وی ادامه داد: متاسفانه بعد از آن در سال ۱۹۶۳ کنفرانس حقوق دانان عرب تغییر نام خلیج فارس به خلیج عربی را تصویب کرد که بعد از آن میبینید در متون مختلف و حتی در مقالات علمی و اطلسهایی که روی گونههای خلیج فارس چاپ کردند از نام جعلی خلیج عربی استفاده میشود.
رییس مرکز اقیانوسشناسی خلیجفارس بوشهر گفت: برای اولین بار در سال ۱۹۵۵ یک دیپلمات انگلیسی در مقالهای -در یک مجله عرب زبان- نوشت "خلیج فارس که اعراب آن را خلیج عربی میگویند... "، و با این جمله اعراب را با واژه جعلی خلیج عربی آشنا کرده و این جنگ لفظی را آغاز کرد و به آن دامن زد.
رییس مرکز اقیانوسشناسی خلیجفارس در پاسخ به اینکه چه اقداماتی میتوانیم انجام دهیم، بیان کرد: جدای از بحث نام خلیج فارس باید بگویم با توجه به تلاشهایی که جمهوری اسلامی ایران و دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت داشته، نام خلیج فارس با پیشوند مروارید در سازمان جهانی مالکیت فکری به ثبت رسیده است.
قائمی خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه نام خلیج فارس برای همه ما مهم بوده و صیانت از این نام برای ما خیلی با ارزش است، اما این احساسی شدن و واکنش به نسبت به تغییر نام به تنهایی نمیتواند به حفظ نام خلیج فارس کمک کند، در واقع حساسیت ما نباید صرفاً به تلاش برای حفظ نام خلیج فارس محدود شود بلکه حساسیتهای ما باید به سمت حفظ حیات دریا و محیط زیست آن معطوف شود. زیرا اگر فقط به نام خلیج فارس اکتفا کنیم و محیط زیست آن را رها کنیم و روز به روز با مشکلات و مخاطرات بیشتری روبرو شود در آینده خلیج فارسی نخواهد بود.
وی با اشاره به اقداماتی که باید انجام شود، تاکید کرد: این اقدامات باید به صورت ملی و منطقهای باشد، زیرا بدون همکاری کشورهای ساحلی امکان نجات خلیج فارس وجود ندارد، در حقیقت هماهنگی کشورها و اتحاد در همکاری میتواند خلیج فارس را از وضعیت موجود نجات دهد. همچنین در سطح داخلی و ملی باید از فعالیتهای غیر تخصصی و تصمیمات شتاب زده که سلامت محیط زیست خلیج فارس را به مخاطره میاندازد، پرهیز کنیم.
رییس مرکز اقیانوسشناسی خلیجفارس بوشهر اظهار کرد: ساخت و سازهایی که بدون مطالعات زیست محیطی در سواحل انجام میشود باید متوقف شود، از ورود فاضلاب به دریا ممانعت شود و یا اینکه ملاحظات زیست محیطی برای این مسئله در نظر گرفته شود. وضعیت آب شیرین کنها و تخلیه پسابهای آنها باید بررسی شود و برای آن برنامه ریزی شود، همچنین رسانهها میتوانند نقش بسیار مهمی را در حوزه سیاست گذاری محیط زیست دریایی داشته باشند، در واقع رسانهها میتوانند یک جریان فکری را در این زمینه به وجود بیاورند و افکار عمومی را هم با این مسئله همراه کنند.
این مسئول تصریح کرد: علاوه بر اینکه سازمانهای دولتی متولی باید در زمینه محیط زیست دریایی با هم همراه شوند، افراد متخصص نیز در این زمینه گرد هم آمده و کار گروهی، هماهنگ و سازماندهی شده انجام دهند. کارگروههای زیادی در زمینههای مختلف در استان تشکیل شده، ولی باید ببینیم خروجی این کارگروهها چقدر است؟ و آیا اینکه فقط در حد تصمیم گیری باشد کفایت میکند.
مریم قائمی بیان کرد: به عقیده من جای اینکه چند بحث پراکنده و گوناگون را انجام دهیم، سالانه و یا هر چند سال یک بار اولویت خاص را در استان مدنظر قرار داده و بر روی آن کار کنیم. مثلا بحث کاهش زبالههای دریایی، یا کاهش استفاده از پلاستیکها در استان. اصلا استان بوشهر به عنوان استانی که در زمینه کاهش پلاستیکها تمرکز دارد مطرح شود و در این زمینه برنامه ریزی و مطالعه انجام شود و به مردم آگاهی و آموزش داده بشود.
وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که در پژوهشگاه اقیانوس شناسی انجام شد، اینکه نمایشگاههای دانش آموزی آشنایی با دریا را در مرکز اقیانوس شناسی برپا کردیم و دانش آموزان مدارس مختلف با بازدید از این نمایشگاهها با فضای آزمایشگاهی و آموزشی مرکز ما آشنا میشوند. در مورد محیط زیست و گونههای مختلفی که در خلیج فارس موجود است آشنا میشوند.
رییس مرکز اقیانوسشناسی خلیجفارس بوشهر عنوان کرد: متاسفانه حتی دانش معلمان ما در حوزه مسائل و محیط زیست دریایی بسیار ضعیف است و ما برای معلمان نیز میتوانیم دورههای آموزشی را طراحی و برگزار کنیم، زمانی که معلمان با این مسائل آشنا شوند میتوانند آن را به دانش آموزان منتقل کنند.
منبع فارس
انتهای پیام/ف