یافته است.

رئیس سابق بنیاد مستضعفان گفت: اگر بخواهم در یک جمله قلعه گنج را معرفی کنم می‌توانم بگویم مردم امیدوارانه با تلاش گسترده در شکل‌گیری آینده خود مشارکت می‌کنند.

سعیدی‌کیا بیان کرد: این الگو خوشبختانه به خوبی در کشور مورد قبول و مورد تأکید قرار گرفته و از طریق وزیر کشور به همه استانداران با انتخابات شهرستان‌های محروم برای اقدام در طرح آبادانی و پیشرفت ابلاغ شده است.

رئیس سابق بنیاد مستضعفان گفت: در بنیاد علاوه بر قلعه گنج از اواخر سال ۹۶ به تدریج در ۱۱ نقطه دیگر این طرح شروع شده و جمعا در این شهرستان‌ها هزار و ۶۰۰ روستا تحت پوشش قرار گرفته‌اند و فعالانه برای توسعه به پیش می‌روند.

وی با بیان اینکه کارگروه ساماندهی در ابتدای فعالیت بنده شکل گرفت با مشورت مدیران و بررسی‌های لازم تعداد هلدینگ‌ها از ۲۲ شرکت به ۱۰ شرکت کاهش یافت و در همین جریان فروش ادغام و انحلال بیش از ۸۰ شرکت محقق شد.

ورود شرکت های بنیاد مسکن به بورس

 رئیس سابق بنیاد مستضعفان افزود: در برنامه بنیاد ورود شرکت‌ها به بورس به یک اصل تبدیل شده و تعداد ۹ شرکت به بورس وارد شده‌اند و تعداد ۱۱ شرکت شرایط پذیرش ورود و پذیرش آن‌ها در بورس هم فراهم شده است.

سعیدی‌کیا درباره ترویج و اجرای مدیریت جهادی و به کارگیری جوانان متعهد و ارزشی هم گفت: به منظور ترویج این اقدام آیین نامه مربوط تهیه و به تصویب هیئت امنای بنیاد رسید و سالانه با بررسی‌های لازم جشنواره مدیران جهادی برقرار می‌شود.

رئیس سابق بنیاد مستضعفان گفت: با تدوین آیین‌نامه دیگر در جهت رشد جوانان متعهد و ارزشی شاغل در بنیاد از طریق ستاد و شرکت‌های بنیاد هزار و ۲۰۰ نفر معرفی شدند و توسط کارگروه مربوط در گروه‌های ۲۰ نفره گزینش و انتخاب شدند.

وی بیان کرد: تا به حال ۱۴۴ نفر انتخاب و برای هر گروه کلاس‌های آموزشی مدیریت و آشنایی با کل بنیاد و سپس بازدید از پروژه‌ها در نقاط مختلف کشور و قلعه گنج انجام و گروه اول هم به سفر راهیان نور اعزام شدند و از همه جهت آمادگی پیدا کردند تا این جریان ادامه یاد.

رئیس سابق بنیاد مستضعفان گفت: از بین جوانان ارزشی و مستعد تا به حال ۴۴ نفر توسط کمیته انتصابات بنیاد انتخاب و به عضویت هیئت مدیریت شرکت‌ها درآمده‌اند این جریان هم چنان ادامه دارند و جوانان مومن، مستعد و ارزشی مراحل رشد را طی می‌کنند.

سعیدی کیا با اشاره به اینکه درفضای تحریم و رکود اقتصادی کشور مدیران بنیاد با تلاش حداکثری خود به طور متوسط سالانه ۱۰ درصد رشد را رقم زده‌اند افزود: این میزان رشد در شرایط رکود و تحریم نشان از توانمندی کشور در اجرای رشد اقتصادی است.

رئیس سابق بنیاد مستضعفان افزود: در بنیاد از فعالیت‌های کوچک پرهیز می‌شود و به شرکت‌های پیمانکاری ابلاغ شده است که در مناقصات کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان وارد نشوند.

وی افزود: در بحث سرمایه‌گذاری‌های تولیدی توجه به تولیدات راهبردی بوده و عمده تلاش بنیاد در جهت کار‌های جدید از جمله کاشت زیتون، توسعه کاشت گلخانه‌ای، پرورش ماهی در قفس، پرورش نژاد سبک شیری و واگذاری به متقاضیان در ادامه فعالیت‌های موجود انجام شده است.

رئیس سابق بنیاد مستضعفان اظهار کرد: در بخش صنایع بزرگ شکل‌گیری زنجیره تولید فولاد با قوت ادامه یافته و به نتایج خوبی رسیده است و فولاد تولیدی بنیاد به ۱۵ کشور جهان صادر می‌شود تعامل بسیار خوبی با دولت در اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری و اجرایی آن‌ها انجام شده است.

سعیدی کیا به آزادراه تهران – شمال هم اشاره کرد و گفت: آزادراه تهران – شمال به صورت آرزو برای مردم عزیز در آمده بود که با تفاهم کامل با دولت به پیش می‌رود و به صورت تابلویی از توانمندی‌های فنی و مهندسی کشور از آن یاد می‌شود و تماما با خلاقیت‌ها توانمندی مهندسی، مشاوران، پیمانکاران و مدیریت ایرانی در دست اجرا است و در شرایط تحریم نشان داده که این توانمندی گسترده در کشور وجود دارد و انشالله تا ماه‌های آینده منطقه یک به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس سابق بنیاد مستضعفان به تکمیل نیروگاه خرمشهر اشاره کرد و گفت: فاز یک نیروگاه خرم‌آباد تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رود و سیکل ترکیبی نیروگاه چابهار هم در دست اجرا است و تمامی این اقدامات با همکاری دولت و بنیاد مستضعفان صورت گرفته است.

وی توضیح داد: صادرات و ارز آوری بنیاد از ۳۰۰ میلیون یورو در سال ۹۴ به حدود ۹۰۰ میلیون یورو در سال ۹۷ رسیده که یکی از بند‌های مهم اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود.

رئیس سابق بنیاد مستضعفان به بهره‌وری بنیاد و مستضعفان هم اشاره کرد و گفت: تبدیل دارایی‌های راکد به سرمایه‌گذاری‌های جدید و اشتغال‌زا و برگزاری دوره‌های آموزشی و مهارتی فعال در فرایند ارزیابی تعاملی سازمان و محاسبه شکاف تکنولوژی تدوین و اجرای نقشه راه فناوری از مهمترین اقدامات صورت گرفته در این بخش است.

سعیدی کیا گفت: استفاده از حاکثر ظرفیت تولیدی و پشتیبانی پروژه‌های سرمایه‌گذاری در قالب هم افزایی درون گروه بنیاد اقدام شده که موجب تحرک در تولید شده است.

رئیس سابق بنیاد مستضعفان توضیح داد: فروش شرکت‌های بنیاد از ۲۴ هزار میلیارد تومان در سال ۹۳ به ۳۶ هزار میلیارد تومان در سال ۹۷ رسیده و نسبت به سال ۹۶، ۱۵ درصد رشد داشته است.

وی در پایان گفت: شرکت‌های بنیاد در تمام سال‌های گذشته مالیات خود را به تدریج پرداخته‌اند و بنیاد تا سال ۹۶ مالیات خود را پرداخت و مساصا اخذ کرده و حسابرسی سال ۹۶ بنیاد بدون بند حسابرس و بازرس بوده است.

انتهای پیام /

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.